Een boek over de muziek van Gustav Mahler… uitgerekend de man die vond dat schrijven over muziek altijd tekortschiet, vanwege te verschillende uitdrukkingsvorm en mogelijkheden.
Een boek over de muziek van Gustav Mahler… uitgerekend de man die vond dat schrijven over muziek altijd tekortschiet, vanwege te verschillende uitdrukkingsvorm en mogelijkheden.
Het boek van Koen Vergeer zou je kunnen beschouwen als een uit de hand gelopen bespreking van de 10 symfonieën van Mahler.. Het is wel meer dan dat.
De zeer gedetailleerde beschrijving van elke passage in elk deel van elke symfonie is op zichzelf al een huzarenstukje. Om het leesbaar te houden – en dat is het wel – heeft de schrijver zijn commentaar over de muziek gelardeerd met persoonlijke ervaringen in zijn eigen leven en in het leven van de componist zelf. Met permissie: de invloed hiervan op de composities van Mahler is uiteraard interessanter dan de invloed van een aantal, eigenaardig genoeg soms vergelijkbare, feiten in het leven van een schrijver van meer dan een eeuw later.
Dat Koen Vergeer (°1962) schrijft over muziek, poëzie, autosport en… voetbal is a priori al een zeer vreemde combinatie. Soit. Er zijn nog schoenmakers die niet bij hun leest blijven.
In zijn zogenaamde ‘hoorcolleges’ (lezen we op de kaft) zijn “alle registers – van biografische achtergronden en toegankelijke analyse tot aangrijpende persoonlijke verhalen met de muziek van Mahler – opengetrokken”. Een beetje zoals een accordeon: kijk eens ma hoe ver dat open kan.
De analyses zijn inderdaad zeer toegankelijk. Geen kilo’s achtergrondbagage nodig, maar precies dat maakt het een beetje zwak voor de lezer die wel die bagage heeft. Idealiter zou men bij het lezen van elk hoofdstuk tegelijk naar de symfonie in kwestie moeten luisteren. Een goed idee overigens. Maar het moet niet echt. Het boek is vlot geschreven en laat zich in één ruk uitlezen, maar dan mis je wel essentie: de muziek die erin besproken wordt.
Opnieuw op de achterflap: “… een inspirerende gids voor het œuvre van Mahler, maar ook een ontroerend boek over verlies en rouw”. Als gids voor het œuvre van Mahler is het nogal magertjes, als ontroerend boek over verlies en rouw (en daarover gaat ook veel muziek van Mahler) wel de moeite waard.