• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 28, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Magie van de zang

door: Lucrèce Maeckelbergh
24 februari 2016
in Concerten, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Lianna Haroutounian: een prachtige verschijning die als Adriana Lecouvreur perfect haar diva-rol beleefde.
Share on FacebookShare on Twitter

Dat een voorstelling de toeschouwer ook zonder enige scenische hulp kan meeslepen en ontroeren, dat bewees de concertante opera Adriana Lecouvreur van Francesco Cilea die de Munt ons presenteerde in Bozar. Uiteraard zijn dan zangers nodig met een sterke persoonlijkheid en een orkest dat een karaktervolle muzikale uitvoering garandeert. Van die luxe konden we genieten.

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Als tijdgenoot van Puccini, Mascagni en Leoncavallo wordt Francesco Cilea (1866-1950) gemakkelijkheidshalve meestal ingedeeld bij het verisme. Het realistische gehalte van zijn verhalen past daar zeker in thuis, maar – net zoals bij Puccini en Mascagni trouwens – is zijn stijl soms intimistisch en verfijnd. Dat aspect is hier door de geraffineerde Italiaanse dirigent, en eminent verdediger van het belcanto-repertoire Evelino Pidò zeer mooi tot uiting gebracht.

Adriana Lecouvreur is een “theater-opera” waarin een zangeres een toneelactrice speelt. Ze was een grote Franse comédienne die leefde van 1692 tot 1730. In de opera is Michonnet, de regisseur van de Comédie Française, verliefd op Adriana. Maar zij houdt van Maurizio, de Graaf van Saksen aan wie ze een boeketje viooltjes geeft als liefdespand. De Prinses van Bouillon is haar rivale in de liefde. Na de gebruikelijke operaverwikkelingen eindigt de opera tragisch als Adriana op haar verjaardag als een van de geschenken het ruikertje terugkrijgt dat ze vroeger aan Maurizio schonk. Haar rivale heeft het evenwel vergiftigd, zodat Adriana – in het bijzijn van haar geliefde – sterft.

Paradepaardje

Adriana Lecouvreur is in de opvoeringsgeschiedenis van het werk vaak het paradepaardje van een diva geweest. Magda Olivera zong de rol nog, hoewel ze van de scène reeds afscheid had genomen. Ook Joan Sutherland zong Adriana Lecouvreur nog in 1990, het jaar waarin ze haar optredens stopzette. De Armeense sopraan Lianna Haroutounian, die we hoorden in Bozar, beleefde perfect haar diva-rol. Ze had er ook haar kledij aan aangepast, met een strak gouden jurk in het eerste deel en een blitse fuchsia jurk in het tweede. Ze acteerde haar verliefdheid, passie, jaloezie, waanzin en vertwijfeling absoluut overtuigd en ook haar vocale vertolking was helemaal in stijl. Zoals haar jurk had haar stem een gouden glans en waar nodig veel volume. Maar in de intiemere passages zong ze ook met pijn haar hoop en verlangen uit. Zelfs haar stukje echt “theater” met de klacht van Phaedra reciteerde ze knap. Een prachtige verschijning. Haar rivale werd gezongen door de zelfbewuste en indrukwekkende mezzo Daniela Barcelona, die zich al met evenveel inleving in haar scenische présence gooide. Roberto Frontali was een innemende en goedmoedige Michonnet, die met zachte bariton ook de kleine humortoetsen liet doorschemeren. Tenor Leonardo Caimi had als de minnaar een liefdevol timbre, maar hij kwam minder spontaan over en klonk bij momenten wat geforceerd in de hoge regionen. De kleinere partijen waren allemaal goed ingevuld.

Evelino Pidò was een plezier om te zien en te horen. Met slanke en afgemeten bewegingen zette hij het orkest aan tot finesse en drama. De strijkers klonken dit keer weelderig en de blazers precies. De harp viel op met mooie lyrische momenten, het slagwerk onderstreepte de spanning en de passie. De vioolsolo van concertmeester Zygmunt Kowalski was ontroerend. Een concertante voorstelling die met zoveel verve en toch zonder overdrijving het verhaal vertelde, dat je nauwelijks een scène miste. De bravo’s waren dan ook echt verdiend.

Tags: BozarDe MuntEvelino PidòFrancesco Cilea (1866-1950)Opera
Vorig artikel

L’Opera Seria

Volgend artikel

Met of zonder stijl

Lucrèce Maeckelbergh

Lucrèce Maeckelbergh

Werkte 32 jaar als programmamedewerkster klassieke muziek bij VRT-radio. Ze heeft een uitgesproken voorliefde voor lied en opera en blijft in dat genre nog actief op de website van Klassiek Centraal. Werkte als muziekrecensente voor Staalkaart. Auteur van "Con Passione", een portret van dirigent Antonio Pappano (2006, uitgegeven bij Snoeck).

Ook interessant:

Elettra kaapt Idomeneo

Elettra kaapt Idomeneo

26 september 2023
Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11
Nieuws

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11

15 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Cassandra Festival – Raising Voices
Nieuws

Cassandra Festival – Raising Voices

26 augustus 2023
Masterclass Dirigeren Operaorkest met Giampaolo Bisanti in Koninklijke Opera Wallonië-Luik
Nieuws

Masterclass Dirigeren Operaorkest met Giampaolo Bisanti in Koninklijke Opera Wallonië-Luik

18 augustus 2023
Volgend artikel
Een vierdaagse met concerten, workshops, films en een tentoonstelling waar de ware ‘pianofiel’ zijn hart aan kan ophalen en die heel wat schoon volk naar Brussel lokte.

Met of zonder stijl

cover fotoboek "In Clair-Obscur"

In Clair-Obscur

"The best of Placido Domingo": een hommage aan een jarige zanger die niet alleen zijn kunst in de kijker zet, maar de luisteraar ook blij maakt.

Jarige zanger met mateloos talent

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (647)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.