LUNALIA: NOISENOISENOISE, op de grens tussen noise en muziek

LUNALIA, het voorjaarsfestival van het Festival van Vlaanderen Mechelen, staat volledig in het teken van het Mechelse jaarthema Zinderende Stilte. Dit onder het motto De rest is stilte, de befaamde laatste woorden van Hamlet in het gelijknamige theaterstuk van William Shakespeare. Het is een contradictie maar net om de stilte gehoor te geven, moet men veel lawaai maken. Daarom wordt samen met Kunstencentrum nona een festival in het festival georganiseerd: NOISENOISENOISE. Tussen 3 en 7 mei kan je naar verschil­lende concerten komen kijken in nona en op 27 april opent ook de tentoon­stel­ling naar aanlei­ding van NOISENOI­SENOISE.

Evi Filippou en Aya Suzuki, twee reizende sterren aan het firmament van percussie, treden er voor de eerste keer samen op. Ze brengen elk een solo en sluiten af met een gezamenlijke improvisatie. Het wordt kernfusie in klank. Ook componist, performer en dichter Jaap Blonk mag niet ontbreken bij NOISENOISENOISE. Het verkennen van het rijk van de stem is zijn handelsmerk. In Our ears felt like canyons II biedt gitaarkwartet Zwerm een avontuurlijke luisterbeleving waarbij de gitaren door het hele lijf zinderen. Speciaal voor hen componeerden Heleen Van Haegenborghen Stephen O’Malley twee nieuwe stukken.

Heleen van Haegenborch over Curtains: “Het stuk ontstond in een donkere periode waarin het woord oorlog geëvolueerd is van iets eerder veraf naar iets dat heel dichtbij komt. Er is de verleiding om iron bij de titel te denken maar het is aan de luisteraar om voor zichzelf te bepalen welke curtains geopend of gesloten worden. Curtains is een stuk voor 2 elektrische gitaren, 2 basgitaren, stemmen en elektronica is volledig geschreven met de gitaristen van Zwerm in gedachten.”

Stephen O’Malley componeerde Avaeken voor Zwerm op het Zweedse eiland Fårö in November 2020, waar hij zich tijdens de pandemie had teruggetrokken en herstellende was van een Covid infectie: “Avaeken is genoemd naar de meer dan duizend jaar oude eik op het eiland Fårö in Gotland. Deze heilige boom heeft de eeuwen getrotseerd en dient als herinnering aan de vluchtigheid van onze menselijke passage in een immense uitgestrektheid van tijd en ruimte.”

Het trio Avant Joik vermengt dan weer vrolijk vocale en visule experimenten met joik, de zang van de Sami uit het Hoge Noorden. Maja Ratkje werd al meermaals bekroond als één van de boeiendste componistes van onze tijd, Katarina Barruk is pleitbezorgster voor de cultuur van de Sami en Matti Aikio zorgt voor visueel vuurwerk.

WO 27.04 – ZO 08.05 Tentoonstelling

Niet toevallig opent de groepstentoonstelling NOISENOISENOISE op 27 april, de Internationale Dag tegen Lawaai. Belgische en internationale kunstenaars creëren kunst die ons laat reflecteren over de relatie met de geluidsomgeving en stelt de afwezigheid van stilte in vraag. Je kan voor of na de NOISENOISENOISE concerten gratis de tentoonstelling bezoeken.

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: