• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zondag, september 24, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Lukáš Vondráček ‘Wondertsjech’

door: Ludwig Van Mechelen
5 juni 2016
in Concerten, Recensies
Leestijd:6 minuten
A A
Lukáš Vondráček, Koningin Elisabethwedstrijd Piano 2016
Share on FacebookShare on Twitter

Toeval, geloof het of niet, bracht me op vrijdagavond 3 juni als ‘chauffeur’ van een gepensioneerde ex-recensente, tot het Kasteel van Heks (ook Hex) in Haspengouw. Een prachtige omgeving op zich die niet alleen historische rozen in de parktuinen heeft, maar waar sinds die avond een geest van muziek zal blijvend rondwaren.

ookinteressant

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit

Zes dagen na zijn verbluffende overwinning op de Koningin Elisabethwedstrijd Piano, was Lukáš Vondráček te gast in het vernoemde kasteel waar de grafelijke familie d’Ursel nog steeds woont en het kasteel met het uitgebreide park, bos en weilanden schitterend in stand houdt. Een vol uur te vroeg – tijdig vertrekken was de boodschap want een aantal wegen zouden onder water staan na de enorme regenval van de laatste dagen – kwamen we aan. Een werkman vertelt ons dat we niet kunnen parkeren waar het voorzien is want de bodem is te zompig. “Rijdt u maar naar het oude gemeentehuis, daar komen binnen een uurtje bussen u ophalen”. Zo gezegd, zo gedaan. Een vol uur te vroeg? Dat brengt ons op het (droge) terrasje van café Rita. Daar zit een man die een onvoorstelbaar gelijkende dubbelganger is van Rik De Leeuw. De échte zou daar niet kunnen zitten, in dat kleine dorpje ver van Amsterdam. Twee weken eerder sprak ik hem nog kort daar in de boven-Moerdijkse stad bij de uitreiking van de Visser-Neerlandiaprijs aan Wilfried Westerlinck… Maar wat een gelijkenis ! Toch even vragen? “Ik woon hier, jaja.. Ow jij bent dat die van Klassiek Centraal? Ga je naar het concert? Ik ook!”… De wereld is klein, hij is het en welja, ik ben ook ik. Het is even lachen…

KBC verwent deze avond de klanten: het is een prestigeconcert waar een publiek is uitgenodigd van financiers en politici. We zien parlementsleden en zakenlui, het echte concertpubliek, als ik het even zo mag stellen, is een kleine minderheid deze avond. Ons niet gelaten en de verwenning tijdens de voorafgaande luxueuze receptie is een voorsmaak op het genot wat komen gaat. Het publiek mag iets voor 20 uurnaar de zaal die staat waar ooit stallingen stonden. En zie, daar komt helemaal opgetut Rik De Leeuw, het podium op. Hij geeft een korte inleiding op de hem gekende popsterstijl. Het is eens wat anders. Er volgt nog een toespraak door de voorzitter van Bclassic / Festival van Vlaanderen, de opvolger van de Basilicaconcerten in Tongeren. Een zekere mijnheer Peumans is voorzitter en zo geniet Bclassic het voordeel dat de voorzitter zijn broer ook een voorzitter is: deze van het Vlaams Parlement. Want ja, Bclassic krijgt terug meer subsidies…

Historische uitvoering

Na de verwenningen van de smaakpapillen tijdens de receptie en na de toespraak, is het aan Lukáš Vondráček. Hij opent zijn recital met een werk van de amper bekende componist Vítězslav Novák (1870-1949). Een componist die in de laat-romantiek is blijven hangen wat je hoort in zijn Mémoires opus 6. Het werk bekoort me niet zo fel, maar wat me wél bekoort? Dat is de wijze waarop Vondráček een opwinding veroorzaakt die me recht op het middenrif en borstbeen raakt. Ontroering is het niet, verliefdheid ook niet, het een sensationele niet-sensatie. Het voordeel van dit niet zo boeiende werk dat wél een breed pallet pianistiek inhoudt, is dat een écht pianistiek musicus er meer kan uithalen dat er in zit en zo verheft Vondráček dit stuk piano op een niveau dat je bijna naar adem doet happen.

De sonate in fa opus 5 van Johannes Brahms (1833-1897) is minder gespeeld en dus ook minder gekend bij het grote publiek. Het is een zwaar werk dat duidelijk maakt wat een uitzonderlijk goed pianist Brahms moet geweest zijn. Hij draait en keert de piano binnenstebuiten om toch maar alle mogelijke hoeken en kanten te laten horen die een piano te bieden heeft. Die boodschap van Brahms weet Lukáš Vondráček als geen ander duidelijk te maken. Je mag je de vraag stellen of Brahms de sonate zoals op deze avond gespeeld, wel zelf in het hoofd had. Hoorden we een werk dat Brahms overtrof of hoorden we een werk zoals het eigenlijk écht moet? Wat er ook van moge zijn, het is ontegensprekelijk dat op deze avond geschiedenis is geschreven. We hoorden een recital dat in de analen moet genoteerd worden van de grootste interpretaties aller tijden en die een nieuw licht werpen op composities, nieuwe inzichten verschaffen in de ziel van de muziek, de componist, het instrument.

Deze avond, terwijl het buiten regent en een dame vergat haar gsm af te zetten die natuurlijk moest Nokiatunen bij het laatste akkoord van het tweede deel van de sonate – de pianist bleef als versteend zitten tot het madammeke eindelijk haar gsm had gevonden, afzette en verontwaardigd een woordje tegen haar vriendin sprak ! – hoorden we een Brahms die je met verstomming vastnagelde op je stoel. Wat een transparantie! Elke noot, maar dan ook élke noot heeft zin bij Lukáš Vondráček en je zal en moet ze horen. De vertolking is ademend en snijdt gelijktijdig je adem af. Dit is groots, dramatisch, fragiel, machtig, betoverend, overtuigend, vragend en zo kan ik nog veel superlatieven zoeken om pogen te beschrijven welke ervaring de luisteraar onderging. Een realistische droom? Een dromerige realiteit? De rust van de onrust, verlangen, hunker en wil en het afremmen van die wil. Wat een overdonderende zeggingskracht horen we! Liefdevolle zangerige melodie sleept je mee, je krijgt eerlijke onschuld die uitmondt in een confronterende dialoog. En dat alles overspant hij in één grote boog.

De virtuoos Vondráček weet zijn virtuositeit zo aan te wenden dat ze ondergeschikt is, dat ze helemaal niet opvalt en ten dienste staat van dat wat piano is. Want draai en keer alles zoals je het wil, er is maar één vaststelling mogelijk: Lukáš Vondráček is piano en piano is Lukáš Vondráček…

Na het concert spreekt de werkman die ons voor het concert de weg wees, even aan. Hij is nu mooi opgekleed, sympathieke man, erg vriendelijk, voornaam zelfs. Hij hoorde hoe we vol lof over het concert aan het praten waren, en hij kon ons alleen maar gelijk geven. “Komt u toch mee binnen.” … Ja maar dat is voor de privégenodigden… “Ja, het is goed, ik ben de graaf”…

Tags: Johannes Brahms (1833-1897)PianoVítězslav Novák (1870-1949)
Vorig artikel

Ballet Vlaanderen: Ravel

Volgend artikel

Klokkenmuziek krijgt nog meer weerklank

Ludwig Van Mechelen

Ludwig Van Mechelen

Ludwig Van Mechelen (Mechelen, 10.12.1960) genoot een muzikale opleiding als violist en pianist, maar een ernstige armbreuk met blijvende gevolgen deed hem vroegtijdig afhaken. Na jarenlang recensies geschreven te hebben voor een Antwerps weekblad, richtte hij in juni 2006 Klassiek Centraal op.

Ook interessant:

Brahms: Violin Sonatas
New Releases

Brahms: Violin Sonatas

26 augustus 2023
Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs
Nieuws

Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs

17 augustus 2023
217 | Auner & Flieder
New Releases

217 | Auner & Flieder

17 augustus 2023
Tales of the Sea ⎮ Lydia Maria Bader
New Releases

Tales of the Sea ⎮ Lydia Maria Bader

14 augustus 2023
Moments ⎮ Ketevan Sepashvili
New Releases

Moments ⎮ Ketevan Sepashvili

11 augustus 2023
Wat je hoort, is wat je krijgt: een genereuze maskerade
Cd & DVD

Wat je hoort, is wat je krijgt: een genereuze maskerade

Volgend artikel
Jef Denyn door Jos Beeck

Klokkenmuziek krijgt nog meer weerklank

Cecilia-prijzen 2015

Caecilia-prijzen 2015

Misha Didyk (Herman) klonk krachtig, Vladimir Stoyanov (Vorst Jeletski) zong gepassioneerd en Svetlana Aksenova (Lisa) liet ons haar volle, warme sopraanstem horen.

Pique dame in Amsterdam

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (230)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (644)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.