• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zondag, oktober 1, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Lignes Claires

door: Yarrid Dhooghe
11 februari 2016
in Cd & DVD, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Lignes Claires
Share on FacebookShare on Twitter

Auteur Yarrid Dhooghe

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Nominatie Gouden Label – In zijn debuutalbum Lignes Claires toont pianist Julien Libeer zich als een muzikaal poëet. In dit recital met muziek van de componisten Maurice Ravel en Dinu Lipatti vertelt Libeer ons geen groot verhaal, maar slaagt hij er in om de meest ongrijpbare sentimenten haast tastbaar te maken. Zijn enige wapen is een prachtig klinkende Steinway.

‘De schoonheid en het mysterie van deze wereld worden alleen zichtbaar door ze met liefde, aandacht en tederheid te benaderen. Als ook u wilt leven in dat paradijs waar die gelukkige paarden leven, doe uw ogen dan wijd open en zie de wereld door aandacht te schenken aan zijn kleuren, details en grappige dingen,’ schrijft Orhan Pamuk in zijn boek Ik heet Karmozijn. Of Libeer zo in het leven staat? Geen idee. Wel laat Lignes Claires horen dat hij met deze wijde, open blik de muziek tot in de diepste poriën van zijn lichaam voelt.

Op het programma staan Maurice Ravels Valses nobles et sentimentales en Le tombeau de Couperin als begin- en sluitstuk. Daar tussenin speelt Libeer Nocturne en Sonatine pour la main gauche van Dinu Lipatti. Hoewel laatstgenoemde compositie voor slechts één hand is, lijkt het vaak alsof het klavier toch met twee handen bespeeld wordt. Libeers interpretatie van de sonatine is er een zonder franjes. Het gewicht dat elke noot in de weegschaal legt, lijkt op voorhand bepaald, maar dit zorgt niet voor stroefheid. Integendeel; Libeers stijl behoudt een zekere intuïtie. Zo gaan de overgangen in bijvoorbeeld het openende ‘Allegro’ van de Sonatine tussen motorische passages enerzijds en melodische passages anderzijds zo soepel dat het haast instinctmatig overkomt. Deze feeling voor de muziek komt ook duidelijk tot uiting in de nocturne. Dit pareltje is hypnotiserend. Sommigen vinden het zelfs spiritueel. Libeers interpretatie van de nocturne is geraffineerd. Hij heeft oog voor de verschillende lagen waaruit de compositie is opgebouwd. Hij trekt er heldere lijnen door, maar het is zeker niet zo dat Libeer je “polleke” vasthoudt. Het bijzondere aan dit kleinood – of je het nu het transcendentale, spirituele of ongrijpbare wil noemen – is dat Libeer de muziek iets concreets meegeeft. Hij heeft er vat op.

In de werken van Ravel scheert Libeers pianospel nog hogere toppen. Vooral in Le tombeau de Couperin is het voor luisteraars smullen. Ravel gebruikte zeventiende-eeuwse vormen en technieken die refereren aan (de tijd van) Couperin. De ‘Toccata’, die haast een perpetuum mobile is refereert dan weer eerder aan Alessandro Scarlatti. Ook door het gebruik van modale wendingen en veel versieringen bracht Ravel de barok weer in herinnering. Libeer weet goed deze barokke elementen in de verf te zetten. Hij voert zo de vele trillers in de ‘Prélude’ uiterst zorgvuldig uit. Zijn techniek is ook verbluffend: geen accent teveel en geen noot te luid. Hij slaagt erin lange aaneengeregen notenreeksen zeer gelijkmatig uit te spelen. Maar het gaat ook hier verder dan alleen een doordacht uitvoeren van wat de componist gecomponeerd heeft. Libeer toont een heel goed begrip van de compositie. Hij trekt duidelijke lijnen en geeft de muziek de aandacht die het verdient. Op een subtiele manier zoekt hij vele kleuren en sferen op in de verschillende delen. Over elke passage is nagedacht, al blijft er iets intuïtiefs aanwezig. Wederom leidt het niet tot een gekunstelde interpretatie van het werk. In het ‘Menuet’ toont Libeer zich als een verteller en geeft je kippenvel met een prachtig uitgevoerd crescendo. In de ‘Forlane’ zit iets wulps. De ‘Rigaudon’ opent met veel vaart en komt vervolgens meer tot stilstand met mooi uitgesponnen melodieën. Deze zijn een moment van bezinning en reflectie voor hij weer met een ogenschijnlijk ongecontroleerde vaart de recapitulatie van het begin inzet.

Kortom, Lignes Claires is een prachtige plaat geworden. Evil Penguin Records heeft voor een behoorlijk goede opname gezorgd van Libeers verrukkelijke pianospel. Libeer bespeelt de piano zoals Pamuk adviseert om in het leven te staan. Hij heeft oog voor detail, voor kleur en elk uniek moment. Zijn pianospel is doordacht en analytisch, maar helemaal niet ontdaan van de emotie, die soms haast teder is.

Tags: 20e-eeuwse muziekDinu Lipatti (1917-1950)Evil PenguinEvil Penguin ClassicJulien LibeerMaurice Ravel (1875-1937)Nominatie Gouden LabelPiano
Vorig artikel

Allemaal dezelfden of nog Cosi fan tutte …

Volgend artikel

Orgel Henri Le Bœufzaal in Bozar zal toch spelen!

Yarrid Dhooghe

Yarrid Dhooghe

Yarrid Dhooghe is musicoloog en cultuurmanager. Hij werkt bij Standaard Uitgeverij als marketeer. Daarnaast houdt hij zich veel bezig met klassieke muziek, literatuur en het organiseren van culturele activiteiten.

Ook interessant:

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja
Concerten

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

28 september 2023
Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas
Concerten

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

27 september 2023
New Releases

SamBach | Linus Roth

1 september 2023
Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs
Nieuws

Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs

17 augustus 2023
Tales of the Sea ⎮ Lydia Maria Bader
New Releases

Tales of the Sea ⎮ Lydia Maria Bader

14 augustus 2023
Infinite Voyage ⎮ Emerson String Quartet
New Releases

Infinite Voyage ⎮ Emerson String Quartet

12 augustus 2023
Volgend artikel
Het orgelklavier wordt gelost en kan naar zijn definitieve plaats gebracht worden

Orgel Henri Le Bœufzaal in Bozar zal toch spelen!

Die Entführung aus dem Serail: een typische “René Jacobs-opname” en dus origineel en uiterst boeiend.

Die Entführung aus dem Serail

Sacrale muziek die vertedert en jubelt: Vivaldi door Le Concert Spirituel onder leiding van Hervé Niquet.

Verbluffend virtuoos

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (649)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.