• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 28, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Boeken

“Liebst du um Schönheit”

door: Tim De Backer
28 januari 2015
in Boeken, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
"Liebst du um Schönheit": een onderhoudend boek dat bijzonder prettig leest en een zeer veelzijdig beeld geeft van de zanger als mens en als kunstenaar.
Share on FacebookShare on Twitter

In maart zingt Thomas Hampson werk van Mahler, Copland en Berio op het afscheidsconcert van Mariss Jansons met het Koninklijk Concertgebouworkest Amsterdam. Op de vraag waarom Jansons precies deze zanger daarvoor heeft uitgekozen, krijgen we op pagina 101 van dit boek een antwoord: “Precies met Mariss Jansons verbindt me sinds jaren een diepe vriendschap”.

ookinteressant

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

In maart zingt Thomas Hampson werk van Mahler, Copland en Berio op het (reeds lang uitverkochte) afscheidsconcert van Mariss Jansons met het Koninklijk Concertgebouworkest Amsterdam. Op de vraag waarom Jansons precies deze zanger daarvoor heeft uitgekozen, krijgen we op pagina 101 van dit boek een antwoord: “Precies met Mariss Jansons verbindt me sinds jaren een diepe vriendschap”.

Het voorwoord (“Meine Stimme hat mich gefunden”) is een heel persoonlijke reflectie van Hampson over zijn leven als artiest: de kansen die hij daarvoor gekregen heeft en de keuzes die hij moest maken. Een tekst waaruit eerlijkheid en dankbaarheid spreekt, als opmaat naar een boek vol rijke ervaringen. Het eerste deel is een beknopte autobiografie waarin Hampson vertelt over zijn afkomst en hoe hij stap voor stap de zanger geworden is die hij is. Hoogtepunten daarin zijn de ontmoeting – reeds zeer jong – met Nikolaus Harnoncourt en Jean-Pierre Ponnelle, en met James Levine, wat in 1986 tot een eerste optreden in de Metropolitan leidt. Zijn verhaal over Leonard Bernstein – een sleutelfiguur voor Hampson – gaat gepaard met een leuke anekdote over zijn gebruik van kopstem in Mahlers Zu Strassburg auf der Schanz. De verwondering van Bernstein daarover, weerlegt Hampson eenvoudigweg met het feit dat het zo in de partituur staat! Christian Thielemann noemt Hampson een van de belangrijkste dirigenten van de huidige tijd, een “Gigant” en een persoonlijkheid die mee aan de grondslag van zijn carrière ligt. Al ligt de klemtoon op de artistieke feiten, Hampson schuwt niet op discrete en beperkte manier iets over zijn privéleven te vertellen.

Het grootste deel van het boek zijn dan in hoofdstukken verdeelde interviews, afgenomen door muziekcriticus Clemens Prokop. De structuur van het gesprek is niet altijd optimaal en Prokop gooit soms overbodige, artificieel aandoende tussenzinnetjes in het gesprek. Gelukkig vertelt Hampson honderduit over zijn ervaringen in de wereld van opera en lied. Het gaat over de centrale rol die steden als Zürich, Salzburg en Wenen in de ontwikkeling van zijn operarepertoire hebben gespeeld en over het belang van intendanten en dirigenten – zoals de “Übermusiker” Bernstein en Barenboim. De bariton geeft zijn visie op Verdi, Britten, Mozart en Amerikaanse opera en gaat dieper in op het belang van de pianist als partner, de noodzaak van dialoog en het belang van samenhang tussen regie, muziek en theater – waarbij muziek steeds de drijvende kracht moet blijven. Hij legt ook uit welke betekenis Schubert en Schumann voor hem hebben, en hoe hij door Mahler overdonderd werd. De titel van het boek is niet voor niets aan de titel van Mahlers Rückertlied ontleend. We krijgen bovendien inzicht in de ernst en de diepzinnigheid waarmee Hampson zijn kunst beoefent en zicht op de wereld van de zanger achter de coulissen. De noodzaak van discipline – van het belang van een mentaal en lichamelijk evenwicht – komt eveneens aan bod. Essentieel is tenslotte nooit voldane nieuwsgierigheid en openheid voor alle kunstdisciplines.

Deemoedigheid

Het boek eindigt met een hoofdstuk waarin Hampson als pedagoog en bezieler van masterclasses en van de Hampsong Foundation aan bod komt. Tekenend voor de innemende en geëngageerde persoonlijkheid die we ondertussen hebben leren kennen, geeft hij in dit hoofdstuk toe dat hij heel graag jongere collega’s begeleidt, maar niet (ver)oordelend in jury’s wil zitten. Typisch voor een zanger die volgend motto hoog in het vaandel draagt: “Ursprung allen Musizierens muss Demut sein” (“De oorsprong van alle musiceren moet deemoed zijn” – p. 148). Een onderhoudend boek dat bijzonder prettig leest en een zeer veelzijdig beeld geeft van de zanger als mens en als kunstenaar. Bovendien krijgen we een caleidoscoop van de wereld van de klassieke muziek, en vooral van de “groten” daarin van zowat de laatste dertig jaar. Als generatiegenoot van Hampson is het heerlijk daar zo direct aan herinnerd te worden.

Het boek is geïllustreerd met kleur- en zwartwit foto’s, geeft een biografisch overzicht – tot en met de geplande uitvoering van een opdrachtwerk in 2016 (München) – een overzicht van partijen en een selectieve discografie.

Tags: Koninklijk Concertgebouworkest AmsterdamThomas Hampson
Vorig artikel

Der Ring des Nibelungen voor kinderen

Volgend artikel

Muziekkapel Koningin Elisabeth breidt uit

Tim De Backer

Tim De Backer

Tim De Backer (°1982) is historicus van opleiding. Muziek uit het verleden draagt dus hoe dan ook zijn voorkeur en interesse weg. Maar door wie of wat de fascinatie voor klassieke muziek precies werd aangewakkerd, is moeilijk te zeggen ... De film Amadeus zat er zeker voor iets tussen. Die werd als tiener immers grijsgedraaid. En tijdens de universiteitsjaren groeide de interesse voor kamermuziek gestaag. Tim volgde in avondschool ook nog een opleiding in de journalistiek (2010-2012). Dankzij de pianist die hij in dat kader interviewde, ondertussen een goede vriend, kwam hij in 2011 Klassiek Centraal op het spoor. Sindsdien schrijft hij regelmatig over concerten, bespreekt sporadisch een cd, enzovoort ... Kamermuziek is nog steeds zijn eerste en grootste liefde.

Ook interessant:

Concertgebouworkest sluit concerten af met Oekraïens volkslied
Nieuws

Concertgebouworkest start samenwerking met Apple

30 maart 2023
Concertgebouworkest Young van start
Nieuws

Concertgebouworkest Young kent recordaantal aanmeldingen

1 maart 2023
Concertgebouworkest sluit concerten af met Oekraïens volkslied
Nieuws

Artistiek directeur Ulrike Niehoff verlaat Koninklijk Concertgebouworkest

7 februari 2023
Concertgebouworkest sluit concerten af met Oekraïens volkslied
Nieuws

Koninklijk Concertgebouworkest: Publiek zit tijdens concert bij musici

5 februari 2023
Concertgebouworkest sluit concerten af met Oekraïens volkslied
Nieuws

Concertgebouworkest in residentie in de Philharmonie Essen

7 september 2022
Klaus Mäkelä, de achtste chef van het Concertgebouworkest
Nieuws

Klaus Mäkelä, de achtste chef van het Concertgebouworkest

11 juni 2022
Volgend artikel
Muziekkapel Koningin Elisabeth, Graaf Bernard de Launoit

Muziekkapel Koningin Elisabeth breidt uit

Robert Groslot, Chamber Music for Clarinet,  Vlad Weverbergh

Robert Groslot Chamber Music for Clarinet

Elina Garanca

Official opening concert of the Latvian Presidency of the Council of the European Union

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (892)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (646)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.053)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.