• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
dinsdag, oktober 3, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Licht in Gesualdo’s duisternis

De geslaagde ontsnapping van Björn Schmelzer en Graindelavoix

door: Erik Langeveld
13 mei 2020
in Cd & DVD, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Licht in Gesualdo’s duisternis
Share on FacebookShare on Twitter

**** Graindelavoix levert een driedubbel cd af met Tenebrae van Gesualdo (1566-1613).
Het ensemble dat zijn naam ontleent aan het gelijknamige essay van de Franse filosoof Roland Barthes (1915-1980) is het er niet zozeer om te doen het ideaal van de historisch geïnformeerde praktijk (HIP) zo goed mogelijk te benaderen.

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Integendeel, voorman Björn Schmeltzer streeft naar vrijheid. Regels zijn om soepel toe te passen of desnoods met voeten te treden. Voor hem is de kooi waar de klassieke musicus in gevangen zit te verstikkend gebleken. Uit dat museum van onze muzikale erfenis waar overal bordjes staan met ‘niet aanraken’ is hij al lang geleden ontsnapt als een ware Houdini. Hij verkoos de vrijheid. Voor hem is muziek gelijk aan de stem die haar voortbrengt, niet aan de noten waarin zij genoteerd staat, zoals voor zijn in gevangenschap levende collega’s.

De muziek van Gesualdo is hem en zijn ensemble op het lijf geschreven. Die is verontrustend en onvoorspelbaar zoals het leven van de componist zelf, die als moordenaar van zijn vrouw en haar minnaar levenslang onder zijn misdaad gebukt ging.

Uitgaande van het gevarieerde stemmenmateriaal van zijn bescheiden ensemble en zonder de partituur geweld aan te doen, betuigt Schmelzer zijn liefde en respect voor Gesulado’s Tenebrae, religieuze werken voor de paastijd met een duister, weerbarstig en bij vlagen waanzinnig karakter, zoals de titel doet vermoeden. Dit is de boetedoening van een componist die zich uitsluitend beperkte tot zijn eigen kunst, zich van de heersende trends niets aantrok, die misschien conservatief was in zijn muzikale opvattingen, maar daardoor even goed modern genoemd kan worden.

Vervoering, wanhoop, woede, liefde, ontroering, verdriet: deze verfijnde interpretatie van Tenebrae communiceert een scala van menselijke emoties. Zij gaat voorbij aan alles wat met de intellectuele beleving van muziek te maken heeft, aan alles waar je als luisteraar zogenaamd een oordeel over moet hebben zoals de toepassing van de muzikale spelregels, taalgebruik en stijl van de componist, de stijl van de interpretatie en de communicatie door de uitvoerenden.

Wat overblijft is de fysieke kant, de kern van de muziek, de graindelavoix, die de luisteraar dwingt om zijn verstand op nul te zetten, met andere oren te luisteren en zich te vereenzelvigen met de stemmen en de muziek te ondergaan. Wie daar in slaagt, wacht een bijna erotisch aandoende jouissance. Precies zoals Barthes het gewild zou hebben. Dit is muziek om aan het hart te drukken!

Schmelzer en de zijnen verwijderen zich ver van de gangbare uitvoeringspraktijk die veronderstelt dat het mogelijk is om door trouw aan werk en componist de geest van een lang vervlogen tijd te benaderen. Zij halen de polyfonie van Gesualdo uit zijn 17de eeuwse context en verplaatsen haar naar het heden. Het is een prestatie die van de eerste tot de laatste noot overtuigt, drie cd’s lang!

Voorlopig is Graindelavoix nog een roepende in de woestijn, maar zonder twijfel zullen er nog meer vogels uit de kooi gaan ontsnappen. Want buiten is het veel leuker. Björn Schmelzer heeft de sleutel!


  • WAT: Tenebrae – Gesualdo
  • WIE: Björn Schmelzer en Graindelavoix
  • UITGAVE: Glossa – GCD P32116
  • FOTO’S: mt
  • BESTEL HIER: JPC

     

    1 of 4
    - +

    1.

    2.

    3.

    4.

Tags: Björn SchmelzerCarlo Gesualdo (1566-1613)GraindelavoixRenaissanceRoland BarthesVocaalVroege muziek
Vorig artikel

In Copland’s universum gaat het licht nooit uit

Volgend artikel

Van Nevel en Huelgas brengen troost en hoop

Erik Langeveld

Erik Langeveld

Na een carrière als classicus, antiquaar, postbesteller, verkoper van betonnen afvoergoten, docent muziek, (contra)fagottist, cultureel projectontwikkelaar, orkestmanager, kunstcoach, nu geland als coördinator en recensent bij Klassiek Centraal.

Ook interessant:

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas
Concerten

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

27 september 2023
Nederlands Kamerkoor presenteert videoserie The Personal Archive Sessions
Nieuws

Nederlands Kamerkoor presenteert videoserie The Personal Archive Sessions

12 september 2023
Il concerto segreto
New Releases

Il concerto segreto

12 september 2023
Equinox: Twee dagen gewijd aan spirituele muziek
Cd & DVD

Komorebi met Trio Peltomaa Fraanje Perkola

Sinfonia Heist viert 10 jaar!
Nieuws

Sinfonia Heist viert 10 jaar!

5 september 2023
Caldara: Arias for Bass
New Releases

Caldara: Arias for Bass

16 augustus 2023
Volgend artikel

Van Nevel en Huelgas brengen troost en hoop

De wassende maan van Line Adam

De wassende maan van Line Adam

Zeldzaam zo goed

Zeldzaam zo goed

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (650)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.