• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zaterdag, juni 10, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
No Result
View All Result
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
No Result
View All Result
Klassiek Centraal
No Result
View All Result

Libra

Redactie by Redactie
28 juni 2012
in Cd & DVD, Recensies
Reading Time: 3 mins read
Wilfried Westerlinck, Libra, Senza None
Share on FacebookShare on Twitter

*** Het zou eigenlijk best leuk zijn: een reeks cd’s met uitsluitend het beste werk van elke componist, het liefst door hemzelf gekozen… Dat kan natuurlijk niet, om de eenvoudige reden dat de allergrootste componisten leefden in ver vervlogen tijden – en het ons dus niet meer kunnen vertellen – en bovendien lang voor de technologie om uitvoeringen te bewaren bestond.

*** Het zou eigenlijk best leuk zijn: een reeks cd’s met uitsluitend het beste werk van elke componist, het liefst door hemzelf gekozen… Dat kan natuurlijk niet, om de eenvoudige reden dat de allergrootste componisten leefden in ver vervlogen tijden – en het ons dus niet meer kunnen vertellen – en bovendien lang voor de technologie om uitvoeringen te bewaren bestond.

Gelukkig zijn er de partituren, al of niet met opgegeven details qua uitvoering, en zijn er grote musici – dirigenten en solisten – om die keuze in onze plaats te maken. Bij hedendaagse componisten lijkt het eenvoudiger. Laat hen kiezen wat ze nu echt het beste vinden van hun eigen werk en zo komen we al een heel eind ver. Maar ook dat is minder eenvoudig dan op het eerste gezicht lijkt. Het wordt “wikken en wegen” en dat brengt ons bij de cd met muziek van Wilfried Westerlinck met als titel Libra.

Libra is het zevende teken in de astrologie, afgeleid van het sterrenbeeld Weegschaal en wordt beschouwd als een extrovert, mannelijk en positief teken. En hoewel mannen van Mars komen (…) staat Libra onder invloed van Venus. Wilfried Westerlinck is geboren op 3 oktober 1945, een volbloed Weegschaal dus. Tijdens een kort gesprek vertelde hij dat “het beste van” ook een afwegen was van reeds bestaande opnamen die de technische criteria van vandaag doorstaan. En uit ervaring weten wij dan weer dat muziek van eigentijdse Vlaamse componisten schandalig (!) weinig wordt uitgevoerd.

“Geen gewone”, wordt vaak gezegd van Wilfried Westerlinck, maar kan dat niet van alle componisten gezegd worden? Van de stachanovist Bach, via de gekke geniale Mozart tot de monomaniakale Wagner… Net daarom zijn het de genieën en godenkinderen van wie we zo veel houden!

Voor mij is muziek opiaat dat iemand echt tot mens verheft. Meer filosofie hebt u bij deze niet nodig.

U kent intussen mijn drie criteria voor goede muziek: interesse opwekken (zodat we iets bijleren), boeien (zodat onze aandacht gespannen blijft) en ontroeren (kippenvel, weet u wel). En het aandeel van de uitvoerder is daarbij niet gering. De hobosolo van Piet Van Bockstal is pal in de roos; zo ook het klarinetspel van Guy Gérard, basklarinet door Jan Guns, fluit door de veel te vroeg gestorven Paul Vanwolleghem of cello door Birgit Erichson. En daarmee hebben we de 5 van de 9 stukken eigenlijk al ‘gekwoteerd’: Avondlied voor hobo solo, Goezo-Aubade voor klarinet en percussie, Aquarel I voor fluit solo, Voor het Kasuga-heiligdom in Nara voor basklarinet en percussie, Canto II voor cello solo… zijn onvervalste pareltjes van ontroerende, boeiende en interessante muziek die (indien nog nodig) bewijzen dat er na pakweg 1970 nog altijd zeer melodieuze muziek geschreven wordt en wel in onze eigen kontreien.

Met Drie Koraal Fanfares blijven we bij de blazers: het zijn drie gevarieerde  stukken van zeer uiteenlopende oorsprong (verjaardagsgeschenk, opdracht, herinnering aan… Baltimore, enz.), uitgevoerd door het Annapolis Brass Quintet.

Landschappen II voor strijkorkest is het tweede van een reeks composities met die titel. Zoals vaak bij Westerlinck zit ook dit werk boordevol contrasten die – hoe kan het anders – op elkaar inwerken en dat maakt het dan weer boeiend. I Fiamminghi onder leiding van Rudolf Werthen in betere doen. Hoewel de technische kwaliteit  hoorbaar gedateerd is, redt de muzikaliteit deze uitvoering van de vergetelheid.

Elegie van de zee en van de liefde voor kamerorkest werd geschreven voor het orkest van de Belgische Radio, anno 1975. Hierin werden fagotten en hobo’s weggelaten en komt een elektrische gitaar de kleuren van vibrafoon, celesta en harp versterken. Dit is het moeilijkste stuk, omdat de melodie dan wel driemaal terugkeert, in verschillende orkestraties, maar volledig ‘gedeformeerd’ wordt. Het orkest kwijt zich zeer behoorlijk van zijn taak maar ook hier schiet de opnametechniek van toen te kort, afgetoetst aan onze moderne, verwende oren.

Hoewel Metamorfose voor orkest nog ouder is (1971), in feite het oudste werk op deze cd, komt het technisch aanvaardbaar uit de verf. Frédéric Devreese dirigeert de Antwerpse Filharmonie in het eerste en enige werk voor groot orkest dat Wilfried Westerlinck schreef. Het is gebaseerd op een 12-tonenreeks die nochtans niet strikt gevolgd wordt, maar als basis dient voor (telkens) verdere ontwikkeling. Westerlinck weet wel wat een orkest zoal vermag, maar blijft – wat ons betreft – vooral een man van minzame miniaturen.

Tags: Hedendaags klassiekLiedMuziek van eigen bodemVocaalWilfried Westerlinck (°1945)
Previous Post

Les Fantaisies de Josquin

Next Post

Guillaume Tell

Related Posts

Gezelschap Ode an die Freunde: Just Friends
Concerten

Gezelschap Ode an die Freunde: Just Friends

6 juni 2023
Verwende waanzin: de Kungliga Operan’s Salomé
Concerten

Verwende waanzin: de Kungliga Operan’s Salomé

5 juni 2023
Concerten

Spoiled to madness: the Kungliga Operan’s Salomé

5 juni 2023
Het nieuwe BRUSSELS STRING QUARTET in Plovdiv, Bulgarije
Concerten

Het nieuwe BRUSSELS STRING QUARTET in Plovdiv, Bulgarije

3 juni 2023
Zomeropera Alden Biezen: La storia di Gianni Schicchi
Concerten

Zomeropera Alden Biezen: La storia di Gianni Schicchi

31 mei 2023
Jacques Offenbach, Orphée aux enfers 
Concerten

Jacques Offenbach, Orphée aux enfers 

30 mei 2023
Next Post
Gioacchino Rossini, Guillaume Tell, Antonio Pappano, EMI

Guillaume Tell

Haynd, The Creation, Choir of New College Oxford

Choir of New College Oxford

Schubert Piano Duets

Talent op de romantische toer

Bijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (228)
  • Cd & DVD (839)
  • Concerten (879)
  • Evenementen (419)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (29)
  • Interviews (109)
  • New Releases (366)
  • Nieuws (595)
  • Onbekend Talent (1)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.015)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

No Result
View All Result
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • persberichten
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.