• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
woensdag, december 6, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Boeken

Leven en werk van Maurice Ravel

door: Michel Dutrieue
3 november 2015
in Boeken, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Ravel ontrafeld
Share on FacebookShare on Twitter

Rehabilitatie van Ravel – Dit boek biedt een kennismaking met de kroniek van leven en werk van Maurice Ravel. In vijf thematische hoofdstukken wil Jan Christiaens Ravel als het ware rehabiliteren door Ravels Maskerade te ontmaskeren.

ookinteressant

Opera Ballet Vlaanderen – VONK ‘Schemer’

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

Een Beethovenles met pianist Alexander Melnikov

De auteur stelt zich de vraag wie de componist en de mens was achter muziek met Spaanse vurigheid, onderkoelde barok-imitatie en rokerige jazzy-atmosfeer. En dit omdat zijn vertrekpunt de eerder kwalijke reputatie is die Ravel had onder bepaalde kenners. Want Ravel, zo schrijft de auteur,  wekte bij hen hoogstens een technische nieuwsgierigheid op. Hij was er als het ware alleen maar om vergeleken te worden met Debussy.

Ravels maskers

Het was Ravels goede vriend en biograaf Alexis Roland-Manuel die in een artikel uit 1925 de metafoor van de maskers voor het eerst gebruikte. Ze werd opgepikt door Jankélévitch en later door Theodor Adorno, die op die manier de inschatting van Ravels muziek mee bepaalde. ‘Ces masques que lui prêtent les snobismes du siècle’ (Jankélévitch). In zijn opvatting zou Ravel zich in zijn muziek behaaglijk verschansen achter talrijke klinkende maskers. Dientengevolge had men moeite met de bijzondere esthetiek van afstand en vervreemding die Ravels muziek kenmerkte, zo lezen we. Zijn onvermoeibaar streven naar vormelijke perfectie en zijn ondoorgrondelijke, gemaskerde artistieke persoonlijkheid zou hem afsluiten van een esthetiek van de onmiddellijke, onontkoombare emotionaliteit.

Ravel zelf aan het woord

De auteur heeft oog voor het spanningsveld van maskerade en ontmaskering, van geslotenheid en openheid in Ravels muziek. Daartoe laat hij Ravel zelf aan het woord, met citaten uit zijn brieven, artikels en interviews. De kroniek van leven en werk geeft een overzicht van de opleiding van de componist en van de ontmoetingen en gebeurtenissen die een weerslag hadden op zijn magische muziek.

Focusteksten

Het corpus van dit boek bestaat uit vijf hoofdstukken die telkens een aspect van Ravels oeuvre belichten. In elk hoofdstuk wordt eerst een algemene inleiding op het thema gegeven, om daarna met kennis van zaken, twee composities in detail onder de loep te  nemen. In de focusteksten worden in totaal tien composities belicht.

Van Jeux d’eau tot Le Tombeau

Na de Inleiding over de rol van Jankélévitch en Adorno in  Maskerade en ontmaskering en de  Proloog, schetst de auteur eerst  het cultureel klimaat in Parijs ten tijde van Ravel en de kroniek van zijn leven en werk. In het eerste hoofdstuk gaat het dan over “Pianistieke pyrotechniek als poëzie, Ravels  parelend pianospel”. De auteur focust zich dan op Jeux d’eau en op Gaspard de la nuit. In “De klankingenieur, mechaniek en motoriek als esthetiek”, gaat het vervolgens over de geluidsfabriek en Ravel als klankingenieur op zoek naar “l’objet juste”. Dit wordt geïllustreerd aan de hand van de eigenzinnige, motorische Boléro. “Neoclassicisme of onbedoelde ontrouw aan een model” wordt vervolgens treffend geïllustreerd door Le Tombeau de Couperin.

Zang en dans

In zijn 3de hoofdstuk “Grensverleggend, Ravel en het exotisme, Muzikale wingewesten” staan Ravels opvallende Chansons madécasses centraal. In het 2de deel van dit hoofdstuk  “An American in Paris. Ravel en jazz” heeft Christiaens het vervolgens over de Jazz invloeden in het magistraal Pianoconcerto (in sol) en de heel bijzondere Sonate voor viool en piano. Een mooie titel als “Moeder gans ten dans” laat vermoeden dat de auteur het hier heeft over Ravels betrokkenheid bij het vernieuwend ballet van zijn tijd. In “Diaghilev leidt de dans” heeft hij het dan uiteraard over Ravels meer dan geniaal ballet Daphnis et Chloé  en over het adembenemend poème chorégraphique pour orchestre, La Valse.

Relatie tussen opera en ontwikkelingspsychologie

In het vijfde en laatste hoofdstuk “Hoe klinkt betekenis? Ravel en de literatuur,  Symbool en suggestie als semantiek”, gaat het ten slotte over Ravels relatie tot de veelal symbolistische en avant garde literatuur. De auteur focust zich hier op Ravels Trois Poèmes de Stéphane Mallarmé en op zijn unieke opera (fantaisie lyrique en deux parties) “L’Enfant et les Sortilèges”. Daarin hij het heeft over de relatie tussen opera en ontwikkelingspsychologie. Briljant. Om te eindigen, het overzicht van de composities van Maurice Ravel en de geraadpleegde literatuur. Zeker lezen.

Tags: 20e-eeuwse muziekFrans repertoireJan ChristiaensLeuven University PressMaurice Ravel (1875-1937)
Vorig artikel

Nie ganz unglücklich

Volgend artikel

Ballet Vlaanderen ‘Fall’ (wereldpremière)

Michel Dutrieue

Michel Dutrieue

Michel Dutrieue (°Oostende, 1960) studeerde aan de Koninklijk Muziekconservatoria van Brussel en Gent. Is sinds 1987 docent/cursusbegeleider literatuur, muziekgeschiedenis en muziek beluisteren. Tussen 1985 en 2005 was hij medewerker bij BRT 3, Radio 3 en Klara. In 1990 verscheen zijn boek "Eros & Thanatos in het fin-de-siècle-Wenen (BRT-uitgave). Hij leidde gedurende een periode van tien jaar het vierstemmig gemengd koor "De Profundis" en werd als componist opgenomen in het "Lexicon van Vlaamse componisten". In Gent had hij 10 jaar zijn eigen operaclub waarvoor hij avondvullende besprekingen van de producties van de Vlaamse Opera gaf. Sedert november 2012 is hij lid van de beoordelingscommissie muziek van de minister van cultuur.

Ook interessant:

Distler: Die Weihnachtsgeschichte
New Releases

Distler: Die Weihnachtsgeschichte

23 november 2023
Mascagni: Cavalleria rusticana
New Releases

Mascagni: Cavalleria rusticana

3 november 2023
Forgotten Voices Rediscovered ⏐ Brundibár Ensemble
New Releases

Forgotten Voices Rediscovered ⏐ Brundibár Ensemble

20 oktober 2023
Lets Radiokoor laat klankwolken donderen en stiltes fluisteren
Concerten

Lets Radiokoor laat klankwolken donderen en stiltes fluisteren

18 oktober 2023
Het Festival 20·21 brengt een hommage aan een allegaartje van componisten
Concerten

Het Festival 20·21 brengt een hommage aan een allegaartje van componisten

17 oktober 2023
Martijn Dendievel dirigeert Symfonieorkest Vlaanderen in Kosmopolitische Flair
Concerten

Martijn Dendievel dirigeert Symfonieorkest Vlaanderen in Kosmopolitische Flair

11 oktober 2023
Volgend artikel
Fall, Ballet Vlaanderen

Ballet Vlaanderen ‘Fall’ (wereldpremière)

Jonas Kaufmann. Tenor: een compilatie van recensies die Voigt in chronologische orde gebruikt om het verloop van de carrière van Kaufmann te schetsen.

Jonas Kaufmann. Tenor

vlnr Floris Uyterhoeven, Geert Callaert, Paul Stavridis

Wim Henderickx ‘Gisteren, vandaag, morgen’

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (915)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (678)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.085)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.