*** Georges Bizet is natuurlijk de operageschiedenis ingegaan met zijn meesterwerk Carmen, een van de populairste titels van het genre. Zijn vroegere opera Les pêcheurs de perles geraakte er helemaal door in de verdrukking. Deze recente dvd-opname is een waardevolle bijdrage om de opera zijn verdiende aandacht te geven.
*** Georges Bizet is natuurlijk de operageschiedenis ingegaan met zijn meesterwerk Carmen, een van de populairste titels van het genre. Zijn vroegere opera Les pêcheurs de perles geraakte er helemaal door in de verdrukking. Deze recente dvd-opname is een waardevolle bijdrage om de opera zijn verdiende aandacht te geven.
Au fond du temple saint, het mooie duet tussen tenor en bariton, is ongetwijfeld een van de bekendste passages uit Les pêcheurs de perles. Maar de orkestrale kleurenrijkdom maakt de partituur zeker het ontdekken waard. Bizet wilde zijn opera aanvankelijk Leïla noemen, naar het hoofdpersonage. Het verhaal van dit door het negentiende-eeuwse exotisme geïnspireerde werk is gesitueerd in Ceylon (het huidige Sri Lanka). Het dilemma van een priesteres die verscheurd wordt tussen liefde en haar gewijde gelofte is een thema dat ook voorkomt in Spontini’s La Vestale en – beter bekend – in Norma van Vincenzo Bellini. De jaloezie tussen de twee mannen, Nadir en Zurga, die oorspronkelijk vrienden zijn, zorgt voor extra conflictstof en verrijkt de verhaallijn.
Visueel oogstrelend
De opname is gemaakt in het Teatro San Carlo in Napels. Het decor is sober. De combinatie van sprookjesblauwe achtergrond en fonkelend zilvergrijs zorgt voor een feeëriek, oosters getint effect, met in bepaalde scènes een vleugje mysterie dat je meeneemt in het onwerelds gegeven. Het religieuze thema krijgt uitbeelding in het grote hoofd van de god Brahma in het tweede bedrijf. De fantasierijke kostuums zorgen voor een exotische sfeer. De choreografie is wat naïef, maar over het algemeen is de enscenering visueel oogstrelend.
In de bezetting is geen sprankeltje Frans te bespeuren. Bij de solisten is de dictie behoorlijk, zeker bij Patrizia Ciofi, maar van het koor kan je niet uitmaken in welke taal het zingt. Patrizia Ciofi is een wondermooie Leïla, met haar frêle figuur en slanke stem die in de halsbrekende hoogte altijd mooi blijft klinken. Ze beleeft geloofwaardig het dilemma en kiest passioneel voor de liefde van Nadir. Zij is de ster van de voorstelling. Dmitry Korchak als sensuele Nadir en Dario Solari als autoritaire Zurga zijn overtuigende rivalen. Het orkest onder leiding van Gabriele Ferro had iets meer zorg aan details mogen geven om de finesse van deze kleurrijke partituur te verklanken.