Les Musiciens du Louvre 30 jaar

Hector Berlioz, Les Musiciens du Louvre, Marc Minkowski, Naïve

Gouden Label Dit jaar bestaat het ensemble Les Musiciens du Louvre dertig jaar. Het is niet meer weg te denken uit het repertoire van de barokmuziek. Daarnaast heeft Marc Minkowski zich geprofileerd als een van de specialisten van het Franse romantische repertoire.

Gouden Label Dit jaar bestaat het ensemble Les Musiciens du Louvre dertig jaar. Het is niet meer weg te denken uit het repertoire van de barokmuziek. Daarnaast heeft Marc Minkowski zich geprofileerd als een van de specialisten van het Franse romantische repertoire.

Detail en dynamiek

Deze cd, opgenomen in april 2011 in de Opéra Royal de Versailles, is een uitgesproken exponent van zijn liefde voor Berlioz. Ze heeft een symfonisch en een vocaal deel met Harold en Italie en Les Nuits d’été. Harold en Italie is een werk dat ontstaan is uit de herinnering aan Italië waar Berlioz verbleef in de Villa Medici n.a.v. de Prix de Rome. Meteen is de hand van Minkowski te herkennen: uiterst veel detailwerk dat gecombineerd wordt met energie en dynamiek. De dialoog tussen altviool (Antoine Tamestit) en harp (Aurélie Saraf) is maar één voorbeeld van het subtiele spel dat de uitvoering kenmerkt. Berlioz had de bedoeling de altviolist een solistische rol te geven en Tamestit evoceert passie en voelbare melancholie. Minkowski garandeert een heldere en transparante uitvoering die niet onberoerd laat.

Passie en verdriet

Les Nuits d’été is een van de mooiste liedcycli uit de romantische Franse muziek. Von Otter maakt er letterlijk een “journal musical intime” van. De manier waarop ze haar stem inzet op een woord als “trembler” (Villanelle) is typisch voor de vocale woordkunstenares die ze is. In Le Spectre de la rose is haar hoogte stralend, met een heerlijke stembuiging op “albâtre”. In de enkele woordjes “ma bien-aimée” uit Absence legt ze haar hele ziel. Het mysterieuze in de klank van de stem is fascinerend. Betekenisvolle intonatie gaat samen met vocale schoonheid. In het “lamento” van Sur les lagunes klaagt de orkestklank mee met haar zang vol passie en verdriet. Von Otter wordt van lied tot lied steeds intenser. Ademloos luister je tot je op het einde kan verzuchten van puur muzikaal genot. Deze cd geeft de kans te zwelgen in romantiek zonder overdrijving of  pathetiek. Ze heeft een uitzonderlijk niveau en is àf op alle gebied. De uitgave is zeer verzorgd met een interessante inleidende tekst en mooie sfeerfoto’s. Enkel is het  kartonnen doosje te krap om de cd makkelijk uit te halen. Maar dat is een futiliteit. 

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in:

Meer lezen ?

Sterrenparade

Voor wat staan de sterren die toegekend worden? Het is belangrijk om daarin openheid te brengen, dit m.a.w. op de (ver)nieuw(d)e website te expliciteren. KC is voorstander van een positieve benadering, genre de restaurantrubriek in dSMagazine: uitstekend– goed – redelijk – nipt.

5 ⭐️ = uitstekend

4 ⭐️ = zeer goed

3 ⭐️ = goed

2 ⭐️ = redelijk

1 ⭐️ = nipt

Introductiegidsen

Steun Klassiek Centraal via JPC