Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

Les Festivals de Wallonie zorgen opnieuw voor een muzikale zomer van 30 juni tot 13 oktober, met als centraal thema ‘Utopieën’. De zeven festivals schijnen licht op artiesten met een bijzonder parcours, programmeren muziek over hoop en vrede en geven bijzondere aandacht aan vrouwelijke componisten en muzikanten. De Zwitserse pianiste Beatrice Berrut is festivalartieste en brengt doorheen haar verschillende concerten een hoopvolle toekomstboodschap. Daarnaast wordt natuurlijk ook Sergei Rachmaninov in de bloemetjes gezet voor zijn 150ste verjaardag met opvoeringen van zijn meest emblematische werken. Les Festivals de Wallonie neemt een vliegende start met muzikaal vuurwerk in het eerste weekend van juli in Brussel, Namen en Saint-Hubert!

De concerten tijdens dit openingsweekend in Brussel, Namen en Saint-Hubert illustreren mooi het thema. Zo brengt Brussels Philharmonic Destins croisés onder leiding van Glass Marcano, de jonge en getalenteerde dirigente uit Venezuela. Op het programma staat werk van de Russische Tsjaikovski en de Cubaanse Pérez Prado (30/06, 19u, Flagey). In Namur brengen Choeur de Chambre de Namur en Cappella Mediterranea onder leiding van Leonardo García Alarcón het hoopvolle La Jérusalem délivrée van Philippe d’Orléans. Fervente geschiedenisliefhebbers kennen d’Orléans ongetwijfeld als Regent van Frankrijk tussen 1715 en 1723 (30/06, 20u, Grand Manège). In Saint-Hubert vertolken Beatrice Berrut en de zussen Sylvia en Stéphanie Huang samen met het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Luik het buitengewone Tripelconcerto van Beethoven (1/07, 20u, Basiliek).

Boodschappen van vrede en hoop, artiesten met een buitengewoon parcours

In de muziek kan het thema van de utopie een geruststellend antwoord bieden op een wereld in verandering, denk maar aan het eerste libretto van de Toverfluit van Mozart (8/07, 19u, Namen). Ook de bijzondere concert-performance La Machine à remonter Mons van Musiques Nouvelles en foto- en videograaf Pierre Liebaert kan zo begrepen worden. Dit belooft een ware tijdreis op muziek en beeld (2/10, 19u & 21u, Bergen). Utopie kan zich ook uiten als een muzikale “niet bestaande plaats” (ou-topos). Het ensemble Recrues d’Essences oppert een dergelijke wereld aan hun luisteraars in een originele muzikale reis van de Balkan tot in Latijns-Amerika (2/07, 20u, Nassogne).

Toch komt de zoektocht naar vrede als utopie wellicht het meest frequent naar voren in het programma. Zo inspireren sopraan Lore Binon en het ensemble Lingua Franca zich op de genie van Telemann en Bach voor hun concert Veillée d’armes. Want, de mens maakt zich schuldig aan gruweldaden, maar is tevens in staat tot het creëren van het mooiste en beste (16/07, 20u, Kerk van Libin). Het project La Terre nous est étroite ligt in diezelfde lijn. De Syrische sopraan Soumaya Hallak, de Belgische componist Jean-Marie Rens en het popduo Juicy laten de geëngageerde poëzie van de Palestijnse Mahmoud Darwich klinken op hedendaags werk (4/10, 20u, Bergen).

Tot slot schijnt het festival van Namen ook licht op enkele voorbeelden van een zeer utopisch noodlot in de geschiedenis. Django Reinhardt groeide, ondanks een verminkte hand, uit tot een legende van de jazz manouche. Het ensemble Minor Swing brengt hem een hommage tijdens Djangolympics (1/07, 19u, Namen). Op het programma prijkt nog een ander bijzonder parcours. Tot voor enkele jaren verkocht Glass Marcano nog fruit in de straten van de favela’s om haar studies te financieren. Dankzij het muzikaal sociaal project El Sistema werd ze op 28-jarige leeftijd dirigent en treedt ze nu op over de hele wereld.  Clärenore Stinnes krijgt ook een muzikaal en beeldend eerbetoon in Madame Vitesse. Het verhaal van een van de eerste vrouwelijke autoracers wordt vertolkt door mezzosopraan Joëlle Charlier in regie van Helene Bracke. Hun nieuwe voorstelling, een creatie in opdracht van en voor Les Festivals de Wallonie, is toegankelijk voor iedereen vanaf 8 jaar en vertelt het verhaal van Clärenores autoreis rond de wereld in het begin van de jaren 1920 (de voorstelling speelt op verschillende festivals).

Een ode aan vrouwen en Rachmaninov

De 53ste editie van de Festivals de Wallonie geeft tevens een bijzondere plaats aan de vrouw. Eerst en vooral is de festivalartieste niemand minder dan Beatrice Berrut, die het utopische als rode draad meeneemt in haar werk: “We kunnen niet anders dan te geloven in en te vechten voor de toekomst. Als we niet langer geloven in de toekomst, dan houden we op met leven.” De Zwitserse pianiste geeft de fakkel door aan de muzikanten van morgen tijdens haar masterclass Génération classique. Ook deelt ze haar humanistische boodschap met het cello-duo Bruno Philippe (2/7, 17u, Flagey en 1-2/08, 20u, Stavelot), een recital in Charleroi (3/10, 12u30- en in Lasne (6/10, 20u) en het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie onder leiding van Vahan Mardirossian (4/10, 20u, Charleroi et 5/10, 20u, Bergen). Daarnaast heeft de jonge beloftevolle violiste Sophie de Bardonnèche een carte blanche gekregen om een programma rond vrouwelijke barokcomponisten uit Italië en en Frankrijk uit te werken (16/09, 19u, Luik).

Nog een niet te missen rode draad: het eerbetoon aan Sergei Rachmaninov, geboren in 1873. Op het programma staan zijn hymnen van de Grieks-orthodoxe Byzantijnse liturgie gebracht door Adrian Sirbu, Simon-Pierre Bestion en het ensemble La Tempête (1/07, 20u30, Brussel), zijn bekende Trio élégiaque vergezeld door werken van Rameau en Sjostakovitsj door het Trio Zadig (8, 9/08, 20u, Stavelot) en zijn onafgewerkte kwartet, gebracht door het Quatuor Hermès (11, 12/08, 20u, Stavelot).


kom meer te weten