• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 21, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Le Nozze di Figaro

door: Tim De Backer
23 januari 2016
in Cd & DVD, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Mozarts “Le Nozze di Figaro”: wat een heerlijkheid deze schitterende stemmen te zien opgaan in hun verhaal van liefde en ontrouw, vol ironie en verwarring.
Share on FacebookShare on Twitter

**** Het dvd-label Arthaus Musik brengt om zijn vijftiende verjaardag te vieren de allereerste opera-opname die het publiceerde opnieuw uit. Een goede zet, want de opera is en blijft een populair meesterwerk van Mozart en de opname is vocaal en muzikaal uitstekend.

ookinteressant

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit

**** Het dvd-label Arthaus Musik brengt om zijn vijftiende verjaardag te vieren de allereerste opera-opname die het publiceerde opnieuw uit. Een goede zet, want de opera is en blijft een populair meesterwerk van Mozart en de opname is vocaal en muzikaal uitstekend.

Toegegeven, de regie is ondertussen wat gedateerd, maar in haar traditionele stijl heel aanvaardbaar. De decors zijn eenvoudig en bieden volop mogelijkheid de geestigheden van de opera visueel te beklemtonen: het verstoppertje spelen van Cherubino, zijn verkleding als Susanna als hij niet door de graaf ontdekt mag worden, de soort gaanderij die in het derde bedrijf de paleiskamer overspant en Susanna de kans geeft verleidelijk de graaf te plagen met haar naar beneden bengelende sjaal. De regie zit vol eenvoudige details die uiting geven aan verliefdheid, kwaadheid, autoriteit, melancholie en verrassing: dus aan de talloze toestanden waarmee Mozart zijn verhaal opbouwt en spanning geeft. Het positieve is vooral dat elke zanger zo intens opgaat in zijn of haar personage, dat spel en zang helemaal in elkaar opgaan. Hoogtepunten hiervan zijn zeker de ironie in Figaro’s aria Se vuol ballare, waarbij Pape met ironie zingt en ze tegelijk uitbeeldt in de dwaze gitaarbegeleiding op een bezem. Of Cherubino’s populaire aria Voi che sapete die hij (zij) nerveus en bibberend als een riet zingt, of zijn samenzweerderig duet met Susanna in het derde bedrijf. Jammer dat de nachtelijke scène in het vierde bedrijf zo duister is belicht om ten volle van de hele “imbroglio” te genieten.

Zangfestijn

Maar wat een zangfestijn! Een ensemble van zangers van dit gehalte bij mekaar krijgen is een meesterzet geweest van de Deutsche Staatsoper Unter den Linden in Berlijn in 1999. Dorothea Röschmann (die we pas nog een Gouden Labelnominatie gaven voor haar recital in Wigmore Hall) verpersoonlijkt de charme, de spontaneïteit en het slimme inzicht van Susanna. Ze zit vol leven en spitsvondigheid en ze zingt met een stralende sopraanstem die haar in deze verrukkelijke Mozartpartij tot een natuurtalent maakt. Haar laatste aria in het vierde bedrijf, Giunse alfin il momento – deh vieni non tardar, is dan ook een topmoment. Emily Magee is een schitterende Contessa, zowel vocaal als qua acteren. Ze ziet er voornaam en teder uit en vooral haar tweede aria (Dove sono i bei momenti) zingt ze met ontroerende nostalgie, waarin het orkest haar vol gevoel op de voet volgt. René Pape is met zijn sonore bas-bariton een fantastische Figaro die zijn gave stem (en zijn mimiek) vol verhalende inhoud steekt, telkens aangepast aan de stand van zaken. Een sublieme vertolking. Roman Trekel ziet er wat raar uit met zijn hoge voorhoofd en superlange, ranke gestalte, maar het komt perfect uit voor zijn brutale en autoritaire voorstelling van de Graaf. “Crudele” is het gepaste adjectief voor deze assertieve man van wie de radeloosheid in de aria Hai già vinta la causa gauw opnieuw plaatsmaakt voor kwaadheid. Ook de andere partijen van Cherubino tot de tuinman Antonio zijn stuk voor stuk fantastisch bezet.

En dan is er ten slotte nog Daniel Barenboim, die zijn Staatskapelle doet bruisen en sprankelen en gewoon de hele partituur met de juiste gevoeligheden tot klinken brengt. Hij bezielt zijn muzikanten tot puur spelplezier zonder ooit aan precisie in te boeten. Hij vertelt samen met de zangers een verhaal zonder één moment de toehoorder los te laten. Ja, het muzikale geheel, dat is toch wel de allerhoogste kwaliteit van deze opname.

Tags: Arthaus MusikKlassieke periodeOperaWeense klassiekWolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Vorig artikel

Componist Wilfried Westerlinck krijgt de Visser-Neerlandiaprijs 2015

Volgend artikel

Wiener Staatsoper : Un Ballo in maschera

Tim De Backer

Tim De Backer

Tim De Backer (°1982) is historicus van opleiding. Muziek uit het verleden draagt dus hoe dan ook zijn voorkeur en interesse weg. Maar door wie of wat de fascinatie voor klassieke muziek precies werd aangewakkerd, is moeilijk te zeggen ... De film Amadeus zat er zeker voor iets tussen. Die werd als tiener immers grijsgedraaid. En tijdens de universiteitsjaren groeide de interesse voor kamermuziek gestaag. Tim volgde in avondschool ook nog een opleiding in de journalistiek (2010-2012). Dankzij de pianist die hij in dat kader interviewde, ondertussen een goede vriend, kwam hij in 2011 Klassiek Centraal op het spoor. Sindsdien schrijft hij regelmatig over concerten, bespreekt sporadisch een cd, enzovoort ... Kamermuziek is nog steeds zijn eerste en grootste liefde.

Ook interessant:

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11
Nieuws

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11

15 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Cassandra Festival – Raising Voices
Nieuws

Cassandra Festival – Raising Voices

26 augustus 2023
Masterclass Dirigeren Operaorkest met Giampaolo Bisanti in Koninklijke Opera Wallonië-Luik
Nieuws

Masterclass Dirigeren Operaorkest met Giampaolo Bisanti in Koninklijke Opera Wallonië-Luik

18 augustus 2023
Wereldpremière Cassandra van Bernard Foccroulle bij De Munt
Nieuws

Wereldpremière Cassandra van Bernard Foccroulle bij De Munt

18 augustus 2023
Volgend artikel
Un ballo in maschera

Wiener Staatsoper : Un Ballo in maschera

Die Czardasfürstin

Volksoper Wenen : Die Czardasfürstin – Gräfin Mariza – Viva La Mamma

Il Segretto di Susanna  (B.Danjoux&A.C. Antonacci)

Opéra de Wallonie scoort met twee vergeten werken

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (230)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (643)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.