Gouden Label Het lied behoort ongetwijfeld tot de hoogtepunten in het oeuvre van Claude Debussy omdat hij – zoals Henri Sauguet schrijft-: "er zich bewust van was dat de muziek de kunst is van het onuitsprekelijke en zijn rol begint te spelen als de woorden machteloos worden".
Gouden Label Het lied behoort ongetwijfeld tot de hoogtepunten in het oeuvre van Claude Debussy omdat hij – zoals Henri Sauguet schrijft-: "er zich bewust van was dat de muziek de kunst is van het onuitsprekelijke en zijn rol begint te spelen als de woorden machteloos worden".
De mélodie van Debussy vraagt dan ook uiterste subtiliteit. De vertolkers van deze nieuwe lied-cd zijn daar uitstekend in geslaagd. De veelzeggende titel “Le musicien de l’amour” is ontleend aan een citaat van Marcel Dietschy dat Jan Michiels in zijn gevatte en boeiende toelichting bij de cd aanhaalt.
De baritonstem van Jan Van der Crabben heeft een lichte tenorale toets, wat een heel mooi timbre geeft voor deze intieme liederen. Hij buigt zijn stem vloeiend naar de soepele melodielijn en hoewel de stem technisch vast en zelfzeker is, klinkt het effect fragiel en verfijnd. De bloemlezing doorheen het liedoeuvre van Debussy krijgt telkens ook de juiste intonatie en sfeer, naargelang de poëzie waarop ze gebaseerd is, enerzijds tijdgenoten van Debussy met onder anderen zijn geliefde Verlaine maar ook Villon en d’Orléans. Sensueel in Clair de lune, sereen in Les Angélus, speels vertellend in Mandoline. Zanger en pianiste vinden elkaar daarin perfect. Inge Spinette speelt met de typische innerlijke bezieling voor tekst en poëzie die haar eigen is. Haar absolute verstilling op het einde van “En sourdine” is wonderlijk. Jan Van der Crabben en Inge Spinette vinden een natuurlijke toon om deze “onuitsprekelijke kunst” van Debussy te vertolken met veel gevoel en noblesse maar zonder ooit geforceerd of geaffecteerd te worden. Hun opname is een parel van liedkunst.