• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
zondag, december 10, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Laus Polyphoniae 20 jaar

door: Redactie
9 september 2013
in Concerten, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Laus Polyphoniae 2013
Share on FacebookShare on Twitter

20 jaar – eigenlijk geen 20 jaar, wel de 20ste editie – Laus Polyphoniae. Wie had toen, volle 19 jaar geleden bij de start van het allereerste nieuwe luik van het Festival van Vlaanderen / Antwerpen, gedacht dat dit festival wereldwijd een leidinggevende positie zou verwerven? Laus Polyphoniae wegdenken, is zelf onmogelijk geworden.

ookinteressant

Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt

Opera Ballet Vlaanderen – VONK ‘Schemer’

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

20 jaar – eigenlijk geen 20 jaar, wel de 20ste editie – Laus Polyphoniae. Wie had toen, volle 19 jaar geleden bij de start van het allereerste nieuwe luik van het Festival van Vlaanderen / Antwerpen, gedacht dat dit festival wereldwijd een leidinggevende positie zou verwerven? Laus Polyphoniae wegdenken, is zelf onmogelijk geworden.

Een lijst maken van al de ensembles en musici die dankzij dit festival een internationale loopbaan konden opmaken, is zo goed als onbegonnen werk. Eigenlijk kan je wel stellen dat dit festival op een gevarieerde wijze het werk van bijvoorbeeld een Margaretha van Oostenrijk verderzet. Onder meer vanuit haar hof in Mechelen vertrokken in die late 15de, begin 16de eeuw heel wat musici over Europa en via deze musici hun leerlingen die op hun beurt meesters werden, kwamen ze zelfs in het oude Amerika terecht, toen zo’n pril continent in de Europese ogen. De Polyfonie zou overal weerklinken, ruim 250 jaar lang een muziekstijl zijn, evoluerend en toch trouw aan zichzelf. Nog steeds boeit deze muziek, overal ter wereld, een groeiend aantal mensen. De rol van Laus Polyphoniae is nog lang niet uitgespeeld.

Koningen Elisabeth I van Engeland

Ook ‘over het water’ lag het huidige Groot-Brittannië dat zijn deel ‘Vlaamse Polyfonie’ erfde en er de zo typische eigen stempel op drukte. Die eigen kleur ontwikkelde zich sterk en kende enkele grote namen die samen met de vele anoniemen vandaag de inspiratie gaven om het thema van Laus Polyphoniae 2013 te wijden aan de muziek van het Elisabethiaanse Engeland.

Deze editie konden we door persoonlijke omstandigheden maar beperkt bijwonen (ook deze wat laat geschreven recensie is er een oorzaak van), maar dat ene concert waar we aanwezig waren, het openingsconcert, tekende zeker de hele sfeer van het festival, opgebouwd rond een compositie in residence ‘Spem in Alium’ (en geen artiest of ensemble in residence). Deze idee is hoogst origineel en geeft een nieuwe verbluffende impuls, een andere dynamiek die het voordeel heeft dat hij niet zo ‘persoonsgeboden’ is als bij een ensemble of artiest in residence. Akkoord, de idee is even wennen want het werk in kwestie komt meermaals terug, maar nooit in dezelfde vorm.

Spem in Alium

Spem in Alium hoorde het talrijke publiek drie keer in de bomvol gelopen Sint-Jacobskerk van Antwerpen waar het vergroot Huelgas-ensemble onder leiding van Paul Van Nevel dit 40-stemmig werk van Thomas Tallis uitvoerde. 60 Zangers: een luxe en zeker overdreven zou je denken, maar dan vergis je je schromelijk. In die tijd bestonden professioneel geschoolde koren van die grootte. We mogen aannemen dat vele jaren later ook Bach weet moet gehad hebben van grotere koren – hij droomde er zo van – en dat zijn koormuziek dus wel degelijk door meer dan een kleine groep solisten mag uitgevoerd worden (al is dit een andere discussie).

Spem in Alium werd afgewisseld met werk van de totaal onbekende Vlaamse Derrick Gerarde (ca. 1540-158 – zoek zijn naam eens op?) die leefde en werkte in Engeland net als de Italiaan Alfonso Ferrabosco. De zangersgroep werd versterkt met enkele uitmuntende koperblazers die het geheel op de juiste ogenblikken niet alleen versterkten maar een majestatische inkleuring gaven.

Het mag gezegd worden dat het publiek terecht met een gezonde opwinding huiswaarts keerde. We houden onze adem is voor wat volgend seizoen zal bieden en we hopen dat we dan meer concerten zullen kunnen bijwonen.

Tags: Festival van VlaanderenLaus PolyphoniaePolyfonieVocaalVroege muziek
Vorig artikel

Jan Brokken: Waarom elf Antillianen knielden voor het hart van Chopin

Volgend artikel

C(H)OERS: een project van Alain Platel

Redactie

Redactie

Ook interessant:

Unieke samenwerking tussen de Alamire Foundation en Brussels Airlines
Nieuws

Het wetenschappelijk parcours van de Alamire Foundation toegelicht

4 december 2023
Unieke samenwerking tussen de Alamire Foundation en Brussels Airlines
Nieuws

Unieke samenwerking tussen de Alamire Foundation en Brussels Airlines

30 november 2023
Deelnemers bekend van De warmste nacht van het talent
Nieuws

Bekendmaking programma LUNALIA 2024

29 november 2023
Deelnemers bekend van De warmste nacht van het talent
Nieuws

Deelnemers bekend van De warmste nacht van het talent

27 november 2023
Distler: Die Weihnachtsgeschichte
New Releases

Distler: Die Weihnachtsgeschichte

23 november 2023
Bellissama ‘Tour de France’
Concerten

Bellissama ‘Tour de France’

13 november 2023
Volgend artikel

C(H)OERS: een project van Alain Platel

Boek Kassa Kassa  Bert Govaerts  Anthony Langely

Luisteren tussen de kogels door

Violetta Urmana sopraan

Kennismaking met de Litouwse muziekcultuur

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (917)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (682)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.087)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.