La Roza Enflorese verkent troubadoursliederen

Het ensemble La Roza Enflorese, dat bekendstaat voor haar vertolking van de Sefardische muziek, verliet het Iberische schiereiland en trok naar Frankrijk om er troubadoursliederen te herontdekken. De eerste maal dat ze als ensemble nieuwe wateren verkennen, en wat een voltreffer. Ze brachten een intrigerende, hedendaagse visie op middeleeuwse muziek. 

Zoals de titel canso verklapt, was dit het meest voorkomende genre van troubadourslied op het programma. De hoofse liefde staat centraal. Een edelman of ridder bezingt de pijn van verliefd te zijn op een onbereikbare, en vaak gehuwde, vrouw. Of dat is toch meestal het scenario. La Roza Enflorese brengt niet enkel klassiekers, maar zoekt ook naar de uitzonderingen. Twee vrouwelijke troubadours, ook wel trobairitz genoemd, en een man die zingt uit het standpunt van een vrouw, kwamen aan bod. Daarnaast werden ook andere genres aangeroerd zoals een alba (waarbij de geliefden ’s ochtends ontwaken) en twee dansliederen.

De teksten waren middeleeuws, maar de muziek niet. Van vele troubadoursliederen heeft enkel de tekst de tand des tijds doorstaan. La Roza Enflorese wou net deze liederen terug tot leven brengen. Philippe Malfeyt (onder andere luitist van het ensemble) componeerde nieuwe middeleeuws geïnspireerde muziek voor de gedichten. Het resultaat was een mengeling van oud, traditioneel en nieuw mét ruimte voor improvisatie. De instrumentale intermezzi hadden iets weg van world fusion meets jazz in de middeleeuwen.

Tussen de verschillende liederen door gaf Philippe Malfeyt steeds een woordje uitleg. Hij vertelde over het repertoire, stelde de “vreemde instrumenten” voor en reciteerde een vertaling van de gezongen teksten. Malfeyt sprak op een luchtige toon, maar zijn vertolking was sterk. Met humor wist hij op een toegankelijke manier het verhaal aan elkaar te rijgen. En het publiek was van begin tot einde volledig mee. 

De muzikanten genoten er duidelijk van om op een podium samen te musiceren. Ze hadden zelfs ruimte om elkaar wat te plagen. Die positieve, speelse sfeer kwam ook bij het publiek over en iedereen resoneerde mee. Verscheidene toeschouwers zaten tijdens de dansliederen enthousiast mee te tikken met hun voet en waren in vervoering gebracht door de klaagzang van de onbeantwoorde liefde.

Als bisnummer sloot La Roza Enflorese toepasselijk af met het Sefardische lied La roza enflorese.


  • WAT: Canso: Chanson de troubadours
  • WANNEER: woensdag 17 november 2021
  • WAAR: 30CC/Wagehuys, Leuven (i.p.v. 30CC/Predikherenkerk)
  • WIE: La Roza Enflorese (Edith Saint Mard [zang], Philippe Malfeyt [vihuela, ud en guiterne], Bernard Mouton [blokfluit en doudouk], Sigrid Vandenbogaerde [cello], Didier François [nyckelharpa en viola da Sienna], Anne Niepold [diatonische accordeon] en Vincent Libert [percussie])

De volgende voorstelling van Canso vindt plaats op 23 maart 2022 in Château de Flawinne, Namen.

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: