• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 28, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

La Forza del destino in Vlaamse Opera

door: Redactie
28 juni 2012
in Concerten, Recensies
Leestijd:5 minuten
A A
La Forza del Destino, Vlaamse Opera
Share on FacebookShare on Twitter

Verdi focust in zijn opera’s vooral op de psychologie van de personages. Hoe vergaat het Leonora als slachtoffer van de noodlottige vervloeking door haar vader, Alvaro als haar geliefde, outcast en opgejaagde door de wraak van Leonora’s broer Carlo? 

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Verdi focust in zijn opera’s vooral op de psychologie van de personages. Hoe vergaat het Leonora als slachtoffer van de noodlottige vervloeking door haar vader, Alvaro als haar geliefde, outcast en opgejaagde door de wraak van Leonora’s broer Carlo? De essentie van La forza del destino is het complexe verhaal over liefde, angst, eer, wraak en dood waarmee de protagonisten geconfronteerd worden in een episodische structuur. Grote gevoelens waar Verdi prangende muziek voor componeert. Dirigent Alexander Joel heeft het gesnapt, Michael Thalheimer laat zich te veel afleiden door de context. La Forza del destino regisseren is geen eenvoudige klus. We krijgen terecht een overheersend duistere scène. Jammer genoeg ontbreekt hierin een scherp inzicht in de kern van het verhaal.

Het eerste bedrijf zet ons nochtans op het goede spoor met het zwarte decor waarin Leonora in haar zuiver-witte (bruids)jurk, “pura siccome gli angeli” als het ware voorbestemd lijkt voor haar slachtofferrol. Maar dan smijten de figuren die aan de zwarte rand het tafereel volgden, met veel lawaai stoelen op de scène: het decor voor de herberg van het tweede bedrijf.

Context meer aandacht dan sterke personenregie

Van dan af zag ik geen enkele scène in de productie die de noodlottige liefde van Leonora en Alvaro, de vete tussen Carlo en Alvaro op een spannende en aangrijpende manier toont. De confrontatie bij voorbeeld tussen Carlo en Alvaro waarin Alvaro zich verraden weet door de man met wie hij in de vorige scène eeuwige vriendschap gezworen heeft, verliest elke aangrijpende diepte door ze te plaatsen te midden van een slagveld vol bloederige soldaten. De ultieme wraak van Carlo als hij in de slotscène zijn zuster neersteekt is zo stuntelig geregisseerd dat het belachelijk overkomt. De zelfmoord van Alvaro terwijl het koor het Miserere zingt, lijkt een onbelangrijk fait divers in plaats van het tragische eindresultaat van het noodlot dat hem het hele stuk achtervolgt. Het minimaliseert het belang om uitgerekend deze Sint-Petersburg- versie uit te voeren, met een drastischer einde dan de latere versie waarin Alvaro zich deemoedig en verzoenend opstelt bij de dood van zijn “engel” Leonora.

Wraak, eergevoel en geloof drijven de protagonisten als een noodlot naar de meest diverse plaatsen: een herberg, het slagveld, een klooster. De context van de oorlog gaat in deze productie gepaard met afgrijselijke taferelen van massaal bloedvergieten. Thalheimer maakt van die oorlog het sterkste visuele element in zijn voorstelling. De sobere zwarte achtergrond, die goed zou kunnen werken voor het sombere drama, ontsiert hij met figuren die niets te doen hebben, in onderjurk geklede lichte meisjes, en overvloedig met bloed besmeurde soldaten. Moet de chirurg die de kogel uit de borst van Alvaro haalt er nu echt als een slachter uit zien?

“De regisseur moet de inhoudelijke en emotionele structuren van de individuele scènes blootleggen en de toeschouwer het fragmentarische tonen en niet overpleisteren of dichtsmeren met een of ander bont koloriet en schone kostuums en taferelen. Zo dreigt de toeschouwer nooit tot de kern van de geschiedenis door te dringen.” Had Michael Thalheimer zijn eigen theorie uit het programmaboek (pag 55) maar beter in praktijk gebracht!

Gothic?!

De koorscènes waartegen het persoonlijk lot van de protagonisten geplaatst wordt (de herberg en het soldatenkamp met Preziosillia), brengen normaal even een wat lichtere toets in het drama. Hier zijn ze een en al somberheid (herbergscène) en gruwel (kampscène). Preziosilla is een waarzegster en zigeunerin die de soldaten amuseert. Hier wordt ze voorgesteld als een “gothic” bezwerend personage. Nu begrijp ik hoe de Vlaamse Opera op die “gothic destiny-” themadag komt in de Gentse Opera (25-2). Persoonlijk kan ik “gothic” niet echt met La Forza del destino vastknopen en zeker niet met Preziosilla. Het zal met een tijdstrend te maken hebben?

Leonora als engel

Toch zijn er een paar geslaagde details in de regie: de manier waarop Alvaro in het eerste bedrijf “per ongeluk” de vader van Leonora doodt, is geloofwaardig. En vooral het grote kruis dat in de zwarte achterwand van het decor afgelijnd is, heeft zijn functie als verwijzing naar het geloof waarin zowel Leonora als Alvaro zich terugtrekken uit wanhoop. Het vormt tegelijk het decor voor het klooster en geeft vooral een mooi effect als Leonora in de hoek van het kruis haar kluis betrekt.

Koor en orkest bieden soelaas

De zangers halen tot overmaat van ramp niet het niveau om ons met een onbevredigende regie te verzoenen. Jaco Huijpen klonk in de partij van de vader Markies van Calatrava oud en versleten, Catherine Naglestad zong zeer onevenwichtig en kon de aangrijpende dramatische partij van Leonora duidelijk niet aan. Mikhail Agafonov (Don Alvaro) was met zijn slepend timbre en poging tot brute kracht een regelrechte ramp. Vladimir Stoyanov was als Carlo di Vargas degelijk zonder meer. Viktoria Vizin miste het bruisende van een Preziosilla, waarschijnlijk ten dele omwille van de regie. Padre Guardiano (Christof Fischesser) en Fra Melitone (Josef Wagner) vielen als kleine partijen uiteindelijk nog mee als de beste stemmen van de cast!

Pluspunt in de hele voorstelling is toch wel de prestatie van koor en orkest van de Vlaamse Opera. Vanaf de korte prelude met het noodlotsthema die deze versie direct op gang trekt, laat Joel de muziek in volle kracht ontplooien. De harp klinkt zalig, de houtblazers en fluit treffend in de details. Het koor zingt – niettegenstaande de ongelukkige regie – fantastisch mooi. Het is een kleine troost voor een mislukte avond.

Tags: Giuseppe Verdi (1813-1901)Italiaans repertoireOperaOpera Ballet VlaanderenRomantiek
Vorig artikel

Médée in de Munt

Volgend artikel

Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny in Vlaamse Opera

Redactie

Redactie

Ook interessant:

Elettra kaapt Idomeneo

Elettra kaapt Idomeneo

26 september 2023
Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11
Nieuws

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11

15 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Bruckner: Symphony No.8
New Releases

Bruckner: Symphony No.8

2 september 2023
Cassandra Festival – Raising Voices
Nieuws

Cassandra Festival – Raising Voices

26 augustus 2023
Volgend artikel
Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny

Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny in Vlaamse Opera

Oedipe, George Enescu,De Munt

Oedipe - Tragisch en bezwerend

Tatiana Pavlovskaya  Valery Alexeev,  Nikolai Gassiev,  Koor Vlaamse Opera

Tsjarodejka ontgoochelt

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (647)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.