• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, juni 8, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
No Result
View All Result
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
No Result
View All Result
Klassiek Centraal
No Result
View All Result

La Donna del Lago

Tim De Backer by Tim De Backer
4 januari 2016
in Cd & DVD, Recensies
Reading Time: 3 mins read
La Donna del Lago: coloratuurrijke aria’s, heerlijke duetten en prachtige koren.
Share on FacebookShare on Twitter

**** Net zoals de onlangs hier besproken opname van Verdi’s Macbeth is ook dit weer een opera die je alleen al wegens de luxe-bezetting moet horen en zien! De absolute top van de “belcantisten” (Joyce DiDonato, Juan Diego Florez, Daniela Barcellona) is in deze romantische Rossini-opera seria verenigd. Je hoeft nauwelijks verder te lezen om te weten dat deze opname niet te missen is. 

**** Net zoals de onlangs hier besproken opname van Verdi’s Macbeth is ook dit weer een opera die je alleen al wegens de luxe-bezetting moet horen en zien! De absolute top van de “belcantisten” (Joyce DiDonato, Juan Diego Florez, Daniela Barcellona) is in deze romantische Rossini-opera seria verenigd. Je hoeft nauwelijks verder te lezen om te weten dat deze opname niet te missen is.  

Met de keuze voor een libretto gebaseerd op Walter Scott dompelde Gioacchino Rossini zich helemaal in de romantische literatuur onder. De strijd tussen vijandige clans in de Schotse Highlands wordt handig met een aandoenlijk liefdesverhaal verstrengeld. De koning treedt aanvankelijk in vermomming op – als de eenvoudige Uberto – en hij wordt smoorverliefd op Elena, het “meisje van het meer”. Maar zelfs als zijn identiteit opgehelderd is, moet hij inzien dat Elena van Malcolm houdt.

Rillingen

“The mezzo goes for the mezzo”, merkt de interviewster – sopraan Patricia Racette – in de korte pauze-intermezzo’s grappig op. Het einde van de opera is dan ook even aandoenlijk als dat van La Cenerentola, met een al even schitterende en verzoenende slotaria van de protagoniste (“Tanti affetti”). De scène waarin de aria komt, is wel al te pompeus uitgebeeld. Maar als Elena inzet, ontsnap je dankzij de prachtig gedoseerde trillers van Joyce DiDonato niet aan rillingen.

De hoofdpersonages uiten hun mooi gekarakteriseerde persoonlijkheid in coloratuurrijke aria’s, en hun confrontaties leveren heerlijke duetten en ensembles op. Dit alles wordt in een sfeervol muzikaal geheel, inclusief prachtige koren, gekaderd. Van bij haar eerste aria, “O, mattutini albori”, sta je in bewondering voor de coloratuurbeheersing van Joyce DiDonato, die haar stem in dienst zet van het “mooi zingen”. Toch is het geen pure acrobatie. Ze geeft echt betekenis aan haar vocale frasen. Op het einde van haar aria waarin ze haar verlangen naar haar geliefde Malcolm uitdrukt, laat Rossini ons genieten van zijn geliefkoosde instrument: de hoorn (“Qual suon”) met mooie echo.

Aangename samenklank

Malcolm is een mezzo-partij, hier vertolkt door de al evenzeer belcanto-specialiste Daniela Barcellona. En ze doet het prachtig. Haar heerlijke aria “O quante lacrime” zingt Barcellona met volle, vaste stem. Ze heeft een dieper timbre dan Joyce, wat bijvoorbeeld in hun duet “Vivere io non potrò” tot een aangename samenklank leidt. Juan Diego Florez bekoort ons onmiddellijk met zijn glorieuze, heldere, open tenorstem. De lang aangehouden noten spetteren eruit. Zijn aria aan het begin van het tweede bedrijf (“O fiamma soave”) – weer eens met prachtige hoorns – is gewoon heerlijk, met perfect legato en zuivere topnoten. Ook de tweede tenor, John Osborn, is uitstekend, met een gepast licht timbre. In het terzet in het tweede bedrijf (Osborn, Florez, DiDonato) klinken de stemmen harmonieus samen. De spanning bij het duel tussen Florez (de koning) en Osborn (Rodrigo) krijgt hevigheid door de vocale kracht. Michele Mariotti dirigeert een bruisend en toch genuanceerd orkest van de Metropolitan Opera, en het koor is meeslepend mooi.

De setting is niet van de mooiste, met een gestileerde uitbeelding van de Schotse Highlands en duistere slagvelden. Het hutje aan het meer van Elena ziet er nogal belachelijk uit, terwijl het paleis van de koning overloopt van glans en luxe. Maar die decors kunnen de vocale pret zeker niet bederven, want muzikaal krijgt deze opera een topuitvoering.

Tags: EratoGioachino Rossini (1792-1868)Italiaans repertoireMetropolitan OperaOperaRomantiek
Previous Post

‘Zauberhafte’ Die Zauberflöte in Opera de Wallonie

Next Post

Familieconcert ‘Ali Baba en de 40 Rovers’

Related Posts

Gezelschap Ode an die Freunde: Just Friends
Concerten

Gezelschap Ode an die Freunde: Just Friends

6 juni 2023
Verwende waanzin: de Kungliga Operan’s Salomé
Concerten

Verwende waanzin: de Kungliga Operan’s Salomé

5 juni 2023
Concerten

Spoiled to madness: the Kungliga Operan’s Salomé

5 juni 2023
Het nieuwe BRUSSELS STRING QUARTET in Plovdiv, Bulgarije
Concerten

Het nieuwe BRUSSELS STRING QUARTET in Plovdiv, Bulgarije

3 juni 2023
Zomeropera Alden Biezen: La storia di Gianni Schicchi
Concerten

Zomeropera Alden Biezen: La storia di Gianni Schicchi

31 mei 2023
Jacques Offenbach, Orphée aux enfers 
Concerten

Jacques Offenbach, Orphée aux enfers 

30 mei 2023
Next Post
Ali Baba en de 40 Rovers

Familieconcert ‘Ali Baba en de 40 Rovers’

Nicole Carr en Dmitri Hvorostovsky

Dmitri Hvorostovsky en Nicole Carr zegevieren

Affiche - La damnation de Faust

Faust op reis naar Mars

Bijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (228)
  • Cd & DVD (839)
  • Concerten (879)
  • Evenementen (419)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (29)
  • Interviews (109)
  • New Releases (366)
  • Nieuws (595)
  • Onbekend Talent (1)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.015)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

No Result
View All Result
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • persberichten
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.