Kroniek van de familie Bach

Klaus Rudiger Mai Die Bachs,  Eine deutsche Familie

***** De Londense Bach, de Bückeburger Bach, de Hamburgse Bach, het zijn maar enkelen uit de ooit roemrijke familie der Stadtpfeifer. De familie splitste zich in een Erfurter Linie en een Arnstädter Linie en tot 1793 werden in Erfurt de Stadtpfeifer, nog ‘Bache’ genoemd. Klaus-Rüdiger Mai schreef over deze buitengewoon muzikale familie een prachtboek.

***** De Londense Bach, de Bückeburger Bach, de Hamburgse Bach, het zijn maar enkelen uit de ooit roemrijke familie der Stadtpfeifer. De familie splitste zich in een Erfurter Linie en een Arnstädter Linie en tot 1793 werden in Erfurt de Stadtpfeifer, nog ‘Bache’ genoemd. Klaus-Rüdiger Mai schreef over deze buitengewoon muzikale familie een prachtboek.

Klaus-Rüdiger Mai (°1963) alias Nicholas Lessing of Sebastian Fleming, is germanist, toneelschrijver, regisseur en schrijver. Hij studeerde germanistiek, geschiedenis en filosofie aan de Martin-Luther-Universität in Halle-Wittenberg. Na activiteiten als regisseur, toneelschrijver, scenarioschrijver en filmproducent schrijft hij sinds 2005 veelal religieuze, historische fictie boeken en biografieën.

Musicus, tapijtbewerker in Gotha en Wechmar, stadsmusicus, organist, componist in Sühl, Schweinfurt en Erfurt, stadsmusicus in Erfurt en Eisenach, organist en hofmusicus in Eisenach, het zijn maar enkele van de functies van de oudste leden van de Bach familie. Sedert de Lutherse Veit Bach in de religieuze onrust van de 16de eeuw van Hongarije naar Thüringen vluchtte, trad een van de meest opmerkelijke muzikantendynastieën van Duitsland op het voorplan. In de loop der generaties hebben ongeveer dertig Bachs, voorouders, broers en zussen, neven en afstammelingen van de grote Johann Sebastian, de muziekscene in Duitsland en Europa gedomineerd. Klaus-Rüdiger Mai schreef als eerste de biografie van deze  familie. Het werd een prachtboek over een familie  die meer dan twee eeuwen lang, een uniek hoofdstuk in de Duitse culturele geschiedenis vertegenwoordigde.

Moderne burgerlijke familie

Na een eerder uitvoerige inleiding Sechs Generationen, volgen vier lijvige hoofdstukken …dieses ist gleichsam der Anfang zur Music, Unser Leben ist ein Schatten, Die Zeit des Meisters en Die Zeit der Söhne en een besluitende epiloog. Mai vertelt de familiegeschiedenis tegen de achtergrond van de opkomende burgerij in plaatsen in Saksen en Thüringen, waar de Bachs gewoond en gewerkt hebben. Hij volgt hen naar Londen, Stockholm, Venetië en Milaan, waar ze allen invloed hadden op het plaatselijk muziekleven. Zij namen actief deel aan de ontwikkelingen van hun tijd, gekenmerkt door Lutherse Reformatie en  Verlichting. Het was een moderne burgerlijke familie die in en met hun muziek het zelfvertrouwen en de onafhankelijkheid van de nieuwe bourgeoisie uitdrukte. Een boeiend hoofdstuk uit de Duitse culturele geschiedenis van de late 16de tot diep in de 18de eeuw.

Veit Bach

Onder hen uiteraard de vandaag meest bekende: Johann Sebastian (1685-1750), die afgebeeld staat op de kaft met drie van zijn vier zonen. Het schilderij van de portretschilder Balthasar Denner is geen toevallige keuze maar geeft meteen een samenvattend beeld. De meeste Bach afstammelingen speelden verschillende instrumenten en konden muziek lezen lang voor ze konden lezen en rekenen. Naar het voorbeeld van “Die Krupps, eine Deutsche Familie”, heeft Mai zijn  biografie “De Bachs, Een Duitse familie" als ondertitel gegeven. Bijgevolg begint zijn werk niet met de beroemdste telg, maar met die  Bach, die als eerste met zijn muzikale vaardigheden geld verdiende. De kroniek begint nl. met de  lutheraan Veit Bach, die  in de 16e eeuw de Schmalkaldische Oorlog (naar de stad Schmalkalden) en religieuze conflicten ontvluchtte en  zich in Wechmar in Thüringen  vestigde als  molenaar-bakker  en vedel spelende “Spielmann”.

Historische gebeurtenissen als achtergrond

"Oorsprong van de muzikale Bach familie", “Ursprung der musicalisch-Bachischen Familie”, zo betitelde Johann Sebastian Bach de kroniek van zijn eigen familiegeschiedenis waaraan hij begon in 1735. Mai gaat veel verder. Hij situeert het verhaal van de familie ten opzichte van de historische gebeurtenissen. Zonder Lutherse  Reformatie, zonder de onrust van de 30-jarige oorlog en de Duitse kleine vorstendommen, en zelfs zonder de verworvenheden van de Verlichting, zou de familie waarschijnlijk nooit dergelijke muzikale roem gekend hebben. Beroemdheid die namen van leden van de Bachs naar Londen, Stockholm, Venetië of Milaan stuurde. Een uniek verhaal over een familie die twee eeuwen lang de Europese culturele geschiedenis kenmerkte. Een buitengewoon boek.

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: