• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zondag, september 24, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Briljante en originele Beethoven van Kristian Bezuidenhout

Dichter bij Mozart dan bij Brahms

door: Diederik Verstraete
19 september 2020
in Cd & DVD, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Briljante en originele Beethoven van Kristian Bezuidenhout
Kristian Bezuidenhout Photo: Marco Borggreve

Kristian Bezuidenhout Photo: Marco Borggreve

Share on FacebookShare on Twitter

Soms is het als recensent aangewezen om een nieuwe cd te laten “rijpen”, omdat je bij de beluistering aanvoelt dat de eerste indruk wel eens zou kunnen wijzigen naarmate je de opname beter leert kennen. Dit was in hoge mate het geval bij deze cd, met het Tweede en Vijfde pianoconcerto van onze jubilaris Ludwig Van Beethoven.

ookinteressant

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit

Voor de uitvoering tekenen de Zuid-Afrikaanse pianist Kristian Bezuidenhout en het Freiburger Barockorchester onder leiding van de Spaanse dirigent Pablo Heras-Casado. Vreemd genoeg opent de cd niet met het vroegste concerto van Beethoven, het Tweede Pianoconcerto (dat grotendeels teruggrijpt naar een reeds in Bonn gecomponeerd werk), maar met Beethovens Vijfde en laatste. Het gevolg is dat je als luisteraar bij het begin meteen in een heel andere klankwereld terechtkomt dan verwacht in Beethovens “Keizersconcerto”.

De schok is vanaf de eerste maten meteen groot: het orkest telt exact 40 musici en klinkt dan ook minder “vol” dan we vaak horen in Beethovens orkestrale muziek. Na het eerste akkoord speelt Bezuidenhout de eerste trekken quasi improviserend, een indruk die nog versterkt wordt door de heldere maar o zo breekbare klank van de pianoforte – van de gebruikelijke sonore klankenweelde van een moderne vleugel is hier in de verste verte geen sprake.

Maar voor wie zich openstelt voor een andere klankwereld, wacht er in deze opname een bijzondere muzikale rijkdom, een ontdekkingsreis doorheen muziek waarvan je dacht dat je ze van binnen en van buiten kende. Tot plots het tegendeel wordt bewezen. Dit is een manier van Beethoven spelen die veel dichter aanleunt bij de 18de dan bij de latere 19de eeuw: de orkestklank is bijzonder transparant, de tempi zijn vlot (maar gelukkig ontbreekt elke vorm van gejaagdheid en mogen de langzame delen volop zingen) en de hoogst persoonlijke interpretaties die zowel dirigent als pianist zo vaak in deze partituur leggen, zijn grotendeels afwezig. Geen uitvergrote vertragingen, geen voortdurend onderhuids fluctuerend tempo, geen over-the-top dynamische contrasten, maar wel een buitengewoon eerlijke, levendige vertolking met zowel plaats voor briljant en meeslepend maar ook gevoelig en lyrisch spel. Dit is een Beethoven die nog duidelijk geworteld is in de Weense klassieke componisten die hij zo bewonderde, met name Mozart. De grote romantische expressie van een Schumann, Liszt of Brahms is hier nog ver weg – een méér dan valabele aanpak die, mogelijk tegen heel wat verwachtingen in, ook nog eens perfect blijkt te werken.

Want uiteindelijk klinkt Beethovens muziek juist dankzij de transparantie van het orkest en de heldere, uitgepuurde pianoforteklank gedurfder, meer vooruitstrevend en dus ook moderner dan wanneer ze op traditionele wijze gespeeld wordt. Je hoort hoe Bezuidenhout alles uit zijn pianoforte moet halen om aan Beethovens wensen te voldoen, en het is ademloos luisteren naar de natuurhoorns in het orkest die de meest betoverende en gevarieerde klanken uit hun instrumenten halen. Beethovens drang om te experimenteren, om de grenzen van het haalbare op te zoeken, wordt dankzij de Graf-pianoforte en de leden van het Freiburger Barockorchester des te hoorbaarder gemaakt, wat deze opname een grote meerwaarde geeft.

Het was juist deze auditieve schok die bij de eerste beluistering, intussen twee maanden geleden, zo sterk binnenkwam dat ze de rest van de cd overschaduwde. Maar kijk: na twee maanden en wellicht een tiental keer naar de integrale cd te hebben geluisterd, ben ik steeds meer van deze nieuwe klankenwereld gaan houden … en nu verkies ik haar zelfs duidelijk boven de traditionele. Een waardevolle ervaring en iets om, zowel voor recensenten als voor alle luisteraars, in het achterhoofd te houden!

Slechts één instrument?

De schok was veel minder groot in het vroegere Tweede Pianoconcerto, aangezien zowel Mozart als vooral ook Haydn hier nog sterk over Beethovens schouder meekijken. Daarom ook dat het me een beter idee leek indien dit concerto als eerste op de cd had gestaan. De vertolking is alweer heerlijk, vol dynamiek, lyriek (langzame deel) en ook tegendraadse humor (finale!).

Ten slotte nog een woordje over de gebruikte pianoforte, een kopie van een Weense Conrad Graf-pianoforte uit 1824. Beethovens pianoconcerto’s liggen qua datum dan wel niet zo ver uit elkaar – niet meer dan 15 jaar indien men de vroegste versie van het Tweede concerto buiten beschouwing laat. Toch is er een groot verschil in schrijfwijze voor de piano tussen de eerste twee en de latere drie concerto’s. Vandaar lijkt het gebruik van twee verschillende pianoforte’s op het eerste gezicht dan ook aangewezen bij een uitvoering “op historische instrumenten”. Toch koos Kristian Bezuidenhout voor slechts één instrument, en dan nog eentje uit 1824, meer dan tien jaar na het Keizersconcerto. Een ietwat vreemde keuze die, ondanks de duidelijke argumenten van Bezuidenhout zelf in het begeleidende boekje, toch wat vragen blijft oproepen.

Maar uiteindelijk is dat slechts een onbeduidende voetnoot bij een intrigerende en heerlijk overtuigende cd, die ik alleen maar bijzonder warm kan aanbevelen.

WAT: Beethoven, Pianoconcerto’s nrs. 2 & 5 (“Keizersconcerto”)

WIE : Kristian Bezuidenhout (pianoforte) & Freiburger Barockorchester o.l.v. Pablo Heras-Casado

UITGAVE : Harmonia Mundi

Bestellen: JPC

 

 

 

Tags: BeezuidenhoutFreiburger BarockorchesterJohannes Brahms (1833-1897)Klassieke periodeLudwig van Beethoven (1770-1827)PianoforteRomantiekWolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Vorig artikel

Guitar Trek laat zeedieren musiceren

Volgend artikel

Collegium Vocale Gent viert jubileum met Johannes-Passion

Diederik Verstraete

Diederik Verstraete

Ook interessant:

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Bruckner: Symphony No.8
New Releases

Bruckner: Symphony No.8

2 september 2023
Brahms: Violin Sonatas
New Releases

Brahms: Violin Sonatas

26 augustus 2023
Luisteren kan veel zeggen
Evenementen

Luisteren kan veel zeggen

23 augustus 2023
217 | Auner & Flieder
New Releases

217 | Auner & Flieder

17 augustus 2023
Stamitz: Trios op.14 Nr.1-6
New Releases

Stamitz: Trios op.14 Nr.1-6

13 augustus 2023
Volgend artikel

Collegium Vocale Gent viert jubileum met Johannes-Passion

“Bach? Echt Deutsch!”

"Bach? Echt Deutsch!"

Eurovisionary een ludieke tegenstroom

Eurovisionary een ludieke tegenstroom

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (230)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (644)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.