• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
dinsdag, oktober 3, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Kristal Klaar ijvert voor toekomst

door: Redactie
2 maart 2012
in Concerten, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Ilse Polleunis, Timothy McAllister, Adil Benshain, Marc Claes
Share on FacebookShare on Twitter

Klassiek Centraal poogt om met de (on)regelmaat van de klok aandacht te geven aan wat men noemt ‘de zijlijn, aan de kant van de liefhebbers en amateurs’ (het zijn woorden die denigrerend aan ons gericht werden…) en dat doet KC omdat het belangrijk is om niet alleen de grote namen, die iedereen al kent, aan bod te laten komen maar ook diegenen die om welke reden dan ook (nog) onbekend zijn maar die de bekendheid wel verdienen. 

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Klassiek Centraal poogt om met de (on)regelmaat van de klok aandacht te geven aan wat men noemt ‘de zijlijn, aan de kant van de liefhebbers en amateurs’ (het zijn woorden die denigrerend aan ons gericht werden…) en dat doet KC omdat het belangrijk is om niet alleen de grote namen, die iedereen al kent, aan bod te laten komen maar ook diegenen die om welke reden dan ook (nog) onbekend zijn maar die de bekendheid wel verdienen. Zo ontdekten we al meermaals begaafde musici en mocht een recensie van Klassiek Centraal voor hen een referentie zijn om podia aangeboden te krijgen. Het is een van de vele redenen waarom ons webmagazine bestaat.

Brosella en de Kunsthumaniora Brussel

Brosella, een interculturele en multi-actieve vzw die door vele passionele vrijwilligers wordt in leven gehouden onder de bezielende leiding van ‘Rieke’ Henri Vandenberghe, stapte vier jaar geleden met de Kunsthumaniora Brussel, geleid door de al even bezielde directeur Jurgen Waeyenberg in de boot voor het project Kristal Klaar. Bedoeling? Getalenteerde leerlingen van de tweede en derde graad middelbaar in een inspirerende omgeving een echt concert  laten spelen samen met hun leraars. De reeks Kristal Klaar – verwijzend naar de Spiegelzaal van De Markten – werd geboren en is op korte termijn een begrip geworden. Niet alleen ouders en vrienden komen naar de concerten, ook een  groeiend publiek vindt meer en meer de weg naar de zaal met spiegels van kristal en roccocokrullen.

De leerlingen

Donderdag 1 maart waren leerlingen van de klas altviool aan de beurt om, samen met hun leraar Marc Claes, hun kunnen te laten horen. Ja natuurlijk hadden de drie die nog geen 20 zijn plankenkoorts maar het was weinig in vergelijk met hun meester wiens knieën bijna hoorbaar knikten. Mooi hoe hij meeleeft met zijn leerlingen die de toekomstige altviolisten worden in orkesten, kleine(re) ensembles en/of een solisten loopbaan uitbouwen

 Georg Philipp Telemann spelen met zenuwen is niet van de poes maar wat een leerschool voor zelfbeheersing op een podium! Alleen daarom al is het goed zo’n werkals het concerto voor vier (alt)violen te programmeren. Je voelt dat het tijdens het spelen zelf meer vorm krijgt. Mooi.

Jong Talent Ilse Polleunis speelde twee volwaardige werken – een goede zaak om jongeren het grote repertoire te laten spelen zoals het is zonder het te infantiliseren of vereenvoudigen – van Ernest Bloc h en Robert Schumann. Blochs Rapsodie uit de Suite Hébraïque werd met veel sterke overmoed en overtuiging gespeeld. Een tip? Gooi er de glissando’s in die het werk meer de melodramatische inhoud geven, het bijna overdreven theatrale. De leraar speelde op voorzichtig en liet zijn leerlinge de glissando’s niet spelen. Een volgende keer het risico wagen? Schumanns Adagio en Allegro opus 70 is As is een zeer warm werk van een man die al te gemakkelijk manisch depressief wordt genoemd. Een ziekte die hem alleen de twee laatste levensjaren trof maar die wel leidde tot wondermooie diepzinnige composities. De jonge altvioliste slaagt er in om de diepe kleuren al naar boven te halen maar door de koorts der planken blijft de strijkstok soms wat halfweg steken. O zo menselijk…  Een raad – mag ik? – voor àlle instrumentalisten: vergeet dat je een instrument speelt en zing, sluit de ogen en zing, maak van je instrument, in dit geval de altviool, je stem, je ziel en je hart de overmacht nemen. Je zal verstelt staan van het resultaat. Muziek is buikgevoel, komt van binnen in je wezen en uit zich zo. Klanken die alles vertellen zonder woorden, een wonder op zich.

De leraars

Ooit leerden ze ook gaan voor ze konden lopen. Ooit waren ze amateurs en ik begreep toen ze speelden dat ze nog steeds liefhebbers zijn. Geen liefde, geen muziek. We hoorden liefde, we hoorden muziek. Het Amici Della Musica Strijkkwartet speelde na de pauze het Divertimento in F van Wolfgang Amadeus Mozart en het Amerikaans Strijkkwartet van Antonin Dvorak.

Mozart had haast. Haaa… De leerlingen mogen niet lopen maar de leraars deden het deze keer wel. Ja hoor, de spanning van het meeleven met de leerlingen van voor de pauze zat nog in alle vingerkootjes maar spelenderwijs werd Mozart de echte Mozart. Wat een zalig ‘tussendoortje’ dit aartsmoeilijk divertimento dat ‘amateurs in de rand’ niet moeten proberen spelen.

Geen detail ging verloren in het kwartet van Dvorak. Wat een grandioos werk toch dat heimwee naar het vaderland Tsechië verraadt, dat verwondering en bewondering kent voor andere muziek: die van ‘de zwarten’ in een enorm land, de VSA, dat op volle ontplooiïng staat en een eigen identiteit poogt te creëren. De leraars zijn nu helemaal in de ban van het meesterschap van de componist en vergeten de plankenkoorts, ze zijn nu de echte professionelen en keren het werk binnenste buiten. Een vertolking die ons details laat horen waar we eerder niet zo op  gelet hebben. Tussen het publiek zitten te luisteren wie voor de pauze lieten horen dat zij, binnen een aantal jaar, klaar zijn om dan als meesters in het vak Dvorak en Mozart en zoveel meer te spelen…

Tags: Kamermuziek
Vorig artikel

Andreas Scholl – Bach Cantates

Volgend artikel

Anna Bolena – Donizetti

Redactie

Redactie

Ook interessant:

Music for Cello & Piano | Aleksandr Khramouchin
New Releases

Music for Cello & Piano | Aleksandr Khramouchin

13 september 2023
Brahms: Violin Sonatas
New Releases

Brahms: Violin Sonatas

26 augustus 2023
217 | Auner & Flieder
New Releases

217 | Auner & Flieder

17 augustus 2023
Stamitz: Trios op.14 Nr.1-6
New Releases

Stamitz: Trios op.14 Nr.1-6

13 augustus 2023
Infinite Voyage ⎮ Emerson String Quartet
New Releases

Infinite Voyage ⎮ Emerson String Quartet

12 augustus 2023
Beethoven: Violinsonaten Vol.2
New Releases

Beethoven: Violinsonaten Vol.2

7 augustus 2023
Volgend artikel
Anna Bolena, Donizetti, Anna Netrebko, Deutsche Grammophon

Anna Bolena - Donizetti

O Song, Vic Nees, portret van een koorcomponist

O Song, Vic Nees, portret van een koorcomponist

Bertholt Brecht, Kurt Weill

Berliner Requiem in deSingel

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (650)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.