• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 28, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Kreutzer Sonata

door: Yarrid Dhooghe
22 maart 2016
in Cd & DVD, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Kreutzer Sonata
Share on FacebookShare on Twitter

Auteur Yarrid Dhooghe

ookinteressant

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Nominatie Gouden Label – Violiste Jolente De Maeyer en pianist Nikolaas Kende brengen met hun cd ‘Kreutzer Sonata’ vuur, passie, strijd, misschien zelfs muzikale seks naar de huiskamer. Na samen met Tom van Landuyt en Angela Schijf voor Tolstojs ‘Kreutzersonate’ op het podium te hebben gestaan, hebben De Maeyer en Kende de muziek gedeeltelijk vereeuwigd op een cd. En wat voor één!

‘Passie’ is het onderwerp van de werken die De Maeyer en Kende selecteerden voor deze opname. De cd opent met Beethovens Kreutzersonate voor viool en piano, die in Beethovens tijd door een criticus werd onthaald als ‘artistiek terrorisme’. Kende en De Maeyer nemen bijna integraal Leo Tolstojs interpretatie van passie, jaloezie en intimiteit over. Al vanaf het begin is de luisteraar getuige van een discussie tussen piano en viool. De Maeyer neemt daarbij als eerste op fragiele wijze het woord, waarna Kende enkele maten later invalt en een palet van donkere harmonieën de klagende violiste tracht te omhelzen. Benauwd probeert De Maeyer zich los te trekken van deze beklemming. Een achtervolging tussen de violiste om vrijheid en pianist om dominantie ontplooit zich in het presto. Rustpauzes geven ruimte voor bezinking. Zij kijkt dan achter zich met liefde die steeds meer verdrongen wordt door angst. Hij loert gespannen en achterdochtig, maar ook verlangend.

Het contrast met het tweede deel van deze sonate van Beethoven is groot: een eenvoudig thema gevolgd door vier variaties. De Maeyer en Kende verruilen de dramatiek voor speels geflirt. Violiste en pianist hebben zorg voor articulatie en dialoog. In de derde variatie zetten ze meer in op kleur. Pianist en violiste voeren een gemoedelijke dialoog met prachtig uitgesponnen melodieën in de vioolpartij.

Het derde deel is een speelse tarantella. De Maeyer en Kende kiezen ook deze keer voor een theatrale uitvoering. Zwaar drama laat de muziek hier evenwel niet toe, maar geflirt tussen de violiste en pianist is haast heel de tijd aanwezig. Virtuoze schertsen voor zowel piano als viool doen het zwaarmoedige uit het eerste deel bijna helemaal vergeten.

Haast meditatief is Arvo Pärts Fratres. In dit werk met een eenvoudige samenhang, maar rijke harmonieën ontstaat er een haast etherische omgeving. Het werk dat een eerste versie heeft voor strijkers en percussie, spelen De Maeyer en Kende in Pärts eigen versie voor viool en piano. Virtuoze partijen zijn er zowel voor violiste als pianist. De Maeyer en Kende slagen erin om een goede balans te vinden die de etherische sfeer niet doet barsten.

Niet muziek van Bach, zoals in het toneelstuk, maar wel van Dmitri Shostakovich programmeren De Maeyer en Kende op deze cd. Afsluiten doen ze met een selectie preludes van deze Russische componist in een bewerking van Dmitry Tsyganov, die negentien van de vierentwintig preludes arrangeerde voor viool en piano. Kende en De Maeyer brengen zes van deze speelse miniaturen. Ze weten goed het karakter van elk van deze werkjes te vinden. Vooral de ultrakorte Prelude nr. 15 in re-mol groot blijft goed in het geheugen hangen. Zeer decisief spelen pianist en violiste hun partij. Het werkje begint in media res en bouwt geleidelijk op naar een zeer uitbundig hoogtepunt om tot slot net zo plots als het begonnen was te eindigen.

Jolente De Maeyer en Nikolaas Kende kiezen resoluut om als acteurs te werk te gaan. Ze willen niet ‘een’ verhaal vertellen, maar ‘hun’ verhaal. Dit leidt soms tot zeer ver doorgedreven interpretatieve keuzes, maar het gaat nooit erover. Dat ze daarbij technisch ook uitzonderlijk sterk gewapend zijn, maakt het alleen maar nóg beter. De Maeyer en Kende leveren met ‘Kreutzer Sonata’ een uitzonderlijke plaat af.

Tags: Arvo Pärt (°1935)Dmitri Sjostakovitsj (1906-1975)KamermuziekKlaraLudwig van Beethoven (1770-1827)Nominatie Gouden LabelViool
Vorig artikel

Over de Passies van en de genealogie van de familie Bach

Volgend artikel

Chovansjtsjina

Yarrid Dhooghe

Yarrid Dhooghe

Yarrid Dhooghe is musicoloog en cultuurmanager. Hij werkt bij Standaard Uitgeverij als marketeer. Daarnaast houdt hij zich veel bezig met klassieke muziek, literatuur en het organiseren van culturele activiteiten.

Ook interessant:

Music for Cello & Piano | Aleksandr Khramouchin
New Releases

Music for Cello & Piano | Aleksandr Khramouchin

13 september 2023
Brahms: Violin Sonatas
New Releases

Brahms: Violin Sonatas

26 augustus 2023
Luisteren kan veel zeggen
Evenementen

Luisteren kan veel zeggen

23 augustus 2023
217 | Auner & Flieder
New Releases

217 | Auner & Flieder

17 augustus 2023
Stamitz: Trios op.14 Nr.1-6
New Releases

Stamitz: Trios op.14 Nr.1-6

13 augustus 2023
Infinite Voyage ⎮ Emerson String Quartet
New Releases

Infinite Voyage ⎮ Emerson String Quartet

12 augustus 2023
Volgend artikel
De ouverture van Chovansjtsjina, met op de achtergrond een reproductie van “De executie van de streletsen” door Vasili Soerikov: het doek vormde samen met de live figuranten en koorleden als het ware een echt tableau vivant.

Chovansjtsjina

De oratoria van  Alessandro Scarlatti

De oratoria van Alessandro Scarlatti

Boris Godounov

Moesorgski's Godounov

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (892)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (646)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.053)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.