Opleiding — De Koninklijke Balletschool, opgericht door de zussen Brabants, heeft door de jaren heen zijn degelijkheid en klasse meer dan bewezen. De balletschool leverde een rist professionele dansers af die naam en faam maakten in eigen land en ver daarbuiten.
Opleiding — De Koninklijke Balletschool, opgericht door de zussen Brabants, heeft door de jaren heen zijn degelijkheid en klasse meer dan bewezen. De balletschool leverde een rist professionele dansers af die naam en faam maakten in eigen land en ver daarbuiten. Toelatingsvoorwaarden voor de school zijn fysieke aanleg, plezier en passie voor het dansen, uiteraard dansante kwaliteiten en last but’n least, slagen voor het ingangsexamen. De opleiding is streng en veeleisend en houdt de leerlingen sterk in het gareel. Naast het reguliere lessenpakket kunnen de leerlingen zich bekwamen in klassiek ballet, modern-jazz, show-jazz, pas de deux, mime, tango, Spaanse en Bulgaarse dans. Leren omgaan met discipline, het lichaam stalen is dé regel. Presteren met gratie en de glimlach. Door het stimuleren, begeleiden en trainen van de kinderen door gerenommeerde gastdocenten en choreografen wordt aan talentontwikkeling gedaan. Intentie is hen optillen naar het hoogst mogelijke niveau.
Nieuwe lichting dansers
De Koninklijke Balletschool is een broedplaats en kweekvijver voor professionele dansers in spe. Dit aanstormend talent wil ook zijn progressie en kunsten tonen aan het publiek. De “Notenkraker”, één van de absolute klassiekers uit het balletrepertoire, was een toonmoment voor familie, vrienden, symphatisanten en speelde voor uitverkochte zalen. Een feëriek ballet waarbij realiteit en fantasie in elkaar verweven worden op de prachtige muziek van Tjaikovsky. Het publiek liet zich meeslepen door de verrukking van een ononderbroken dansverhaal en de fascinatie voor zoveel jong talent vol overgave en passie.
Notenkraker
De complete Koninklijke Balletschool Antwerpen was gemobiliseerd voor de opvoering van de Notenkraker in zijn volle lengte. Een avondvullend spektakel voor het voetlicht brengen was al zestien jaar geleden. Dergelijk huzarenstukje vergt niet alleen veel inzet van de leerlingen maar ook van de docenten, kostuumatelier en gehele entourage. De leerlingen brachten in totaal vijf voorstellingen: één op vrijdagavond, zaterdag en zondag een matinee en avondvoorstelling. Drie bijzonder intensieve dagen. Een voorproefje van wat het professionele leven in petto houdt.
Het moet gezegd: het was een voorstelling die boeide van begin tot einde met een choregrafie & scenario van Michael Shannon, op maat van klein en groot die de volledige taal achter het klassiek ballet met verve en dansplezier demonstreerden: groep en solist, posities en richtingen, passen, pirouttes, pointetechnieken, pliés, port de bras, arabesque, grand battement, spagaat, grand jeté, levés, versnellingen en vertragingen … het hele pakket.
De voorstelling opent met een klein meisje dat op de sofa ligt. Bij kaarslicht leest ze geboeid in een groot boek een verhaal over een koninklijke familie uit een ver land waar een jonge prins werd geboren. Iedereen kent wel de verhaallijn. Toch even ter memorie: Koning Rat spreekt een vloek uit over de prins, waardoor hij verandert in een houten notenkraker tot de dag aanbreekt wanneer hij iemand vindt die echt van hem zal houden. Het meisje dommelt stilletjes boven haar boek in slaap. In dromenland ontwikkelt zich een heel verhaal.
In de scène van het feest komen vooral de jongere leerlingen aan bod: een mengeling van spielerei en al wat danspasjes strakker in het gelid. In de gevechtsscène tussen de soldatenpoppen en de ratten van koning Rat kunnen de mannelijke dansers hun kunnen demonstreren. Wat opvalt over de hele lijn is een goed gevoel voor ritme en muzikaliteit. Het eerste deel eindigt met het corps de ballet. Tegen een sneeuwlandschap in de fond dansen de meisjes in witte tutu’s in geometrische trajecten vederlicht als sneeuwvlokjes over de scène. Om dit mooie beeld an sich te completeren dwarrelen nog nepsneeuwvlokjes naar beneden: een prachtig scènisch beeld.
Het tweede deel sluit meer aan bij de oorspronkelijke choreografie van Marius Petipa. Hier kunnen de gevorderden tonen wat ze in hun mars hebben. Alle stijlen komen aan bod. Het geheel wordt ingeleid door kleine lieftallige danseresjes als elfjes uitgedost. De Cherubs overtuigen op pointes met sierlijke bewegingen en posities. Het evenwicht is hier en daar nog wat labiel. Een stukje Spaanse flamenco zorgt voor vuurwerk. In de Chinese dans bekoort vooral de springkracht van de mannelijke danser. De Orientaalse dans met Aladin en zijn toverlamp is een exotische, verleidelijke passage. Het Russisch geïnspireerde intermezzo, vol bravoure slaat altijd aan bij het publiek. De Bloemenwals solisten dansen in zachte overgangen en vloeiende circuits op een van de meest gekende melodieën uit de Notenkraker.
In de Grand Pas De Deux, het orgelpunt van de voorstelling, kunnen de solisten Anna Ishii die met heel veel expressiviteit de dragende rol van het dochtertje Clara vertolkt en Arne Vandervelden (16 j), de prins, excelleren. Op de jaarlijkse internationale studiebeurscompetitie van de Youth America Grand Prix (YAGP) 2013 voor balletdansers in Parijs eindigde hij 2de in modern en 3de in klassiek ballet. Deze overwinning is een springplank naar de finale in New York in april. Hij eindigde ook als eerste op een concours in Biarritz. Twee dansers voor wie een mooie toekomst lonkt. De finale was virtuoos en veeleisend voor dit jonge stel. Hoofs en elegant, met een nagenoeg perfecte beheersing van dit moeilijke onderdeel, dansten ze zich solo en met twee naar het hart van het publiek. De verwachtingen werden méér dan ingelost en lieten een warme gloed achter in de zaal.
De kostumering verdient een speciale vermelding en droeg bij tot de sprookjesachtige sfeer.
De collectieve inzet werd beloond met een minutenlang enthousiast applaus. Dubbel en dik verdiend.