Eerste Prijs: Andrey Baranov
Grote Internationale Prijs Koningin Elisabeth
Prijs Koningin Fabiola
€ 25.000 – concertaanbiedingen
De ‘Huggins’ Stradivarius (1708) in bruikleen voor 3 jaar, dankzij de Nippon Music Foundation
Eerste Prijs: Andrey Baranov
Grote Internationale Prijs Koningin Elisabeth
Prijs Koningin Fabiola
€ 25.000 – concertaanbiedingen
De ‘Huggins’ Stradivarius (1708) in bruikleen voor 3 jaar, dankzij de Nippon Music Foundation
Tweede Prijs: Tatsuki Narita
Prijs van de Belgische Federale Regering
€ 20.000 – concertaanbiedingen
Derde Prijs: Hyun Sy Shin
Prijs Graaf de Launoit
€ 17.000 – concertaanbiedingen
Vierde Prijs: Esthet Yoo
Prijs van de Gemeenschapsregeringen van België
€ 12.500 – concertaanbiedingen
Vijfde Prijs: Yu-Chien Tseng
Prijs van het Hoofdstedelijk Gewest Brussel
€ 10.000 – concertaanbiedingen
Zesde Prijs: Artiom Shishkov
Prijs van de Stad Brussel
€ 7.000 – concertaanbiedingen
Ermir Abeshi
Marc Bouchkov
Nikki Chooi
Dami Kim
Josef Spacek
Nancy Zhou
Bedragen aangeboden door de Nationale Loterij, € 4.000 – recital
Mededeling van het bestuur Klassiek Centraal vzw
Klassiek Centraal biedt u dit jaar geen recensie noch enige nabeschouwing van de KEW Viool 2012. Door omstandigheden kon de hoofdredacteur de eerste avond op het allerlaatste ogenblik niet bijwonen. Nog voor hij zich hiervoor kon verontschuldigen, kwam er een bijzonder onaagename reactie van mevrouw Bogerd (KEW) die ondermeer daaropvolgend ons, de door de directie reeds toegezegde persplaatsen, introk. Het is onmogelijk om via de auditieve media deze wedstrijd te volgen en correct verslag uit te brengen. We zijn diep onstemd over het gedrag van mevrouw Bogerd die onze duizenden lezers blijkbaar niet gunt dat we een behoorlijk verslag bieden over de KEW. Jaarlijks zijn er kleine maar vervelende conflictsituaties. Zo ‘vergeet’ ze ons uit te nodigen, geeft ons moeilijke zitplaatsen, heeft geen programma ter beschikking en dergelijke. Normaal gezien zouden we deze toestand niet publiceren, maar deze keer is er naar ons gevoel te ver gegaan. We brengen de directie van de KEW schriftelijk op de hoogte met de vraag ons in de toekomst op gelijke voet met alle andere gespecialiseerde muziekpers te behandelen. Kan dit niet, zullen we helaas niet langer over de KEW kunnen berichten.