De Tsjech Lukáš Vondráček, dé favoriet van de finale van de Koningin Elisabethwedstrijd piano 2016 werd, naar algemene verwachting na zijn adembenemende en pakkende Rachmaninov 3, winnaar van deze editie. De Amerikaan Henry Kramer werd de verdiende tweede. De derde plaats ging eveneens naar een Amerikaan, Alexander Beyer. Een top drie waar algemene tevredenheid over bestaat en terecht.
Chi Ho Han, Korea, mocht de vierde prijs op zijn naam plaatsen. Vijfde laureaat werd de Kroaat Aljoša Jurinić. De jongste laureaat, de Italiaan Alberto Ferro en één van de grote publiekslievelingen, werd zesde.
De twaalf finalisten kunt u op de webstek van Canvas herbeluisteren. Wie de wedstrijdfinale geheel of gedeeltelijk miste of wie zich opnieuw wil overtuigen van het gelijk of ongelijk van de jury, kan zich de tijd nemen om alles in alle rust te beluisteren.
“Wedstrijden zijn voor paarden”, zei Béla Bartók, maar toch kunnen we niet zonder. Juryvoorzitter Arie Van Lysebeth treden we graag bij in zijn dankwoorden, waarmee we de Hongaarse componist zijn statement niet helemaal volgen. Muziekwedstrijden, hoe competitief ook, zijn deel van het grote muziekleven. Niet alleen de kandidaten en juryleden, maar ook het publiek wordt meegezogen in de spanning van de wedstrijd waar nog steeds de Muziek het hoge woord voert, welke invloeden al dan niet zouden meespelen. Grote wedstrijden, zoals de KEW, geven nu eenmaal aanleiding tot de nodige mythevorming, speculaties, bedenkingen en noem maar op. Wat er ook van aan moge zijn achter de schermen, deze wedstrijden en niet in het minst de Koningin Elisabethwedstrijd, hebben al vele talenten van wereldfaam als laureaat gekend. Talenten die het misschien niet zonder die wedstrijd gemaakt hadden.