• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
donderdag, november 30, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Evenementen

Komisch belcanto zonder pretentie: Le Comte Ory

door: Lucrèce Maeckelbergh
25 december 2018
in Evenementen, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Komisch belcanto zonder pretentie: Le Comte Ory
Share on FacebookShare on Twitter

Een pretentieloze komische voorstelling van Le Comte Ory, een weinig opgevoerde opera van Gioacchino Rossini: het levert een geslaagde eindejaarsproductie op in de Opéra Royal de Wallonie. Met als grootste pluspunt, ideale zangers in de hoofdrollen, waarmee aan een absolute Rossiniaanse vereiste voldaan is.

ookinteressant

Een Beethovenles met pianist Alexander Melnikov

Jubileumconcert met Minuut Stilte voor Vrede

Alain Altinoglu en zijn Rijn, dit keer in BOZAR

Jawel, Rossini schreef ook een soort “schelmenverhaal”. Het is zijn voorlaatste opera en de eerste die hij origineel in het Frans componeert. Hij woont immers al een vijftal jaar in Parijs en wil zich ietwat aan de Franse mode onderwerpen. Hij zal daar vooral in slagen met zijn allerlaatste opera, de tragische Guillaume Tell, waarmee hij een gooi doet naar de Grand Opéra.

Le Comte Ory is dus tegelijk zijn laatste “buffo”-werk. Het heeft meer de allure van een komisch fait-divers met niet al te grote pretenties. Zo wordt de opera ook in de ORW gepresenteerd. Regisseur Denis Podalydès vertelt de peripetieën van Graaf Ory, Gravin Adèle de Formoutiers en hun gezelschap op grappige en rechtlijnige manier in een sober decor van Eric Ruf. De neutraal grijze wanden van de scène vormen in het eerste bedrijf het kader waarin een preekstoel centraal staat opgesteld, die tegelijk als biechtstoel kan dienen. Een meubelstuk dat handig te pas gebracht wordt om de dames van het kasteel de Formoutiers en hun gravin te “troosten” of anderzijds te entertainen tijdens de afwezigheid van de ridders, die op kruistocht zijn.

Met hun verleidingstrucs worden de dames sluw om de tuin geleid door de zogenaamde kluizenaar – niemand anders dan de “onvervalste” bon-vivant Graaf Ory – en zijn vriend Raimbaud. Het leidt tot komische tafereeltjes, die af en toe ook een beetje mislukte gags zijn. Zoals bij voorbeeld als de verklede graaf Ory zijn lijvige buik met monnikspij over de kansel drapeert. In het tweede bedrijf wagen de “chevaliers” nog handiger hun kans om de dames – vooral de gravin – te verleiden. Nu hebben ze zich als nonnen verkleed en tijdens een vreselijke storm vragen ze in het kasteel onderdak. Een list waarin ze grandioos slagen en die in de voorstelling ook geestig uitgebeeld wordt, met dwaze gestes en gebaren, die helemaal passen in het komische verhaal. De dronken “nonnen” – ze hebben  immers in het kasteel de wijnkelder ontdekt – beelden met verve en zichtbaar plezier hun triomf uit!

Het bedrijf culmineert in een fictief triootje tussen de gravin, Graaf Ory en Isolier,  de page van Graaf Ory, die zelf ook verliefd is op de gravin en die trouwens de bedenker was van het plan om zich als nonnen te verkleden. In het duister van de kamer van de gravin houdt Graaf Ory zijn page Isolier voor de gravin en de hele hofmakerij krijgt een burleske uitkomst. Te meer dat op dat moment de terugkeer van de ridders aangekondigd wordt en de “nonnen” snel moeten afdruipen. Het tweede bedrijf komt in de voorstelling alvast nog grappiger en spitanter over dan het eerste en het koor van de “nonnen” geniet duidelijk van hun dwaze gedrag.

Rossiniaanse panache

De jonge Spaanse dirigent Jordi Bernacèr voelt zich als een vis in het water in deze sprankelende Rossini-partituur vol levendigheid en Rossiniaanse speelsheid, die het orkest dan ook met vaart en panache verklankt. De diverse passages die Rossini ontleend heeft aan zijn eerder gecomponeerde cantate Il viaggio a Reims passen als een handschoen in de uitvoering. Zo doen de herhalingen van tekstpassages de handeling niet stilvallen, maar zorgen ze integendeel voor spanning en wordt de opeenstapeling van grappige situaties geaccentueerd. Hij heeft ook aandacht voor de functie die specifieke instrumenten, zoals de hoorns, houtblazers en trompetten hebben in Rossini’s tekst.

De zangers voelen zich blijkbaar ook gesteund door zijn directie, want ze munten uit in de glinsterende vocalises en “esprit” in het acteren. De twee hoofdrollen op kop. Jodie Devos ontpopt zich als een prachtige belcanto-zangeres met stralende en aangename stem. En ze ziet er ook knap uit als voorname gravin. Antonino Siragusa bevestigt niet alleen zijn reputatie van lichte typische belcanto-tenor, maar ook scenisch wat hij in het leuk YouTube-filmpje (zie hieronder) onthult: dat buffo zijn genre is! Ook de partijen van Isolier, Raimbaud, Dame Ragonde en de gouverneur zijn mooi bezet. Alvast eens te meer een productie waarmee de ORW bevestigt dat minder bekende opera’s de moeite van het programmeren lonen.


  • WAT: Gioacchino Rossini Le Comte Ory
  • WIE: Regie: Denis Podalydès
  • Met: Antonino Siragusa, Jodie Devos, Josè Maria Lo Monaco, Enrico Marabelli, Laurent Kubla, Alexise Yerna, Julie Mossay – Orkest en Koor  Opéra Royal de Wallonie-Liège o.l.v. Jordi Bernacèr
  • WAAR: Opéra Royal de Wallonie-Liège
  • Geziene voorstelling: 23-12-2018 – Nog tot 2 januari 2019

     

    1 of 15
    - +

    1.

    2.

    3.

    4.

    5.

    6.

    7.

    8.

    9.

    10.

    11.

    12.

    13.

    14.

    15.

     

    https://www.rtc.be/le_comte_ory_a_l_opera_pour_les_fetes_de_fin_d_annee-1500442-999-325.htm

Tags: Alexise YernaAntonino SiragusabelcantoDenis PodalydèsEnrico MarabelliGioachino Rossini (1792-1868)Italiaans repertoireJodie DevosJordi BernacèrJosé Maria Lo MonacoJulie MossayLaurent KublaOperaOpéra royal de Wallonie-LiègeRomantiek
Vorig artikel

Nostalgia van Wim Henderickx door Boho Strings

Volgend artikel

Ode an die Freunde pakt uit met sprankelende ‘Funny Freunde’

Lucrèce Maeckelbergh

Lucrèce Maeckelbergh

Werkte 32 jaar als programmamedewerkster klassieke muziek bij VRT-radio. Ze heeft een uitgesproken voorliefde voor lied en opera en blijft in dat genre nog actief op de website van Klassiek Centraal. Werkte als muziekrecensente voor Staalkaart. Auteur van "Con Passione", een portret van dirigent Antonio Pappano (2006, uitgegeven bij Snoeck).

Ook interessant:

Mascagni: Cavalleria rusticana
New Releases

Mascagni: Cavalleria rusticana

3 november 2023
Exposé: Wagner’s Das Rheingold
Concerten

Exposé: Wagner’s Das Rheingold

26 oktober 2023
Exposé: Wagner’s Das Rheingold
Concerten

Exposé: Wagner’s Das Rheingold

26 oktober 2023
Hart voor Ernani
Nieuws

Europese operaindustrie goed voor 10 miljard euro, ook OBV blijft groeien

26 oktober 2023
Umberto Giordano: Fedora in Oper Frankfurt
Concerten

Umberto Giordano: Fedora in Oper Frankfurt

21 oktober 2023
Elettra kaapt Idomeneo

Elettra kaapt Idomeneo

26 september 2023
Volgend artikel
Ode an die Freunde pakt uit met sprankelende ‘Funny Freunde’

Ode an die Freunde pakt uit met sprankelende ‘Funny Freunde’

Jan Vermeulen en Veerle Peeters ronden opnames Schubert 4 handen af

Jan Vermeulen en Veerle Peeters ronden opnames Schubert 4 handen af

Niet-alledaagse vocale miniaturen

Niet-alledaagse vocale miniaturen

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (913)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (675)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.083)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.