• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
donderdag, november 30, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Klassiek met klasse

door: Willem Erauw
21 februari 2022
in Concerten, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Klassiek met klasse
Share on FacebookShare on Twitter

“Klassiek met klasse” is deze matinee in de Bijloke getiteld. Mozart en Mendelssohn, klassieker kan niet. Mozart blijft het summum van de klassiek en Mendelssohn de Mozart van de negentiende eeuw.

ookinteressant

Een Beethovenles met pianist Alexander Melnikov

Jubileumconcert met Minuut Stilte voor Vrede

Alain Altinoglu en zijn Rijn, dit keer in BOZAR

Pianist Brautigam heeft zijn sporen verdiend, hij is een van de pianisten die de pianoforte in dit repertoire tot een mainstream instrument heeft gemaakt. Hij staat er ook om bekend een vroeg pianoconcert van Beethoven te hebben ontdekt, nog voor zijn eerste, dus Beethovens zgn. nulde pianoconcerto. Ook het orkest van vandaag, de Kölner Akademie, werd meermaals geprezen om de ontdekking van minder bekende werken die ze in wereldpremière uitvoeren.

Om drie uur stipt zit de Kölner Akademia klaar en gestemd. De manier waarop dirigent Willens opkomt doet me denken hoe musici het podium opkomen, aan wat Klarastem Katelijne Boon zei toe pianist Vondracek aantrad in de koningin Elisabethwedstrijd in 2016. “Hij komt op als een winnaar”, zei ze, voor dat hij wist dat hij de wedstrijd zou winnen. Maestro Willens is het tegendeel, hij komt op met een aarzelende tred, alsof hij me al meteen doet twijfelen aan de goede afloop van dit concert, nog voor er een noot heeft geklonken.

De Hebridenouverture drukt de mist van het Schotse landschap uit. Op tempo en dynamiek valt bij dit professionele ensemble niets op te merken, maar al van bij de eerste noten valt het onevenwicht tussen blazers en strijkers op. Vooral lage blazers klinken te luid, strijkers spelen dan weer met een uitgesproken dunne toon. Ik zit aan de linkerkant van de zaal, vrij dicht bij het podium, maar aan de akoestiek van deze vernieuwde concertzaal kan het niet liggen. Met enkele kleine onvolmaaktheden qua tempo en samenspel denk ik, dit gaat de mist in. Misschien was het wel de bedoeling.

© Marco Borggreve

Met solist Brautigam erbij genieten we van Mendelssohns tweede pianoconcert en het bekendere “Rondo” briljant. Een pianoforte klinkt natuurlijk niet als een concertvleugel. Het is een snarenkast die scherper maar samen met orkest minder volumineus klinkt. Brautigam fraseert met flair en klasse. Lyrisch meeslepend in de trage passages, bij de snelle fortes haalt hij alles uit de kast.

Na de pauze staat een hoogtepunt van de klassieke muziek op het programma, Mozarts laatste symfonie, zijn eenenveertigste. Vooral het laatste deel van de Jupitersymfonie is een staaltje van Mozarts genie, een vijfstemmige fuga in sonatevorm. In geen ander stuk klinkt Mozart zo onovertroffen. Opnieuw vind ik de balans tussen strijkers en blazers storend. Een begeleidingsfiguur van de fagot klinkt alsof hij naast me zit. De strijkers lijken met elkaar een pact te hebben gesloten om nooit te vibreren en nooit een volle klank te produceren. Dat mag bij de historische uitvoeringspraktijk van wel de gewoonte zijn, het klinkt bij momenten snerpend en schraal, een vederlichte klank die niet op kan tegen de hoorns, trompetten of fagotten. Tegenover de ingetogen strijkers slaat de paukenist er vrolijk op los. Je kan zacht en hard op de pauken slaan. Soms geeft hij een dreun als om ingedommelde luisteraars bij de les houden.

Door de hoge tempi mist het hele stuk zijn spankracht, vind ik. Het zal wellicht historisch verantwoord zijn, en ik zal te vaak naar te trage uitvoeringen hebben geluisterd, maar de hele symfonie klinkt gehaast. Alsof de Kölner Akademie het concert niet alleen stipt begonnen, maar ook stipt op tijd willen eindigen. Want zoals altijd is de pauze uitgelopen door concertbezoekers die de pauze het belangrijkste deel van het concert vinden.

Historisch of niet, ik mis de gewichtigheid in het eerste deel van de Jupitersymfonie, het “Allegro vivace”. Het langzame deel “andante cantabile” is meer huppelend meer dan gaande. Het “menuetto” wordt bijna een snelle wals en verliest de statigheid van een menuet. Met het helse tempo lijkt het soms alsof de magistrale fuga zijn draagwijdte verliest, meer wordt afgerammeld dan uitgevoerd. Het klonk allemaal heel goed samen, professioneel en historisch verantwoord, maar toch verlaat ik ietwat ontgoocheld de zaal.

Wat zou het publiek ervan hebben gevonden, vroeg ik me bij het buitengaan af. Een vrouw houdt voor mij de deur open, waarna ze in de kille valavond verdwijnt met de woorden, “een mooi concert, maar…”


WIE: Ronald Brautigam & Kölner Akademie

WAT: Klassiek met klasse.

WANNEER: 13 februari, matinee

WAAR: Bijloke, Gent

Tags: De BijlokeKlassieke periodeKölner AkademieRonald BrautigamWolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Vorig artikel

19 februari: Academies ‘REMAKE’ op 20ste Dag van de Academies

Volgend artikel

Stilte en humor

Willem Erauw

Willem Erauw

Willem Erauw is (alt)violist, historicus en auteur. Hij schrijft over orkestmuziek en instrumentale recitals en is gepassioneerd door klassieke muziek als antropologisch fenomeen. Altijd op zoek naar een vernieuwende blik op muziek, musici en het concertgebeuren.

Ook interessant:

Veel meer wijn dankzij klassieke muziek
Nieuws

Veel meer wijn dankzij klassieke muziek

2 oktober 2023
Elettra kaapt Idomeneo

Elettra kaapt Idomeneo

26 september 2023
Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Stamitz: Trios op.14 Nr.1-6
New Releases

Stamitz: Trios op.14 Nr.1-6

13 augustus 2023
La clemenza di Tito: het opera regiedebuut van Milo Rau
Nieuws

La clemenza di Tito:
het opera regiedebuut van Milo Rau

2 augustus 2023
Hasse: L’Olimpiade
New Releases

Hasse: L’Olimpiade

1 augustus 2023
Volgend artikel
Stilte en humor

Stilte en humor

Johannes zonder Vrees

Johannes zonder Vrees

Brussels Philharmonic stelt Ilan Volkov aan als vaste gastdirigent

Brussels Philharmonic stelt Ilan Volkov aan als vaste gastdirigent

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (913)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (675)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.083)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.