Zoek
Sluit dit zoekvak.

Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

Het prestigieuze Bayerisches Staatsorchester verzorgde een van de grote symfonische concerten van het Klarafestival. Hun dirigent was niemand minder dan de Russische topdirigent Vladimir Jurowski, die vanaf hetu00a0 seizoen 2021-22 ook hun chef-dirigent is. Laat daarbij als soliste dan nog de Franse sopraan Sabine Devieilhe aantreden en de affiche is van het hoogste karaat.

muziek in de kapel partner van Klassiek Centraal
Het programma was evenwel allesbehalve vanzelfsprekend, laat staan gemakkelijk. Met u201cFour Sea Interludesu201d van Benjamin Britten en zijn niet zo toegankelijke liedcyclus u201cLes Illuminationsu201d wordt veeleer een beroep gedaan op geconcentreerd luisteren dan op achterover zittend genieten. Hetzelfde geldt voor de suite op Debussyu2019s opera u201cPellu00e9as et Mu00e9lisandeu201d in de bewerking van Erich Leinsdorf. u201cLa Valseu201d van Maurice Ravel is dan haast een lichte uitsmijter van het programma, hoewel het dansante ook wel angels heeft.
Van bij de eerste u201cInterludeu201d (u201cDawnu201d) nam het orkest je meteen mee door zijn indrukwekkende klank. Wat een weelde aan kleur brengen deze muzikanten voort met hun indringende strijkersklank, alsof de violen zich verenigen tot u00e9u00e9n groot vioolcorpus. Prachtig gewoon. Doorheen de vier interludes zag je als het ware de opera aan je ogen voorbij komen, zo duidelijk zorgde Jurowski voor een dramatische interpretatie van Brittens instrumentale tussenspelen. Je leefde mee met de dorpsgemeenschap van het vissersdorp en je hoorde de woeste zee en het opjutten van de eigenzinnige en eenzame Peter Grimes door de woedende dorpelingen.
Dezelfde ervaring bij het intimistische drama van u201cPellu00e9as et Mu00e9lisandeu201d. De mysterieuze klank van de geheimzinnige Mu00e9lisande in u201cUne fontaine dans le parcu201d, de dreigende angst in de ondergrondse gewelven, het etherische van de sterfscu00e8ne.

Devieilhe, een ster zonder sterallures

We kenden Sabine Devieilhe al als een heel mooie sopraan, maar wat ze in u201cLes Illuminationsu201d van Benjamin Britten ten gehore bracht overtreft superlatieven. De cyclus van tien liederen voor hoge stem en strijkers op teksten van Rimbaud componeerde Britten in 1939 in Amerika. In drie van de liederen komt eenzelfde motief terug, wat er een cyclische eenheid aan geeft. Die herhaling van u201cJu2019ai seul la clef de cette parade sauvageu201d gaf Devieilhe een extra mysterieus accent. De liederen in pure fin de siu00e8cle stijl zijn aartsmoeilijk zowel vocaal als wat interpretatie betreft. Devieilhe bracht er een ronduit sublieme vertolking van. Haar lenige stem kan de hoogste tonen zingen en ze blijft toch loepzuiver. Haar virtuositeit vormt een magische harmonie met de soepele strijkers.
De bisnummers van dit concert stonden in het teken van de dramatische situatie van de oorlog in Oekrau00efne. Na de liedcyclus zette Vladimir Jurowski zich aan de piano en vertolkte met Devieilhe een Oekrau00efens volkslied waarin de treurige vocalise aangrijpend vertelde over het oorlogsleed van een kind. Op het einde van het concert liet Jurowski een rariteit van Debussy spelen, u201cBerceuse hu00e9rou00efqueu201d een stuk dat Debussy onder de indruk van de eerste Wereldoorlog componeerde in november 1914 als hommage aan Koning Albert en zijn dappere soldaten. Jurowski droeg het hier uitdrukkelijk op aan de dappere president Zelenski en het Oekrau00efense volk. Een geu00ebngageerde keuze, die het publiek luid toejuichte.
In elk stuk stuurde Vladimir Jurowski zijn orkest telkens naar de perfecte interpretatie. De precisie van zinderende celli in een lange pizzicatopassage, warme klarinetten en flitsende fluiten. Slagwerk en kopers, alles speelde in een onwaarschijnlijke harmonie. De ranke figuur van de dirigent straalde zijn spanning en bezieling naar de muzikanten uit. Het resulteerde in een unieke concertervaring die we niet hadden willen missen.

WIE: Bayerisches Staatsorchester, Vladimir Jurowski, dirigent, Sabine Devieilhe, sopraan
WAT: Benjamin Britten: Peter Grimes, Four Sea Interludes; Les Illuminations,u00a0Claude Debussy: Pellu00e9as et Mu00e9lisande, suiteu00a0Maurice Ravel: La Valse
WAAR: Bozar
WANNEER: woensdag 16 maart 2022

© Klassiek Centraal – build & hosted door Kyzoe.be

Join Us

Subscribe Our Newsletter

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo. ex ullamcorper bibendum. Vestibulum in mattis nisl.