Als René Jacobs een opera concertant doet, kan je ervan op aan dat je niet alleen een sublieme muzikale uitvoering krijgt maar ook een levendige avond tegemoet kan zien. Dat was niet anders bij de voorstelling van Haydns Orlando Paladino op de tweede avond van het Klarafestival in het Paleis voor Schone Kunsten. Voor de coproductie met Bozar en de Muntschouwburg was René Jacobs uitgenodigd met zijn schitterende Freiburger Barockorchester en hij bracht uiteraard de schare zangers mee, die hij graag rond zich verzamelt voor opnames of concerten. Je voelt tijdens de uitvoering dat ze elkaar gewoon zijn, met een zelfde instelling werken en dan ook perfect op elkaar inspelen. Die hechte en toch heel vanzelfsprekende en spontane samenwerking in zo’n concertante voorstelling is een van de belangrijkste factoren om er zo’n voltreffer van te maken
Als René Jacobs een opera concertant doet, kan je ervan op aan dat je niet alleen een sublieme muzikale uitvoering krijgt maar ook een levendige avond tegemoet kan zien. Dat was niet anders bij de voorstelling van Haydns Orlando Paladino op de tweede avond van het Klarafestival in het Paleis voor Schone Kunsten. Voor de coproductie met Bozar en de Muntschouwburg was René Jacobs uitgenodigd met zijn schitterende Freiburger Barockorchester en hij bracht uiteraard de schare zangers mee, die hij graag rond zich verzamelt voor opnames of concerten. Je voelt tijdens de uitvoering dat ze elkaar gewoon zijn, met een zelfde instelling werken en dan ook perfect op elkaar inspelen. Die hechte en toch heel vanzelfsprekende en spontane samenwerking in zo’n concertante voorstelling is een van de belangrijkste factoren om er zo’n voltreffer van te maken.
De opera’s van Haydn behoren tot het randrepertoire van de hedendaagse opera-uitvoeringen. Daar heeft ook de uitgebreide serie opnamen die de Hongaarse dirigent Antal Dorati in de jaren 1970 voor Philips maakte niets aan kunnen veranderen. Haydn schreef zijn opera’s voor het operagezelschap dat hij ter beschikking had aan het hof van graaf Nicolaas Esterhazy. Orlando Paladino is een van de laatste die zo tot stand kwam en al is het verhaaltje vrij stereotiep en voorspelbaar, de muziek is sprankelend en fris. Het verhaal baseert zich op het Orlando-gegeven van Ariosto en gaat over de rivaliteit tussen Orlando en Medoro. Beiden zijn verliefd op Angelica wat tot allerlei verrassende wendingen leidt, waarbij de tovenares Alcina – ook verliefd op Orlando uiteraard de verwarring nog groter maakt. De geïdealiseerde wereld van ridders en jonkvrouwen wordt nuchter in evenwicht gehouden door de “lagere kaste” van de meid Eurilla en de knecht Pasquale, die uiteraard voor grappige buffo-taferelen zorgen. De pittige Sunhae Im steelt de show als Eurilla. Ze dwarrelt over het podium en zingt haar steeds puntige tussenkomsten met kristalheldere stem. De bedekte sluwheid druipt eraf, net als het spelplezier. Heerlijk! Ook haar kompaan Pasquale was een geslaagd buffo-type, onhandig maar met zorg zijn partij zingend. Eigenlijk waren alle mannenpartijen prachtig bezet, bariton Pietro Spagnoli als een woeste Rodomonte, de tenor Magnus Staveland als verliefde Medoro en bariton Stéphane Degout als een knappe Orlando. Hij was wel de enige die her en der zijn partituur nodig had, wat toch wel opviel voor het hoofdpersonage terwijl alle andere zangers compleet van buiten zongen. De twee vrouwelijke hoofdrollen, Sine Bundgaard als Angelica en Alexandrina Pendatchanska als Alcina speelden in het half-geënsceneerde concertante geheel hun rol geloofwaardig maar waren vocaal iets minder perfect dan de mannen. Bundgaard had soms een scherp kantje aan haar hoge sopraanstem al zong ze haar versierde aria’s met souplesse. Pendatchanska werd vooral meegesleept door de inhoud van haar rol wat een kleine onnauwkeurigheid wel doet vergeven.
Het spel van het Freiburger Barockorchester is gewoon verbluffend. Tot wat een precisie, juistheid, spelvreugde en scherpe op elkaar-betrokkenheid inspireert René Jacobs deze uitstekende muzikanten. Ze spelen met een concentratie, die hen toch niet belet zichtbaar te genieten van hun spel. Met deze prachtige opera-avond bewees Jacobs dat je meer kan hebben aan een goed gespeelde concertante met juist gedoseerde actie dan aan een slecht geregisseerde operavoorstelling.