***** Wij hebben hier al een paar keer onderstreept hoe veel durf er eigenlijk nodig is om zich als relatief jonge pianist(e) te wagen aan een optreden of een cd-opname met overbekend werk van… W.A. Mozart (1756-1791) bijvoorbeeld. En jawel, het gebeurt steeds opnieuw. Ofwel als visitekaartje – waarmee concertorganisatoren of de grote muziekproducenten meteen te horen krijgen ”wat voor vlees ze in de kuip krijgen” – ofwel als basis of voortzetting van een discografie waarmee elke muzikant met reden wil uitpakken.
***** Wij hebben hier al een paar keer onderstreept hoe veel durf er eigenlijk nodig is om zich als relatief jonge pianist(e) te wagen aan een optreden of een cd-opname met overbekend werk van… W.A. Mozart (1756-1791) bijvoorbeeld. En jawel, het gebeurt steeds opnieuw. Ofwel als visitekaartje – waarmee concertorganisatoren of de grote muziekproducenten meteen te horen krijgen ”wat voor vlees ze in de kuip krijgen” – ofwel als basis of voortzetting van een discografie waarmee elke muzikant met reden wil uitpakken.
Aan durf zal het Daria van den Bercken niet ontbreken. In de zomer van 2012 trad zij op in São Paulo waarbij ze met haar concertvleugel… aan een hijskraan hing. Van spektakel gesproken.
Talent bij de vleet
Als jong meisje reeds gaf Daria van den Bercken (°1979 Utrecht) blijk van uitzonderlijk talent. Als 11-jarige werd ze toegelaten tot het Rotterdams Conservatorium en debuteerde in 2007 met het pianoconcerto van Clara Schumann (1819-1896), vergastte het publiek een jaar later met het pianoconcerto in C (KV 467) van Mozart en nog een jaar later met Oiseaux Exotiques van Olivier Messiaen (1908-1992) o.l.v. Yannick Nézet-Séguin.
Zoals u allicht begrijpt, specialiseert Daria zich in zelden gespeelde klaviermuziek, onder meer van Georg Friedrich Händel (1685-1759)… toen een piano nog bijlange geen piano was. En dat ze van opvallende acties houdt, las u hierboven i.v.m. haar optreden in São Paulo.
Daria van den Bercken won eerste prijzen op het Nederlandse Prinses Christina Concours, op het Steinway Concours en op nogal wat ‘competities’ waarvan ik (in het algemeen) het nut in twijfel trek.
Sleutels tot Mozart
Haar “Keys to Mozart” zijn een puike selectie uit de talrijke mooie bladzijden die Mozart schreef voor de piano.
De Sonate in F (KV 332), met een sprankelend allegro, een meeslepend maar moeilijk adagio en een zeer ritmisch allegro assai zet meteen de toon. Zeer trefzeker en communicatief. Ik durf bijna wedden: zoals Mozart het gewenst zou hebben…
De Sonate in Es (KV 282) begint met een boeiend adagio met een soort ‘spel’ van vraag en antwoord dat Daria feilloos vertolkt. Het menuetto vraagt om meezingen of – in dit geval zeker – nodigt uit tot dansen. Het afrondend allegro is, zoals je kan vermoeden, spielerei die je van Mozart verwacht.
De Fantasie in c (KV 396) uit 1782, heeft – in tegenstelling tot wat de titel laat vermoeden – een grote diepgang. Het is dan ook al volop romantiek, met gedurfde harmonieën maar, zoals gezegd, zeer diepe emoties. Ruim zeven minuten met één grote thematische eenheid. Knap.
De Sonate in A (KV 331) herkent elke Mozart-liefhebber van bij de aanhef van het adagio grazioso met (tegen de gewoonte in) zes variaties… Het Fingerspitzengefühl is subliem, het ritme stipt aangehouden – Mozart laat hier slechts weinig rubato toe. Het menuetto is van hetzelfde kaliber als het tweedelige menuet in KV 332 maar kondigt de beroemde finale Alla Turca aan. Het tempo hiervan is behoorlijk snel en Daria van den Bercken durft hier en daar zelfs een brokje fantasie aan die niet op de partituur te vinden is. Maar het blijft een mars en geen “kijk eens ma hoeveel noten per seconde ik aankan”, waartoe sommige virtuozen zich laten verleiden.
Afgerond wordt met het adagio uit de iets minder bekende Sonate in F (KV 280). Een vijftal minuten meeslepende, zeer ‘klassieke’ Mozart die toch al méér in petto heeft dat wat een niets vermoedende luisteraar hoort. Mozart was niet de grote vernieuwer die Beethoven was, maar de pianosonates die hij uit zijn pen toverde, blijven boeien en dat doet deze grote dame hier ook. Terloops nog dit: een zeer leerrijke tekst in het bijbehorende boekje en de zeer hoogstaande technische kwaliteit van de opname (die we bij Sony gewoon zijn).