• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
maandag, december 11, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Evenementen

KEW Piano 2021 – tweede finaleavond

Tomoki Sakata

door: Ludwig Van Mechelen
25 mei 2021
in Evenementen
Leestijd:3 minuten
A A
De Zes…
Share on FacebookShare on Twitter

Bruno Mantovani: D’un jardin féérique (plichtwerk)

ookinteressant

Muziek die vrolijk maakt

Duits & varia

Kruistocht: Een jonge generatie tussen nachtmerrie en utopie

Veel finesse, Tomoki Sakata legt variatie in iets dat hij tot een kantwerk maakt. We horen mooie dingen van een pianist die dit werk weet op te tillen tot meer dan het is. We horen een werk dat wel degelijk op een aantal momenten iets feeëriek heeft, maar het is aan de pianist om de verborgen hoeken en kanten tevoorschijn te toveren. Dat is wat Sakata doet.

Johannes Brahms: Concerto nr. 2 in Bes opus 83

Eerste deel – Allegro non troppo
De hoorn, die inzet van hoornist Hadermann, mag ik dit vermelden? Zo warm… En dan de eerste pianoklanken van deze reus van een concerto… Sakata belooft hier wat ! Thuis is het stil om luisteren, maar Sakata eist je helemaal op zodat je zelfs in je luie zetel de concentratie van het opgeslorpte publiek hoort. Ongewoon. Ook al vind ik dat de uitzending te piano te sterk weergeeft tegenover het orkest, maar dat is niet de fout van een van de musici op het podium. Laat de opnameleiding hier toch maar rekening mee houden, want dit schept een onevenwicht.

Tweede deel – Allegro appassionato
Mooi pianospel, maar de tristesse die in dit deel verborgen zit, blijft wat achterwege. Sakata speelt nogal uitbundig in de tragiek en vergeet in ‘mineursfeer’ te gaan. Ook het orkest wordt hard, de pianist antwoordt harder… Is dat niet wat té veel?

Derde deel – Andante
Zat ik maar in de zaal. De cello klinkt zoooo luid, te digitaal bijgesteld. Doe dat toch niet aub. Hier mag veel meer lyriek verwacht worden. Zoals hier pianist én orkest spelen, heb ik het moeilijk. Overdrijving mag hier net niet. Naar het einde van dit deel, wordt het terug fijnzinnig, ingetogen. En hola, opnieuw klinkt die cello zo sterk. Dat verbreekt de harmonie en dit is echt niet de fout van de cellist, maar van de opname. De cello lijkt zelfs de piano te overstemmen. Wat is me dat?

Vierde deel – Allegretto grazioso
Heerlijk licht dansend wordt ingezet en wordt een aangename dialoog gevoerd tussen pianist en orkest. Al snel zwelt het geheel aan met een krachtige piano die kort nadien wat verloren dreigt te gaan in de orkestklank. Tomoki Sakata legt wel mooie accenten en laat de piano meermaals zingen.

Hoe dan ook, met Sakata horen we een professioneel muzikant die een lange carrière te wachten staat. Het is hem gegund!

Algemene bedenkingen en vragen…

Toen ik als puber nog dacht violist te worden, genoot ik oneindig veel van de orkestklas. Het lot gaf me wel een andere loopbaan, maar ik vergeet die podiumervaring niet. Als recensent zat ik ook al tussen het orkest en dan hoor je zoveel andere klanken dan in de zaal. Het opletten voor het samenspel, de mimiek van de dirigent – het publiek ziet vooral een rug en zwierende armen…

Maar wat is het anders, o zo anders om te spelen in een lege zaal die publiek eist, te spelen ‘op afstand’ van elkaar en dus met beperkter onderling contact, de blazers en het slagwerk achter plexiglas op nog meer afstand. Zorg dan maar eens voor die bewuste orkestklank, een samenspel waar de klanken in elkaar vloeien, elkaar aanvullen en afwisselen.

En de solist dan? Die moet dialogeren met dat orkest dat hij helemaal anders ervaart, een zaal waar als ‘publiek’ de jury zit en heel eenzaam, de koningin. Hoed af voor haar want de aanwezigheid is van haar zijde meer dan ooit een enorme morele steun. Wat moet het onwennig zijn, daar ver weg in die zaal te zitten luisteren, de doorklinkende galm te ervaren die anders gedempt wordt door het publiek. Wees maar dirigent, in dit geval Hugh Wolf, van een orkest, in deze het Belgian National Orchestra, om dat allemaal aan elkaar te breien…

Mag ik de vraag stellen of de kandidaten dan wel 100% aandacht voor de muziek kunnen hebben? Worden ze toch niet wat afgeleid door de extra aandacht die ze moeten schenken aan het samenspel? Het is een bijkomende belasting voor de jonge pianisten en mogelijk lijdt hun prestatie er onder. Hoe kan een luisteraar, een recensent en meer nog, een jurylid, correct oordelen zoals in normale omstandigheden? Vele vragen, geen antwoorden…


 

1 of 1
- +

1. Tomoki Sakata

Tags: Belgian National OrchestraHugh WolffKEW PianoKoningin ElisabethwedstrijdMuziekconcoursPianoTomoki Sakata
Vorig artikel

KEW Piano 2021 – eerste finaleavond

Volgend artikel

KEW Piano 2021 – derde finaleavond

Ludwig Van Mechelen

Ludwig Van Mechelen

Ludwig Van Mechelen (Mechelen, 10.12.1960) genoot een muzikale opleiding als violist en pianist, maar een ernstige armbreuk met blijvende gevolgen deed hem vroegtijdig afhaken. Na jarenlang recensies geschreven te hebben voor een Antwerps weekblad, richtte hij in juni 2006 Klassiek Centraal op.

Ook interessant:

Klassieke piano muziek wordt interactief: Innovatie Online Muziekervaring: “Manifold”.
Nieuws

Klassieke piano muziek wordt interactief: Innovatie Online Muziekervaring: “Manifold”.

9 december 2023
Sokolov speelt voor Amnesty International
Nieuws

Sokolov speelt voor Amnesty International

28 november 2023
8e Internationale Adolphe Sax Competitie in Dinant is van start!
Nieuws

8e Internationale Adolphe Sax Competitie: 1e Prijs voor de jonge laureaat Dmitry PINCHUK (Rusland/Spanje), 17 jaar oud

12 november 2023
De 6 finalisten van de 8e Internationale Adolphe Sax Competitie
Nieuws

De 6 finalisten van de 8e Internationale Adolphe Sax Competitie

8 november 2023
8e Internationale Adolphe Sax Competitie in Dinant is van start!
Nieuws

18 saxofonisten in de halve finales

6 november 2023
8e Internationale Adolphe Sax Competitie in Dinant is van start!
Nieuws

8e Internationale Adolphe Sax Competitie in Dinant is van start!

1 november 2023
Volgend artikel
De Zes…

KEW Piano 2021 – derde finaleavond

deSingel – Seizoen 21-22 kunst zonder grenzen

deSingel - Seizoen 21-22 kunst zonder grenzen

De Zes…

KEW Piano 2021 – vierde finaleavond

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (917)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (682)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.087)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.