Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

Klassiek Centraal

KEW: Halve finale Cello 2022

De 24 kandidaten die zijn toegelaten tot de halve finales worden vanaf maandag 16 mei verwacht in Flagey. Net als voor elke instrumentale sessie werden er voor de Cellowedstrijd twee nieuwe werken geschreven. Deze werken werden in opdracht gegeven aan Daan Janssens en Jörg Widmann, met de steun van het Fonds Baillet-Latour en van Sabam. Voor deze halve finale staat de creatie Wie aus der Ferne van Daan Janssens op het programma.

De 24 halve finalisten

De inschrijvingen voor deze tweede cello-editie werden op woensdag 8 december 2021 afgesloten. 152 cellisten (tussen 18 en 31 jaar oud) hebben zich kandidaat gesteld. De leeftijdsgrens werd tijdelijk verhoogt met één jaar wegens het uitstel van de Pianowedstrijd. In januari werden de video’s van de kandidaten achter gesloten deuren bekeken door een internationaal panel van juryleden, voorgezeten door Gilles Ledure en bestaande uit: Natalie Clein, Roel Dieltiens, Marie Hallynck, Frans Helmerson, Anssi Karttunen en Jian Wang.

Op basis van deze video-voorselectieronde zijn 68 kandidaten uit de 152 kandidaten geselecteerd om deel te nemen aan de eerste openbare ronde in Brussel, die op 9 mei begint. Het betreft 20 vrouwen en 48 mannen die 26 verschillende nationaliteiten vertegenwoordigen. Na deze voorrondes gaan nu 24 kandidaten door naar de halve finales. Deze ronde gaat door van maandag 16 tot zaterdag 21 mei, sessies om 15u en 20u in Studio 4, Flagey.

Tijdens elke sessie treden er vier halve finalisten op. De eerste twee spelen één van de twee concerti voor cello van Joseph Haydn, begeleid door het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie, o.l.v. Vahan Mardirossian. Na de pauze vertolken de volgende twee hun recital met pianobegeleiding. De jury kiest één van twee door de kandidaat voorgestelde recitalprogramma’s, die werken naar keuze bevatten (waaronder een sonate voor cello en piano), alsook een onuitgegeven verplicht werk, speciaal voor deze editie geschreven door Daan Janssens. De kandidaat verneemt de keuze van de jury de dag voor zijn optreden en het gekozen recital zal nadien op de perspagina van onze website aangeduid worden en in de kalender van de halve finale.

© Derek Prager

Klik hier voor informatie over deze halve finalisten

Verplicht werk in de halve finale

De 24 halve finalisten van KEW22 ontvingen de partituur van het verplichte werk bij de definitieve aanvaarding van hun inschrijvingsdossier. Het gekozen werk is gecomponeerd door Daan Janssens.

Daan Janssens (°1983) is een Belgische componist afkomstig uit Brugge. In zijn geboortestad studeerde hij aan het conservatorium viool, piano, muziektheorie en compositie. Daarna zette hij zijn studies compositie verder aan het conservatorium van Gent bij Frank Nuyts en volgde hij master classes bij onder meer Peter Eötvös en Magnus Lindberg. Janssens kende zijn doorbraak met het kamermuziekwerk …Passages… (2006) waarmee hij de eerste prijs in de Ghent Week of Contempory Music won. Tot zijn recent werk behoort de “Doppelzycklus” Eine schöne Müllerin (2018) en dit nieuw gecomponeerde opgelegd werk.

Wie aus der Ferne gaat op maandag 16 mei om 15 uur in wereldpremière in Studio 4 in Flagey en wordt uitgevoerd door de 24 halve finalisten tijdens hun recital. De componist zal regelmatig aanwezig zijn tijdens de halve finale voor de uitvoering van zijn werk bij te wonen.

ENKELE WOORDEN VAN DE COMPONIST OVER ZIJN WERK…

“Wie aus der Ferne”, schrijft Robert Schumann bij het voorlaatste deel van zijn pianobundel Davidsbündlertänze. In zijn pianowerk wisselen twee erg verschillende muzikale karakters elkaar voortdurend af ; de onstuimige Florestan, en de meer beheerste, lyrische Eusebius. “Wie aus der Ferne” zingt ook de Hollander in het tweede bedrijf van Wagners opera Der fliegende Holländer. In dit duet met Senta, de vrouw die de Hollander uiteindelijk van zijn vloek zal verlossen, zingen de karakters aan het begin aanvankelijk nog naast elkaar, waarbij ieder zijn eigen gevoelens verklankt. Langzaam groeien beide zanglijnen echter naar elkaar toe, om helemaal aan het einde van het duet met elkaar te versmelten.

Toen me de vraag gesteld werd om een compositie te maken voor cello en piano liet ik me inspireren door deze composities van Schumann en Wagner. Aan het begin van het werk verklanken de cello en de piano twee erg verschillende karakters ; de cello speelt onstuimige, onvoorspelbare muzikale figuren, terwijl de piano zich veel beheerster opstelt. Langzaam groeien beide karakters echter naar elkaar toe, om in het laatste deel van de compositie volledig met elkaar te versmelten.

Bekijk de partituur op Issuu.

Dankzij de VRT, de RTBF en Proximus worden alle optredens live gestreamd op www.koninginelisabethwedstrijd.be.
Vanaf de halve finale kan je alles ook rechtstreeks volgen op Klara en Canvas.

Op zaterdag 21 mei zal de proclamatie van de twaalf finalisten rond middernacht live gestreamd worden op onze website.

Verplicht werk in de finale

Uit de 24 halve finalisten gaan er 12 door naar de finale. De finalisten van de KEW22 brengen elk een concerto naar keuze en een ongepubliceerd werk gecomponeerd door Jörg Widmann.

Jörg Widmann (°1973) is een Duitse klarinettist, dirigent en componist. Hij behoort tot een van de populairste hedendaagse componisten van het moment. Zo was hij in 2018 de derde meest gespeelde nog levende componist. Enkele van zij bekende werken zijn de opera Babylon (2012) en de concertouverture Con brio (2008). Tot zijn recentste werken behoren Towards Paradise (Labyrinth VI) (2021) en het nog naamloos opgelegd werk voor deze wedstrijd.

© Marco Borggreve

De kandidaten die voor de finale geselecteerd worden, krijgen dit werk op de dag dat ze in afzondering gaan in de Muziekkapel. Ze hebben dus een week, niet meer of minder, om het werk in te studeren, zonder hulp van buitenaf.

Het verplichte stuk wordt twaalf keer uitgevoerd in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel en gaat op maandag 30 mei om 20 uur in wereldpremière. De naam van het werk wordt tijdens deze permière bekend gemaakt.

De jury voor de halve finale

  • Gilles Ledure (voorzitter)
  • Myung-Wha Chung
  • Natalie Clein
  • Roel Dieltiens
  • Anne Gastinel
  • Marie Hallynck
  • Frans Helmerson
  • Anssi Karttunen
  • Antonio Meneses
  • Sharon Robinson
  • Jian Wang

Details:

Titel:

  • KEW: Halve finale Cello 2022

Blijf op de hoogte

Elke donderdag sturen we een nieuwbrief met de meest recente berichten op onze website

– advertentie –

© 2025 klassiek-Centraal.be - Alle rechten voorbehouden.