KEW: Cellowedstrijd 2022

De 68 kandidaten die zijn toegelaten tot de eerste ronde worden vanaf maandag 9 mei verwacht in Flagey. Zoals aangekondigd in onze verklaring van 8 maart (lees de verklaring), en in overeenstemming met het standpunt van de World Federation of International Music Competitions (lees de verklaring van het WFIMC), zijn alle kandidaten welkom, ongeacht hun nationaliteit.

Net als voor elke instrumentale sessie werden er voor de Cellowedstrijd twee nieuwe werken geschreven. Deze werken werden in opdracht gegeven aan Daan Janssens en Jörg Widmann, met de steun van het Fonds Baillet-Latour en de Sabam.

De 68 kandidaten

De inschrijvingen voor deze tweede cello-editie werden op woensdag 8 december 2021 afgesloten. 152 cellisten (tussen 18 en 31 jaar oud) hebben zich kandidaat gesteld. De leeftijdsgrens werd tijdelijk verhoogt met één jaar wegens het uitstel van de Pianowedstrijd. In januari werden de video’s van de kandidaten achter gesloten deuren bekeken door een internationaal panel van juryleden, voorgezeten door Gilles Ledure en bestaande uit: Natalie Clein, Roel Dieltiens, Marie Hallynck, Frans Helmerson, Anssi Karttunen en Jian Wang.

Op basis van deze video-voorselectieronde zijn 68 kandidaten uit de 152 kandidaten geselecteerd om deel te nemen aan de eerste openbare ronde in Brussel, die op 9 mei begint. Het betreft 20 vrouwen en 48 mannen die 26 verschillende nationaliteiten vertegenwoordigen.

Verplicht werk in de halve finale

De 68 kandidaten van KEW22 ontvingen de partituur van het verplichte werk bij de definitieve aanvaarding van hun inschrijvingsdossier. Het gekozen werk is gecomponeerd door Daan Janssens.

Daan Janssens (°1983) is een Belgische componist afkomstig uit Brugge. In zijn geboortestad studeerde hij aan het conservatorium viool, piano, muziektheorie en compositie. Daarna zette hij zijn studies compositie verder aan het conservatorium van Gent bij Frank Nuyts en volgde hij master classes bij onder meer Peter Eötvös en Magnus Lindberg. Janssens kende zijn doorbraak met het kamermuziekwerk …Passages… (2006) waarmee hij de eerste prijs in de Ghent Week of Contempory Music won. Tot zijn recent werk behoort de “Doppelzycklus” Eine schöne Müllerin (2018) en dit nieuw gecomponeerde opgelegd werk.

Wie aus der Ferne gaat op maandag 16 mei om 15 uur in wereldpremière in Studio 4 in Flagey en wordt uitgevoerd door de 24 halvefinalisten tijdens hun recital. De componist zal regelmatig aanwezig zijn tijdens de halve finale voor de uitvoering van zijn werk bij te wonen.

ENKELE WOORDEN VAN DE COMPONIST OVER ZIJN WERK…

“Wie aus der Ferne”, schrijft Robert Schumann bij het voorlaatste deel van zijn pianobundel Davidsbündlertänze. In zijn pianowerk wisselen twee erg verschillende muzikale karakters elkaar voortdurend af ; de onstuimige Florestan, en de meer beheerste, lyrische Eusebius. “Wie aus der Ferne” zingt ook de Hollander in het tweede bedrijf van Wagners opera Der fliegende Holländer. In dit duet met Senta, de vrouw die de Hollander uiteindelijk van zijn vloek zal verlossen, zingen de karakters aan het begin aanvankelijk nog naast elkaar, waarbij ieder zijn eigen gevoelens verklankt. Langzaam groeien beide zanglijnen echter naar elkaar toe, om helemaal aan het einde van het duet met elkaar te versmelten.

Toen me de vraag gesteld werd om een compositie te maken voor cello en piano liet ik me inspireren door deze composities van Schumann en Wagner. Aan het begin van het werk verklanken de cello en de piano twee erg verschillende karakters ; de cello speelt onstuimige, onvoorspelbare muzikale figuren, terwijl de piano zich veel beheerster opstelt. Langzaam groeien beide karakters echter naar elkaar toe, om in het laatste deel van de compositie volledig met elkaar te versmelten.

Verplicht werk in de finale

De twaalf finalisten van de KEW22 brengen elk een concerto naar keuze en een ongepubliceerd werk gecomponeerd door Jörg Widmann

Jörg Widmann (°1973) is een Duitse klarinettist, dirigent en componist. Hij behoort tot een van de populairste hedendaagse componisten van het moment. Zo was hij in 2018 de derde meest gespeelde nog levende componist. Enkele van zij bekende werken zijn de opera Babylon (2012) en de concertouverture Con brio (2008). Tot zijn recentste werken behoren Towards Paradise (Labyrinth VI) (2021) en het nog naamloos opgelegd werk voor deze wedstrijd.

© Marco Borggreve

De kandidaten die voor de finale geselecteerd worden, krijgen dit werk op de dag dat ze in afzondering gaan in de Muziekkapel. Ze hebben dus een week, niet meer of minder, om het werk in te studeren, zonder hulp van buitenaf.

Het verplichte stuk wordt twaalf keer uitgevoerd in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel en gaat op maandag 30 mei om 20 uur in wereldpremière. De naam van het werk wordt tijdens deze permière bekend gemaakt.

De jury

rij één van links naar rechts

  • Gilles Ledure (voorzitter)
  • Gautier Capuçon
  • Myung-Wha Chung
  • Natalie Clein
  • Roel Dieltiens
  • Anne Gastinel
  • Marie Hallynck

rij twee van links naar rechts

  • Frans Helmerson
  • Anssi Karttunen
  • Mischa Maisky
  • Antonio Meneses
  • Sharon Robinson
  • Jian Wang
  • Sonia Wieder-Atherton

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: