• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zaterdag, juni 3, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
No Result
View All Result
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
No Result
View All Result
Klassiek Centraal
No Result
View All Result

Kaufmann experimenteert met Mahler

Lucrèce Maeckelbergh by Lucrèce Maeckelbergh
12 april 2017
in Cd & DVD
Reading Time: 3 mins read
Kaufmann experimenteert met Mahler
Share on FacebookShare on Twitter

**** Het meest opmerkelijke aan deze opname van Das Lied von der Erde van Gustav Mahler is dat tenor Jonas Kaufmann de beide zangpartijen voor zijn rekening neemt. Hij wil – volgens het interview in het cd-boekje – de emotionele momenten van de andere delen niet missen. Natuurlijk heeft hij de vocale capaciteit om deze muziek in zijn geheel voor zijn rekening te nemen. Toch draagt deze “één-stem-versie” mijn voorkeur niet weg.

De cyclus die Mahler zelf “een symfonie voor tenor, alt en groot orkest” noemde, misschien omdat hij bang was voor het fatale nummer “negen” voor een symfonie, bevat zowel een diepzinnige benadering van de dood als felle levenslust met teksten gebaseerd op Die Chinesische Flöte.

In de zomer van 1907 overlijdt het oudste dochtertje van Alma en Gustav Mahler en het koppel kan het leed maar moeilijk verwerken. Bovendien wordt een hartfalen vastgesteld bij Mahler, wat zijn latente doodsangst acuut maakt. Dirigent en vriend Bruno Walter noteert: “Daarom is hij een gebroken man: van buiten zie je niets aan hem, maar wie hem kent, weet dat hij vanbinnen aan het eind van zijn krachten is.” Mahler neemt de gedichten van Hans Bethge, Die Chinesische Flöte, ter hand: hun eindeloze melancholie sluit aan bij zijn eigen gemoedsgesteldheid. Mahler maakt een schets van drie liederen. In de zomer van 1908 krijgt de cyclus zijn definitieve vorm en hij noemt Das Lied von der Erde “het persoonlijkste wat ik tot dusver gemaakt heb.” De muziek als poging tot ontkenning van allesoverheersende wanhoop.

Pas zes maand na Mahlers dood (18 mei 1911) zou Bruno Walter de symfonische liedcyclus in München boven de doopvont houden. Een jaar na Das Lied von der Erde schreef Mahler toch nog een puur symfonische negende symfonie die ook pas na zijn dood gecreëerd is.

Passionele persoonlijkheid

Voor het eerste lied Das Trinklied vom Jammer der Erde heeft Kaufmann uiteraard de dramatische felheid, maar hoewel hij met soms bijna geforceerde kracht tegen het orkest aan moet zingen, houdt hij controle over zijn stem en interpreteert de tekst met passie. Van meet af aan maakt hij duidelijk dat hij de symfonie met bezieling aangrijpt. Bij het tweede lied dat hij met verfijnd hoog register en tederheid zingt, begrijp je dat hij de andere liederen ook voor zijn rekening wil nemen – alsof hij er zich vocaal beter in thuis voelt …: een vaststelling die ook geldt voor de andere twee delen die normaal door diepe stem (alt of bariton) gezongen worden. In Der Trunkene im Frühling vind ik zijn timbre af en toe te luid en bijna lelijk. Maar waar hij zacht mag intoneren, is de stem mooi en kleurrijk. De accenten van diepe treurnis zijn aangrijpend. Zo vindt hij in de slotstrofe van Der Abschied (Wohin ich geh) een steeds zachtere en diepzinniger intonatie om bij het mysterieuze en bevrijdende Ewig … Ewig uit te komen. Je kan bijna concluderen dat hij Der Abschied zo indrukwekkend vertolkt dat zelfs alleen al voor dit slotlied de opname de moeite waard is.

De Wiener Philharmoniker is met deze opname niet aan zijn proefstuk toe. In een vroegere opname met Pierre Boulez (Deutsche Grammophon, 2001) klinkt het iets transparanter en met strakkere accenten. Onder leiding van Jonathan Nott speelt het gewoon subliem en met prachtige klankkleuren. Ze buiten het rijke orkestpalet met her en der de oriëntaalse toetsen prachtig uit. Met de oosters klinkende fluit is er speelsheid, bijvoorbeeld in Von der Jugend, maar ook intense suggestiviteit met superfijne strijkers in Von der Schönheit. De weemoedige kleuren van de blazers (hobo, Engelse hoorn, hoorns) en de tedere harp komen genuanceerd tot hun recht. De inzet van Der Abschied (hobo, pauken) is indrukwekkend.

De opname is gemaakt na een concert in de Gouden Zaal van de Wiener Musikverein, waar Jonas Kaufmann zijn experiment live uitprobeerde. De opname mag zeker hoog in de ranking van de discografie staan en neemt er door de gedurfde aanpak van Jonas Kaufmann een aparte plaats in.

Wie deze recensie tijdig leest: op donderdag 13 april wordt de opname voorgesteld in Maestro op Klara.


  • WAT: Gustav Mahler (1860-1911) |  Das Lied von der Erde
  • WIE: Jonas Kaufmann (tenor), Wiener Philharmoniker o.l.v. Jonathan Nott
  • UITGAVE: Sony Classical 89853 89832
Tags: 20e-eeuwse muziekGustav Mahler (1860-1911)Jonas KaufmannJonathan NottLiedVocaalWiener Philharmoniker
Previous Post

‘The New Four Seasons’: Vivaldi versus Nigel Kennedy

Next Post

Drie maal Pure Polyfonie in Mechelen

Related Posts

ICONS: prikkelende samenvatting van Amerikaans minimalisme
Cd & DVD

ICONS: prikkelende samenvatting van Amerikaans minimalisme

12 april 2023
3x piano
Cd & DVD

3x piano

7 april 2023
Cd & DVD

Het lyrische leven van de contrabas

7 maart 2023
De spannende polyfonie van Adriaen Willaert
Cd & DVD

Dionysos Now! is terug met meer spannende polyfonie

5 maart 2023
Waar ligt de grens?
Cd & DVD

Waar ligt de grens?

2 maart 2023
Bernhard Hofstötter verrast met “Album für die Laute”
Cd & DVD

Bernhard Hofstötter verrast met “Album für die Laute”

1 maart 2023
Next Post
Drie maal Pure Polyfonie in Mechelen

Drie maal Pure Polyfonie in Mechelen

Roomservice: Nieuwe Kamermuziek in Zaal 7

Roomservice: Nieuwe Kamermuziek in Zaal 7

Louis Paul Boon zijn ‘Menuet’ werd een opera

Louis Paul Boon zijn ‘Menuet’ werd een opera

Bijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (228)
  • Cd & DVD (839)
  • Concerten (875)
  • Evenementen (419)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (29)
  • Interviews (109)
  • New Releases (366)
  • Nieuws (592)
  • Onbekend Talent (1)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.011)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

No Result
View All Result
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • persberichten
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.