Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

Klassiek Centraal

Kathedrale barokmuziek in Brussel, een onverwachte ontmoeting

Je vergadert in hartje Brussel over serieuze dingen. Op zijn Bourgondisch, dat maakt het overleg gemakkelijker. Al tafelend worden ook de beste contracten afgesloten, wordt gezegd. De vergadering waar ik deel van ben, is in elk geval vruchtbaar en met een gevoel van voldoening wandel ik naar het Centraal Station van Brussel. Daarvoor moet ik voorbij de prachtige Sint-Michiels en Sint-Goedele kathedraal…

Een weelde van Brabantse gotiek is de kathedraal. Ooit stond er een houten kerkje, dan een Romaanse kleine kerk waarvan, dankzij doctor historicus Paul De Ridder in de jaren 1980 de grondvesten gedeeltelijk van blootgelegd werden en toegankelijk gemaakt werden voor de bezoekers. Meteen werden bij de binnenrestauratie een hoop 19de eeuwse neogotieke mislukte ingrepen ongedaan gemaakt. O wat was men eerst boos op de geleerde Brusselaar, maar toen men het resultaat zag, liepen de ‘bozen’ met de eer weg nadat ze de nodige lintjes knipten.

Het is moeilijk om, zeker als je tijd hebt; een kunstwerk links te laten liggen toch? En zo ging ik de trappen op, de kerk binnen. Werd ik me daar overvallen niet door een of andere zakkenroller, maar door een weelde aan barrokmuziek, zo live als maar kon. Een groot koor, een barokorkest en he die dirigent, die kennen we toch? Ja hoor, Guy Van Waas; de pure Brusselaar in hart en nieren. Eigenlijk is hij de ideale dirigent voor deze kathedraal toch? Brusselaar die werk van een Brussels componist staat te repeteren. Je herkent de hand van ‘onze’ Brabantse barok. Fiocco is het niet, die is weelderiger, De Croes is het ook niet en die was ook geen kapelmeester in Brussel. Het is een mis van Van Helmont. Een dubbelkorige feestmis.

“Morgen vieren we met een feestconcert 20 jaar opleiding ‘Oude Muziek’ aan het Franstalig Brussels Conservatorium’, ze vertelt me Guy Van Waas. “Da’s nogal eens schone muziek he? En dubbelkorig, een groot barokorkest”.  De dirigent straalt. “Weet ge, dat zijn allemaal studenten en oud studenten, die komen van overal, zelfs vanuit Frankrijk en Italië om hier drie dagen te repeteren en dan het concert van morgen te geven. Sommigen geheel vrijwillig, gewoon om terug samen te zijn en voor die prachtige muziek. Na het concert gaan we met heel die bende eens goed uit eten”. Ja, een vol uur, of is het wat langer?, geniet ik van koor, orkest en solisten die er lustig op los repeteren. Een onverwachts geschenk, een kathedrale ervaring zeg maar. Muziek van de kapelmeesters van die Goddelijke christelijke tempel, als ik het zo mag uitdrukken.

Het concert past in het raam van FestiVita! , een niet te missen week ‘oude muziek’ in de Cercle royal Gaulois in de hoofdstad. Allen daarheen, er zijn nog kaarten! Muziek en Bourgondisch eten tijdens het Bourgondisch Banket bijvoorbeeld. Dat wil je toch niet missen, ook al is de voertaal – niet de voedertaal – Frans van dit festival dat vasthangt aan de Franstalige cultuur en onderwijs. Zo gaat dat in dit land, het is het een of het ander. Gelukkig horen we die blijvende tweestrijd niet op het podium, daar verenigen zich alle krachten voor de conflictoverstijgende muziek.  Zeg nu zelf, da’s de wandeling op zich al waard. Er is trouwens veel te zien in Brussel, in de kathedraal en de komende dagen vooral te beluisteren. Laat je onderdompelen in de rijke tijden van Brussel, toen schone kunsten bloeiden in de feitelijke hoofdstad van de toenmalige Nederlanden, waar heel wat minder taalstrijd heerste, en waar die schone kunsten een exportproduct waren dat heel Europe in zijn greep had. Muziek was daar een deel van.

Historicus Paul De Ridder maakte de archieven van de kathedraal beter toegankelijk en in die archieven vond men vele partituren van heel wat kapelmeesters. Het zijn partituren van meerdere kapelmeesters, vandaag stille onbekenden, die tijdens het concert en deze net niet generale repetitie te genieten waren en zijn. Jammer genoeg kan ik niet op het concert zelf zijn, maar eigenlijk, zo totaal onverwacht een repetitie bijwonen die bijna het concert zelf is, da’s toch een beetje hetzelfde? Genoten heb ik en geloof me, ik niet alleen.

  • WAT: FestiVita! Repetitie feestconcert 20 jaar opleiding Oude Muziek Conservatoire Royal de Bruxelles
  • WIE: Guy Van Waas dirigeert koor, orkest en solisten van de opleiding Oude Muziek Conservatoire Royal de Bruxelles
  • WAAR & WANNEER: van 10 februari tot 17 februari 2023, Brussel
  • FOTO’S: © LVM/Klassiek Centraal

Details:

Titel:

  • Kathedrale barokmuziek in Brussel, een onverwachte ontmoeting

Blijf op de hoogte

Elke donderdag sturen we een nieuwbrief met de meest recente berichten op onze website

– advertentie –