Junior Ballet Antwerp ‘Metamorphosis’

Junior Ballet Antwerp, het pre-professionele programma in de vorm van een ‘junior company’, was weer aan zet. Tijdens de twee jaar durende intensieve opleiding wordt gewerkt aan de overgang van student naar professional, de dansers van de toekomst. Alle moeilijkheden van de voorbije twee jaar in acht genomen staan hier sterke karakters, doelbewuste kunstenaars.

Voor dit avondvullend spektakel streek de company neer in een van de mooiste plekjes in Antwerpen, de neogotische ruimte van de Handelsbeurs op de Meir. Je geraakt onder de indruk van de schoonheid. Dansen kan sowieso overal, maar elke locatie heeft zijn voor- en nadelen. De beslotenheid van een scène én de belichting in een theater zorgen voor extra dimensie en creëren magie. De Handelsbeurs is een immense ruimte met een glazen koepel. We beleven de langste dagen van het jaar waardoor de voorstelling bijna geheel bij daglicht plaatsvond. De dansers konden dan ook niet in de coulissen verdwijnen.  De touch van magie ontbrak, ook kleur omdat de dansers enkel in witte en donkere tenues aantraden.

De stichter van Junior Ballet Antwerp, Alain Honorez,  bouwt nadrukkelijk verder op de klassieke erfenis, dé basis van de dans.  In zijn levenspartner Altea Nuñez, danseres en choreografe, vindt hij de uitgelezen sparringpartner. ‘Metomorphosis’ is een voorstelling in de lijn van hun artistieke missie: de jonge dansers in contact brengen met internationale docenten en choreografen.

Het werk van twee choreografen, en niet de eerste de beste, werd gedanst: ’Alone / Together’ van Nicolo Fonte en ‘Matamorphosis’ van de Britse David Dawson die het artistieke peterschap van JBA  aanvaardde. Hij werkt voor de allergrootste compagnies met de meest gerenommeerde dansers. Ook JBA neemt hij onder zijn vleugels zodat de jonge mensen met pakken ervaring kunnen uitvliegen naar andere oorden en compagnies.

Alone / Together – muziek Federico Albanese

Op 11 en 12 mei vond de wereldpremière plaats van ALONE/TOGETHER – een energieke creatie voor de voltallige groep JBA dansers door de Amerikaanse choreograaf Nicolo Fonte. Het werd nu als voorprogramma hernomen en aangepast aan de ruimte. Fonte staat bekend om zijn gedurfde en originele visie op dans. Tijdens het creatieproces dacht hij na over de gevolgen van de pandemie voor jonge mensen en in het bijzonder voor jonge dansers. Dit resulteerde in ritmische complexiteit en vertaalt de innerlijke bewegingen van de geest in fysieke bewegingen. Het lichaam dient als uitdrukkingsmiddel. Hij slaagde er in de onbeheersbare werkelijkheid te framen en inzichtelijk te maken voor het publiek in een classicisme doordrenkt met warmte en emotie. Eén danseres, Emilee Blake, betreedt het podium in een witte outfit en verkent traag de ruimte. Speciaal aan dit werk zijn de getordeerde bewegingen met armen en torso. Langzaam aan wordt de eenzame figuur omringd door dansers en danseressen in een donkerblauw maatpak. Er is een grote groepsdynamiek afgewisseld met solo’s, duo’s en trio’s. De choreografie bevat een knappe reeks configuraties en motieven in een visuele en auditieve relatie. Naar het einde toe gaan de dansers in een grote kring zitten met in het midden een bijzonder expressieve danser, Akihito Shimogata, die uiting geeft aan zijn emoties. Om de kring dwaalt de witte figuur, een buitenstaander. De prachtig gekozen muziek van Frederico Albanese stimuleert de lichaamsbeweging.

Dansers: Emilee Blake, Marta Dias, Laura Flügel, Rinka Matsuura, Natsuki Nishiyama, Soazig Drion, Leonie De Ripainsel, Nanami Auwerkerken, Lara Wolter, Mafalda Preto, Maria Girardin, Josephine Bøttger, Akihito Shimogata, Lucas Bierlair, Daimu Nakayama

Metamorphosis – muziek Philip Glass – live piano Irene Russo

In november 2019 waren David Dawson en zijn assistente Rebecca Gladstone te gast bij JBA. Wat initieel bedoeld was als workshop om de dansers van JBA kennis te laten maken met het repertoire en de danstaal van Dawson, het transformeren van klassiek ballet, groeide uit tot een creatie nadat Covid het hele proces lamlegde. Hij omschrijft het zelf als een ‘vehicle of hope’. De maalstroom van het leven voert iedereen mee. Constante verandering is een aspect waar we allemaal mee te maken krijgen. Het gaat over doorgaan, niet opgeven, over het geloof dat er licht aan het einde van de tunnel gloort. Je niet uit balans laten brengen door onverwachte zaken. De dansers van JBA boden alle moeilijkheden het hoofd en staan hun mannetje, hebben zich de attitude en zelfbewuste lichaamshouding van professionals eigen gemaakt. Tonen die verworvenheid met ampleur op een kaal toneel ontdaan van alle glamour en show.

‘Metamorphosis’ bestaat uit 5 fragmenten, op het gelijknamige pianovijfluik van Philip Glass, live vertolkt door Irene Rosso, te beginnen met

Metamorphosis 1

Een duet gedanst door Anna Yeh en Rin Isomura. Beiden hebben JBA reeds verlaten en zijn uitgezwermd naar het National Ballet Theater Brno, Czech Republic. Een speels verhaal van aantrekken en afstoten tussen twee jonge mensen. Ze rennen naar of van elkaar weg. Elkaars energie wordt gebruikt in krachtige lifts. Alles wat van een  mooie pas de deux verwacht wordt is aanwezig.

Matmorphosis 2 / 3 / 4 / 5

Alle dansers zijn in het wit gekleed. De verschillende delen lopen naadloos in elkaar over in een mengeling van klassieke poses en hedendaagse dans. Een choreografie is als door een caleidoscoop kijken waar de stukjes telkens een ander beeld vormen en toch altijd een mooi consistent geheel vormen. De danseressen hebben het overwicht met 12 tegenover amper 4 mannelijke dansers. Ze bespelen de scène. Er wordt veel rondgerend. Een handicap is dat de dansers niet in de coulissen kunnen verdwijnen. Het opkomen, verdwijnen en weer op het toneel verschijnen. In de Handelsbeurs moeten degenen die even niet in de choreografie zijn opgenomen, aan de zijkant van het speelvlak hun beurt afwachten. Er zijn opmerkelijk mooi handgebaren, de polsen tegen elkaar en de handen horizontaal gespreid als een minuscuul altaar of verticaal als een stopbeweging.

Tot hier en niet verder!

De gezamenlijke bewegingen verlopen perfect synchroon in een verweving van ingewikkelde formaties die een vlekkeloze ruimtelijke positionering en timing vereisen, zeker in de langgerekte diagonaal. Deel 3 is iets dynamischer dan de rest. Deel 4 voor drie paren is een constante bewegingsstroom. Deel 5, het laatste fragment is een solo, weer gedanst door Emilee Blake. Waarmee een begin- en eindpunt van het avondvullend programma duidelijk gemarkeerd wordt. 

De  skills en het talent van de dansers worden zeker aangeboord maar wat ik een beetje miste was  de kans om te excelleren. Opbruisen in een explosie van dans. Het resultaat van deze doorgedreven opleiding geeft, mijn persoonlijke bedenking ter zijde, heel wat schoonheid prijs.

Choreografen: Nicolo Fonte en David Dawson

Muziek: Federico Albanese en Philip Glass

Piano: Irene Rosso

ALONE / TOGETHER 
Dansers: Emilee Blake, Marta Dias, Laura Flügel, Rinka Matsuura, Natsuki Nishiyama, Soazig Drion, Leonie De Ripainsel, Nanami Auwerkerken, Lara Wolter, Mafalda Preto, Maria Girardin, Josephine Bøttger, Tove Lesterlin, Akihito Shimogata, Lucas Bierlair, Daimu Nakayama 
METAMORPHOSIS
Dansers: Anna Yeh, Rin Isomura, Rinka Matsuura, Josephine Bøttger, Laura Flügel, Lara Wolter, Mafalda Preto, Lucas Bierlair, Daimu Nakayama, Soazig Drion, Marta Dias, Maria Girardin, Natsuki Nishiyama, Akihito Shimogata, Emilee Blake

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: