Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

Junior Ballet Antwerp 5 jaar ‘What a night!’

‘I have a dream’

Alain Honorez was als kind een druk knaapje. Al dansend geboren zeg maar. Hij studeerde aan de Koninklijke Balletschool van Antwerpen en kon na zijn afstuderen aan de slag bij Ballet Vlaanderen dat toen hoofdzakelijk klassiek ballet bracht. Getalenteerd en gefocust werkte hij zich op tot sterdanser. Als principal trad hij op in binnen- en buitenland. Hij begeesterde het publiek vooral met zijn grand jetés, en inleving. Tijdens de jaren dat hij er danste werden er naast klassiek ballet ook neoklasassieke, moderne en hedendaagse choreografieën geïntroduceerd. Hij ontmoette er zijn vrouw Altea Nuñez. Van danseres ontpopte ze zich tot choreografe. Met hun jarenlange ervaring voelden ze beiden aan dat de overbrugging van een balletschool naar het professionele circuit wat meer aandacht mocht krijgen. De compagnies zetten vandaag in op allround dansers. Een hiaat dat opgevuld diende te worden. Twee artiesten die allebei genieten van hard werken aan projecten die het maximum van hen vergen. En ja, daar kwam hij met zijn ambitieuze droom voor de proppen. In nauwe samenwerking met de Koninklijke Balletschool stelde hij 5 jaar geleden zijn plan voor: Junior Ballet Antwerp.

Junior Ballet Antwerp is een jongeren gezelschap (Junior Company) waarin talentvolle, hoogopgeleide, afgestudeerde dansers van over de hele wereld hun eerste professionele podium ervaringen aangereikt krijgen. Een jonge kunstenaar kan zichzelf pas op de scène leren kennen en er de broodnodige expertise opdoen. Dagelijks zet JBA zich in om haar dansers in deze kunstvorm te begeleiden en vervolmaken. Hen klaar te stomen voor een toekomst als professioneel danser/artiest. Alain en Altea beschikken over een groot netwerk van choreografen waaruit ze kunnen  putten en weten zich goed te omringen. De eerste 5 jaar liep niet alles van een leien dakje. Corona was de grote spelbreker. De hele cultuursector likte zijn wonden. Maar zijn liefde voor de dans en geweldig engagement kon zelfs corona niet ontwrichten. Problemen zullen er altijd zijn. De kunst is er doorheen te gaan en aan de andere kan uit te komen. Zijn creatieve energie overwon ook dat obstakel. Vertragen en dan weer een nieuwe versnelling nemen. Een man met artistieke relevantie en branie. What doesn’t kill you makes you stronger.

‘5!’

De feestelijke viering 5 jaar JBA brengt een review van hun artistieke projecten. Alain Honorez graaft door de voorbije 5 jaar, samengevlochten in een betoverende, eclectische  mix van choreografieën. In een brede range van klassiek ballet, neoklassiek, modern en hedendaags repertoire. Om hedendaags te dansen is een klassiek ballettraining de basis. Hedendaags ballet kan de academische techniek naar eigen goeddunken invullen. De veelzijdigheid van het getoonde werk wakkert het bewustzijn aan van het kolossale werk dat verzet is. Het is puur genot hoe het geheel is samengesteld. Dans, een wereld constant in beweging. Een vloeibaar universum waarin de vormen, kleuren en bewegingssnelheid constant veranderen. De voortdurende transformaties van beweging maakte dit feestprogramma tot een unieke belevenis.

‘études’

choreografie, dansleerkrachten Koninklijke Balletschool Antwerpen

muziek, Carl Czerny

Niet alleen JBA  geeft acte de présence, ook de leerlingen van de Koninklijke Balletschool B1-B7 werden ingeschakeld. Draaien mee in het feestprogramma. Voor het publiek een inkijk hoe alles begint en beweging per beweging wordt opgebouwd. In een choreografie van de dansleerkrachten klassiek ballet brengen ze ’Etudes’, een staalkaart van hun kunnen. De 5 basisposities aan de barre worden geoefend, met de glimlach, één en al gratie en discipline in simultane bewegingen. Na het vrij statische en naarmate ze ouder worden zie je de progressie in sprongen, pirouettes. De lichamen in perfecte balans. Een podium boordevol jong talent.

‘THE WIND’S GIFT’

choreografie,  Le Wang

muziek, Qigang Chen

De jonge Chinese choreograaf Le Wang is een rijzende ster. En wat voor één! Zijn carrière zit in de lift. Wereldwijd is er een groeiende vraag naar zijn klassiek geïnspireerde, viscerale stijl met Oosterse tinten en ingetogen emotionele diepte. De som der delen: jong danstalent meets jonge choreograaf zorgt voor vuurwerk. De inspiratie voor zijn choreografie haalde hij uit het natuurelement wind. Wind die afkoeling brengt tijdens warme zomerdagen maar ook wolken voortstuwt, herfstbladeren van de bomen rukt en choreografisch door de lucht doet opwaaien. In een diffuse belichting en complete stilte treedt langzaam een rij dansers uit de duisternis naar voor, terwijl ze met hun benen een tweede groep dansers die voor hen ligt voortduwen. Ook zij gaan liggen. Ze draaien op de buik. Even later bewegen ledematen, torso’s en hoofden in snel tempo. Ze staan op, vallen, ze draaien en rollen. In afwezigheid van muziek is het de adem van één van de dansers die de groep synchroniseert om een perfecte coördinatie te vinden. Een kenmerk van Le Wang’s danstaal is zijn ritmische, percussieve vloerwerk. Diepe concentratie en ritmische perfectie is dan ook vereist. Een intrigerend visueel schouwspel. De dansers zijn gekleed in Chinees geïnspireerde beige flinterdunne outfits. Na het grondwerk wordt er gedanst op muziek van de bekende Chinese componist Qiang Chen. In de Westerse wereld vooral bekend door zijn compositie ter ere van de Olympische Zomerspelen in Peking in 2008. Hij combineert zowel de Chinese als de Westerse klassieke tradities in zijn werk. Ook hier put Le Wang uit een specifiek eigen dansvocabularium. Twee dansers bewegen in een teder duet rug aan rug. Ze lijken aan elkaar te klitten. Wanneer het hele ensemble op de scène staat creëert Le Wang mooie rechtlijnige figuren met onder meer ook de vele armen van Chiva, de god die de windstreken beheerst. Je bent gewoon gefascineerd door de schoonheid en gratie van de dansers.

Na de pauze volgt een caleidoscoop van verschillende werken. Korte fragmenten uit de elf choreografieën van de voorbije jaren werden in een mooi spanningsveld aan elkaar gesmeed. Stuk voor stuk sfeervolle balletten vol dynamiek.

Bij een verjaardag hoort taart. Een figuur uit de productie ‘Cinderella’ paradeert door de zaal met een hoge taart die een prominente plaats krijgt op het podium. Dit feestelijk accent past helemaal bij:

‘CAKE OR DEATH’

choreografie Nancy Osbaldeston

De allereerste podiumvoorstelling in 2019 van Junior Ballet Antwerp. Osbaldeston was toen eerste solist bij Opera Ballet Vlaanderen. Theatrale flair en humor voeren hier de bovenhand op een pittige melodie van Frédéric Chopin. Live gespeeld op de piano door Emi Morishita.

De jonge dansers laten de bruisende energie geen moment inzakken. Met hart en ziel geven ze zich compleet. Overgave is het begin van meesterschap. Ze hebben amper enkele seconden tijd om van het ene kostuum in het andere te glippen en in weer een andere dynamiek te treden. De lat ligt hoog. Vele choreografieën zijn technisch veeleisend, maar overal wordt de perfectie bereikt getuigend van een intens muzikaal aanvoelen. Bewegingen vallen niet altijd op een noot maar ook er tussenin. In ensemble scènes vergt dit uiterste concentratie en vakwerk. Choreografiën van Yannick Boquin ‘CONCERTO CON BRIO’, muziek Dmitri Shostakovich; Andrew McNicol ‘SIGNATURES, muziek Enrique Granados;  David Dawson tevens JBA’s Artistiek beschermheer ‘METAMORPHOSIS, muziek Philip Glass; Altea Nuñez ‘ABSOLUTIO’ muziek Hans Zimmer en ‘CLAROSCURIO’ muziek Hector Gonzales Sánchez; Altea Nuñez  en Alain Honorez ‘CINDERELLA’ muziek Sergei Prokofiev; Altea Nuñez  ‘YU’ muziek Johan Johannson; Ilja Louwen ‘JOURNEY’ muziek Franz Schubert en Mauro de Candia die begin dit jaar de rij sloot met de intrigerende productie ‘JAMES, muziek Wolf Hoeyberghs, dit naar aanleiding van het James Ensor jaar én Altea Nuñez’ ‘SUMMER’ uit de succesvoorstelling ‘SEASONS 4.0’. Het geheel heeft een meeslepende vaart en toch trappen ze niet op hun adem.

5!’ toont een kleurrijk palet van emoties en dansstijlen. Diversiteit te over. Deze jonge mensen zijn zowel topatleten, dansers als  acteur: allround. Een elitegroep bestaande uit Lauren Alving, Soazig Drion, Rinka Matsuura, Ella Matthews, Maja Grubic, Mackenzie Mount, Seohyun Mo, James Cooper, Sora Nishida, Lizé Mentz, Letizia Austoni, Tilly Wightman, Laura Flügel.

De dansers werden voor alle choreografieën in prachtige kostuums gestoken door de vaardige handen van Ria Van Looveren en Jolien Deweerdt. Julie Coppens tekende voor de maskers en de taart. De sfeervolle belichting werd toevertrouwd aan Sjim Rijnhout.

5 jaar Junior Ballet Antwerp culmineerde in een indrukwekkend en sprankelend dansspektakel en vier druk bijgewoonde voorstellingen. What a night! Het smaakt naar meer…. Én dat komt er want tussen de lijnen door meende ik te verstaan dat er grootse plannen worden gekoesterd.

Details:

Titel:

  • Junior Ballet Antwerp 5 jaar ‘What a night!’

Waar:

  • hetpaleis - Antwerpen

Wie:

  • Dansers: Lauren Alving, Soazig Drion, Rinka Matsuura, Ella Matthews, Maja Grubic, Mackenzie Mount, Seohyun Mo, James Cooper, Sora Nishida, Lizé Mentz, Letizia Austoni, Tilly Wightman, Laura Flügel. Choreografen: dansleerkrachten Koninklijke Balletschool Antwerpen, Le Wang, Nancy Osbaldeston, Yannick Boquin, Altea Nuñez, David Dawson, Alain Honorez, Andrew McNicol, Ilja Louwen, Mauro de Candia Piano: Emi Morishita Muziek: Qigang Chen, Frédéric Chopin, Dmitri Shostakovich, Enrique Granados, Philip Glass, Hans Zimmer, Hector Gonzales Sánchez, Sergei Prokofiev, Franz Schubert, Wolf Hoeyberghs, Carl Czerny

Wanneer:

  • 7 juni 2024

Foto credentials:

  • Alain Honorez