• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
dinsdag, oktober 3, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Julius Röntgen, der kleine Wundermann

door: Redactie
20 mei 2015
in Cd & DVD, Recensies
Leestijd:5 minuten
A A
Julius Röntgen, Piano Music
Share on FacebookShare on Twitter

**** Het label Nimbus Records bracht een eerste cd uit met solo pianomuziek van Julius Röntgen. Dank zij pianist Mark Enderson, een heuse ontdekking.

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

**** Het label Nimbus Records bracht een eerste cd uit met solo pianomuziek van Julius Röntgen. Dank zij pianist Mark Enderson, een heuse ontdekking.

De muziekgeschiedschrijving heeft Röntgen samen met Robert Volkmann, Friedrich Kiel, Carl Reinecke, Max Bruch, Josef Gabriel Rheinberger en Hermann Goetz tot de Fortführung der Klassik van Brahms gerekend. Dit omdat er in de 19de eeuw ook de progressieve Neudeutsche Schule bestond van Liszt en Wagner, Joachim Raff, Peter Cornelius, Alexander Ritter, Felix Draeseke en Wendelin Weißheimer. En, zoals u merkt, moeten de meesten van de componisten nog herontdekt worden. Dit is ook het geval met Julius Röntgen.

Julius Röntgen behoorde tot een bijzonder muzikale familie. De Nederlandse violist Engelbert Röntgen uit Deventer werd concertmeester van het Gewandhausorchester in Leipzig. Hij huwde met de pianiste Fredrika Pauline Klengel, de dochter van Moritz Klengel, violist van het Gewandhausorchester. Hij werd de vader van de Nederlands-Duitse pianist en componist Julius Röntgen (1855-1932). Julius Klengel, de legendarische cellist en leraar van o.a. Gregor Piatigorsky aan het Thüringer Konservatoriums für Musik in Erfurt, was een neef van Julius’ moeder. Julius had ontzettend veel talent. Liszt sprak over een kleine Wundermann. Uit Julius’ eerste huwelijk met Amanda Maier werden twee zonen  geboren die allebei musicus werden. Julius jr. werd violist en Engelbert werd cellist in het orkest van de Metropolitan Opera in New York. Met hen vormde vader een trio.

Uit zijn tweede huwelijk met de pianiste Abrahamine des Amorie van der Hoeven (Röntgen was op 39-jarige leeftijd weduwnaar geworden), werden vijf kinderen geboren waarvan er drie musicus werden. Johannes werd pianist, Edvard Frants werd cellist en Joachim werd violist. Ook zij vormden een trio. Een andere zoon die de voornamen in de andere volgorde kreeg, Frants Edvard, (de naam Edvard haalde vader bij Grieg), werd architect en bouwde de  Villa Gaudeamus in Bilthoven (nabij Utrecht) voor zijn ouders. Wilhelm Röntgen, de ontdekker van de röntgenstraling, was een achterneef van de vader van de componist.

Nederland als tweede thuisland

Julius Röntgen was concertpianist en was net als zijn goede vrienden Grieg en Brahms, ook bekend als begeleider. Hij was nl. de  pianobegeleider van de violisten Joseph Joachim en  Carl Flesch, van de bas-bariton Johannes Messchaert en van zijn leerlinge, de sopraan Aaltje Noordewier-Reddingius, en van de cellist Pablo Casals. Twee namen onder hen laten vermoeden dat er een duidelijke link was met Nederland. Dat was ook zo. Röntgen maakte carrière in Nederland. Hij richtte als 28-jarige in 1883 samen met de violist Frans Coenen, Johannes Messchaert en Daniël de Lange, de leider van het toen befaamd Nederlandsch A Capella Koor, het Amsterdams Conservatorium op en vijf jaar later ook  het Concertgebouw. In 1913 werd hij directeur van het Amsterdams Conservatorium. Hij dirigeerde in Amsterdam ook de zangvereniging Excelsior en de Amsterdamse afdeling van de Maatschappij tot Bevordering der Toonkunst.

Omdat Nederland zijn tweede thuisland werd, liet Röntgen zich graag door de Nederlandse folklore inspireren. Zo componeerde hij o.a. Oud-Nederlandsche dansen (arrangementen van dansen uit de bundel Danserye van Tielman Susato),  de Suite Oud-Nederland, Holländisches Volksleben, Boerenliedjes, Boertige Suite en in 1919 de op deze cd opgenomen suite “Buiten” voor piano op. 65. Vandaar dat Röntgen al eens de Nederlandse Brahms wordt genoemd.

Mark Anderson

Mark Enderson koos voor deze  eerste cd voor een suite, variaties, romancen en een bundel van tien Hollandse genrestukken. Tot de suite “Buiten” behoren een guitig en charmant boerinnetje, een mysterieus Kasteel van Ratboud (het kasteel in Friesland van Floris V) dat niet veel moet onder doen voor Moessorgski’s  Il vecchio castello, sfeervolle duinvlinders en een uitgesproken impressionistisch droomgeluid en zeestemming. Een unieke Klompenfuga besluit deze picturale suite in de geest van de 19de eeuwse Hollandse meesters der schilderkunst.

Het akkoordenspel van de Entrata  tot de Suite op. 7 bezit de Heiterkeit van Schumanns Florestan. Het is de verklanking van die typisch Duits romantische frohgemute, aufgelockerte Stimmung. Het Andantino uit die Suite op. 7 en het prachtige Andante espressivo uit de Drie Romances op. 32 uit 1904, zijn dan weer voorbeelden van de Duitse, tedere en intieme hartelijkheid van een 18 jarige jongeman uit het Leipzig van 1873. Julius Röntgen was 19 wanneer hij deze componeerde. De toccata verklankt dan weer de uitbundigheid van de vrolijke maar edele volksaard. Het typisch Leipzigs contrapunt van de Passacaglia (finale van die suite) en van de tien variaties op een innemende Hongaarse csardasdasmelodie, bewijzen wat Grieg zei, dat de Brahmsianen de echte meesters der variatie waren. Röntgens pianocomposities zijn hoogtepunten van de Duitse romantische pianomuziek zoals die voorleefde in de keizertijd. Het zijn Nachklänge van Bachs Choralvorspiele en vooruitlopers van Busoni. Het zijn uitingen van de unieke 19de eeuwse, Duitse, intieme dichterlijkheid.

De Amerikaanse pianist Mark Anderson is Assistant Professor Piano en kamermuziek aan de  University of British Columbia in Vancouver en Executive Director of New World Music Academy in Pleasanton, California. Zijn interpretatie laat horen dat deze toppianist die eerder o.a. de pianomuziek van Hans von Bülow opnam, zich het muzikaal jargon van de Duitse romantiek volledig eigen heeft gemaakt en dat hij de  retorica van de muzikale volkstaal die verwerkt is in deze pittoreske klavierstukken, volkomen begrijpt.  Hij geeft pianistisch de klank en de kleur weer waar ze om vraagt. Bijzonder mooi.

Tags: 20e-eeuwse muziekJulius Röntgen (1855-1932)Nimbus recordsPiano
Vorig artikel

Muziek uit de tijd van Velázquez

Volgend artikel

Visioni Ed Estasi

Redactie

Redactie

Ook interessant:

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja
Concerten

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

28 september 2023
Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas
Concerten

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

27 september 2023
Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs
Nieuws

Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs

17 augustus 2023
Tales of the Sea ⎮ Lydia Maria Bader
New Releases

Tales of the Sea ⎮ Lydia Maria Bader

14 augustus 2023
Infinite Voyage ⎮ Emerson String Quartet
New Releases

Infinite Voyage ⎮ Emerson String Quartet

12 augustus 2023
Moments ⎮ Ketevan Sepashvili
New Releases

Moments ⎮ Ketevan Sepashvili

11 augustus 2023
Volgend artikel
Wim Henderickx

Visioni Ed Estasi

In Flanders Fields, eerbetoon aan Jeanne Brabants

In Flanders Fields

Un Ballo in maschera

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (650)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.