• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zondag, oktober 1, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Joyce DiDonato laat niet los

door: Redactie
8 februari 2013
in Concerten, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Joyce DiDonato, Drama Queens
Share on FacebookShare on Twitter

Gouden Label Joyce DiDonato laat me niet los. Na het uitgebreide interview dat ik met haar kon doen voor Staalkaart (zie nr 18, jan 2013) en de recensie van de cd Drama Queens in hetzelfde nummer en op deze website, is het onmogelijk aan het concert voorbij te gaan dat ze maandag 4 februari gaf in Bozar: het was te mooi, gewoon subliem!  

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Gouden Label Joyce DiDonato laat me niet los. Na het uitgebreide interview dat ik met haar kon doen voor Staalkaart (zie nr 18, jan 2013) en de recensie van de cd Drama Queens in hetzelfde nummer en op deze website, is het onmogelijk aan het concert voorbij te gaan dat ze maandag 4 februari gaf in Bozar: het was te mooi, gewoon subliem! 

De jurk was stilaan vertrouwd van de advertenties voor het concert en de cd. En jawel, Joyce DiDonato verscheen als een Queen in vurig rood: in haute couturejurk schreed ze over het podium. Waarschijnlijk liet het barokke gewaad haar niet toe soepel te stappen, het hoorde bij de “performance”. In het eerste deel mouwloos met blote schouders en wat raar afstaand decolleté, in het tweede deel met enkele aanpassingen: los aangetrokken mouwen en een hoepelmodel als rok geïnspireerd op achttiende-eeuwse hofkledij.

De outfit als “Drama Queen” belette haar niet vorstelijk te zingen. De aria’s waren zorgvuldig gekozen van  spectaculair en vurig (Orlandini: Orontea “Da torbida procella”), tot ingetogen en droevig (Porta: Ifigenia “Madre diletta abbracciami”). Zoals reeds vermeld in de cd-recensie ontgint DiDonato het repertoire op zoek naar onbekende opera’s en ze onthult ons hier een aantal parels van barokke aria’s, met halsbrekende coloraturen en fraseringen die een feilloze techniek vereisen. Didonato beheerst haar stem wonderlijk en speelt met versieringen en registerwisselingen. Haar stem houdt altijd het mooie warme timbre. Adem is alles vertelde ze in het interview en dat brengt ze moeiteloos in praktijk, met perfect legato. Ze blijft steeds natuurlijk klinken, nooit forceert ze, nooit schurkt de stem tegen het krijsende of scherpe. Daarbij is de tekstexpressie uitstekend en ze brengt elk verhaal als een spontane vertelling. Ze weet waarover ze zingt en wil dat doorgeven aan haar publiek, het meenemen in de emotie. Ze doet dat met overgave en gulheid. Bij het live-optreden met dit aartsmoeilijke programma klonk haar stem nog haast mooier en gaver dan op de cd, hoe goed die ook is.

Waarschijnlijk staat zij met zoveel overtuiging op het podium dat de live-beleving haar helpt nog net dat tikkeltje beter te zijn? Il Complesso Barocco met een dynamische concertleider Dmitry Sinkovsky was een ideale partner en voerde spitse dialogen met de stem. Ze was het publiek heel dankbaar voor de staande ovatie en was gul met bisnummers, waarvoor ze enkele van de nog niet geprogrammeerde aria’s van de prachtige cd koos, met het ontroerende Lasciami piangere (Galsuinde, Reinhard Keiser) en het woeste Col versar, barbaro, il sangue (Berenice, Giuseppe Orlandini) dat haar nog eens de kans gaf alle registers van woede en passie open te trekken.

Samen met het concert van Bostridge vorige week, behoort dit concert ongetwijfeld tot de muzikale belevenissen van 2013. 

Tags: Joyce DiDonatoVocaal
Vorig artikel

Brahms‘ vioolconcerto…

Volgend artikel

Portretreeks concertmeesters – deel 2

Redactie

Redactie

Ook interessant:

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas
Concerten

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

27 september 2023
Nederlands Kamerkoor presenteert videoserie The Personal Archive Sessions
Nieuws

Nederlands Kamerkoor presenteert videoserie The Personal Archive Sessions

12 september 2023
Il concerto segreto
New Releases

Il concerto segreto

12 september 2023
Equinox: Twee dagen gewijd aan spirituele muziek
Cd & DVD

Komorebi met Trio Peltomaa Fraanje Perkola

Sinfonia Heist viert 10 jaar!
Nieuws

Sinfonia Heist viert 10 jaar!

5 september 2023
Caldara: Arias for Bass
New Releases

Caldara: Arias for Bass

16 augustus 2023
Volgend artikel
Logo BP.jpg

Portretreeks concertmeesters - deel 2

Dalibor JENIS (Nabucco): een krachtige autoritaire, maar ongenuanceerde baritonklank.

Geforceerde actualisering

Guido DE NEVE & Jan MICHIELS: gelijkgestemde partners.

Poëtisch realisme

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (649)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.