Haydn is een componist die in zijn vocale aspecten, op de beroemde oratoria Die Jahreszeiten en Die Schöpfung na, sterk verwaarloosd is. Zijn talrijke opera’s worden nog zelden gespeeld en ook zijn liederen zijn verdrongen door het latere grote romantische liedrepertoire.
Haydn is een componist die in zijn vocale aspecten, op de beroemde oratoria Die Jahreszeiten en Die Schöpfung na, sterk verwaarloosd is. Zijn talrijke opera’s worden nog zelden gespeeld en ook zijn liederen zijn verdrongen door het latere grote romantische liedrepertoire.
Een cd die het lied van Haydn eens terug in ere herstelt, is dan ook meer dan welkom. Terecht heeft de cd als ondertitel: Einzelne Lieder verschiedener Art, want er zijn zowel Duitstalige salonliederen als Engelse canzonetta’s.
Tussen beide genres speelt Jan Vermeulen enkele Variaties voor pianoforte.
De delicate stem van Anne Cambier zingt deze klassieke liederen met het exact juiste stijlgevoel: met eenvoud, zonder pathos, spontaan en toch variërend in emotionele uitdrukking. Het is mooi haar de naïviteit van “Ein kleines Haus” te horen differentiëren met de ietwat gedragenheid van Das Leben ist ein Traum – waarin ik zelfs een fijn nuance van ironie bespeur. Ook in de canzonetta’s brengt ze telkens de juiste sfeer in het verhaal, maakt ze elk lied tot een klein vocaal verhaaltje. Knap. Haar kristalheldere stem heeft een zuivere hoogte en beweegt flexibel. Licht en verfijnd zoals het genre het vereist.
Jan Vermeulen begeleidt haar soepel op zijn mooie pianoforte maar in de Duitse liederen miste ik de lichte toets die hij in de canzonetta’s wel heeft. Opnametechnisch heb ik voor de cd evenwel wat reserve: ik vind de klank van de pianoforte te veel op de voorgrond geplaatst en op sommige plaatsen heeft de stem in de hoogte een lichte echoklank wat zeker niet de bedoeling kan zijn. De opnameplaats is nochtans de Akademiezaal in Sint Truiden die doorgaat voor een akoestisch ideale plek.