• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
zondag, december 10, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Jonathan Biss in deSingel

door: Redactie
2 november 2012
in Concerten, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Jonathan Biss
Share on FacebookShare on Twitter

Hoe je er ook omheen filosofeert, muziek is vooral entertainment in de breedste betekenis van het woord. Er wordt muziek gemaakt bij elke vrolijke, droevige, militaire, civiele of religieuze aangelegenheid. Tot aan de Romantiek was muziek vooral functioneel.

ookinteressant

Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt

Opera Ballet Vlaanderen – VONK ‘Schemer’

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

Hoe je er ook omheen filosofeert, muziek is vooral entertainment in de breedste betekenis van het woord. Er wordt muziek gemaakt bij elke vrolijke, droevige, militaire, civiele of religieuze aangelegenheid. Tot aan de Romantiek was muziek vooral functioneel. De beate bewondering voor en buitenproportionele aanbidding van de uitvoerder/componist is van latere datum in de geschiedenis. Virtuositeit (techniek) is dan wel nodig maar niet voldoende (!) om veel van die muziek naar behoren uit te voeren. Maar echt ‘musicianship’ – hoe moeilijk ook correct te beschrijven – is wat verwacht wordt. Ik hoop dat u me een beetje volgt. Iemand die tegen 360 aanslagen per minuut op een piano kan tokkelen, is voor mij niet noodzakelijk een goede muzikant.

Evolutie

Met miljoenen Chinese pianisten in spe hoeft het niemand te verbazen dat het aantal pianisten steeds talrijker wordt op gevaar af dat de ‘soep’ ook dunner wordt. Dit even terzijde. De reeks Pianisten dit jaar in deSingel omvat namen als Marc-André Hamelin, Anton Kuerti, Elisso Wirssaladze, Richard Goode, Levente Kende en begon met de jongste in de reeks: Jonathan Biss (°1980), zoon van de befaamde violisten Myriam Fried en Paul Biss. Een telg uit een zeer muzikale familie. Biss staat niet bekend als een duivelse toetsentovenaar en aan zijn eerste cd hou ik geen beklijvende herinneringen over. Het programma vanavond belooft nochtans een festijn van ‘echte’ muziek te worden. De Gesänge der Frühe, opus 133 van Robert Schumann (1810-1856) is typische muziek van een gekwelde geest en (euh…) het klinkt ook zo. Biss speelt ongetwijfeld wat er staat maar overtuigt niet. Ontroert ook niet. Met de Sonate opus 1 van Alban Berg (1885-1935) is hij iets beter bij de les maar nog steeds is er weinig communicatie. Hoewel het publiek in deSingel zeer aandachtig luistert (niemand begint te hoesten), is er praktisch geen elektriciteit tussen solist en toehoorders.

Voor de Mondscheinsonate nr. 14 in cis, opus 27, nr. 2 van Ludwig van Beethoven (1770-1827) schiet Biss veel te snel uit zijn sloffen en komt hij, zoals te verwachten, in ‘ademnood’ tijdens de snelle passages. Hij speelt als het ware zichzelf voorbij en het karakter van de sonate gaat grotendeels verloren. Sommigen houden hiervan en het applaus is dan wel hartelijk maar zeer kort…

Diep ademen

Na de pauze – even de tijd om diep te ademen – volgt de Fantasie in C, opus 17, eveneens van Schumann: een brok muziek van meer dan een half uur die een zeer groot uithoudingsvermogen eist van de solist maar ook van de luisteraar. De geest van het werk refereert aan Beethoven – o.a. met het citaat uit Nimm sie hin denn meine Lieder – en is hiermee een eerbetoon aan Schumanns illustere voorganger. Ook hier horen we eigenlijk geen fouten spelen maar toch pakt de mayonaise niet… met mijn excuses voor deze oneerbiedige vergelijking. Traditioneel klinkt het applaus bij een pianorecital net lang genoeg tot  de solist een bis(s)nummer (!) speelt. Een stukje Mozart dat past als een tang op… vul zelf maar in. 

Conclusie

Of dit nu een mislukt optreden was? Een beetje pianist kan het misschien wel aan, toch is dergelijk programma eigenlijk zeer zwaar. Het publiek is zich niet bewust van de zware dobber die een muzikant op zijn of haar schouders torst. We eisen ook veel omdat we verwend zijn door de perfectie van cd-producties waaraan zeer veel gesleuteld wordt. Een live-optreden is veel lastiger… Ik hoor nog liever fouten spelen door een muzikant in hart en nieren dan zielloze perfectie te aanhoren. Nobody’s perfect, dat weten ze zelfs bij Porsche.

Tags: DE SINGELPiano
Vorig artikel

Lohengrin op DVD historisch dankzij Placido Domingo

Volgend artikel

Alison Balsom trompet Purcell en Händel

Redactie

Redactie

Ook interessant:

Klassieke piano muziek wordt interactief: Innovatie Online Muziekervaring: “Manifold”.
Nieuws

Klassieke piano muziek wordt interactief: Innovatie Online Muziekervaring: “Manifold”.

9 december 2023
Sokolov speelt voor Amnesty International
Nieuws

Sokolov speelt voor Amnesty International

28 november 2023
Büşra Kayıkçı: Places
New Releases

Büşra Kayıkçı: Places

29 oktober 2023
Concerten

Solorecital pianist Lester Van Loock: ‘VUURWERK’

23 oktober 2023
Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs
Nieuws

Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs

17 augustus 2023
Tales of the Sea ⎮ Lydia Maria Bader
New Releases

Tales of the Sea ⎮ Lydia Maria Bader

14 augustus 2023
Volgend artikel
Alison Balsom, Sound The Trumpet, EMI

Alison Balsom trompet Purcell en Händel

Patricia Kopatchinskaja, Ensemble Modern, Frankfurt Radio Symphony Orchestra,  Naïve

Patricia Kopatchinskaja met allereerste Eötvös

Josef Lehmkuhl, Musikland Deutschland, Königshausen und Neumann

Duitsland Muziekland

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (917)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (682)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.087)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.