Inhoudsopgave
Vandaag is het dertig jaar geleden dat John Cage overleed. Blijmoedig existentialist, beroeps enfant terrible, onschuldige boyscout – Cage was alles. En als dat nog niet genoeg zou zijn geweest, had hij het wel uitgevonden.
John Cage (1912 – 1992) was componist, tekenaar, schilder, dichter, zenboeddhist, uitvinder en champignonkenner (mycoloog). Een culturele en intellectuele alleseter, die leefde van dag tot dag. Muziek beschouwde hij niet als verstrooiing of vermaak, maar als een ontdekkingsreis naar geluiden uit de directe omgeving, los van interpretatie en manipulatie. Hij wilde geluiden in hun recht laten. Een groot deel van zijn nieuwsgierigheid haalde hij uit het zenboeddhisme, gericht op eenvoud, alledaagsheid, ongebondenheid en rust in het hoofd. Verbazing was hem aangeboren, zijn vader was uitvinder van onderwatervaartuigen, zijn moeder journalist.
Wereld van alledag
Toevalsoperaties
Stilte om te luisteren
Dat voor het gebruik van toeval niet altijd een methode hoeft te worden gebruikt bewijst de compositie 4’33” (1952), een driedelig stuk van inderdaad ruim vierenhalve minuut voor piano (of orkest). Gedurende dit stuk zal de musicus de toetsen van het klavier niet indrukken. De pianist laat dus geen muziek horen. “Absoluut belachelijk”, “dom”, “goedkope truc”, “nieuwe kleren van de keizer”. Dat waren eerste reacties, die ook nu nog regelmatig opkomen. Het zijn commentaren op een stuk dat het element stilte tot het uiterste drijft maar tot doel heeft het publiek te laten luisteren. Cage over de première: ” Stilte op zich bestaat niet. Gedurende het eerste deel kon je de wind buiten horen spelen. In het tweede deel begon de regen op het dak te tikken. En bij het derde deel maakten de toehoorders allerlei interessante geluiden als ze met elkaar praatten of naar buiten liepen”. Cage heeft met deze compositie onbedoeld het begrip framing geïntroduceerd door onvoorspelbare omgevingsgeluiden te groeperen in een welbepaald tijdvak. En eigenlijk wilde hij laten zien dat alle geluiden vanuit zichzelf voldoende potentie hebben om muziek te zijn.
Als uitvinder is hij vooral bekend geworden met het begrip prepared piano. Hier wordt het binnenste van het instrument drastisch verbouwd. Hamers worden voorzien van spijkers, rubbers, punaises en snaren worden met elkaar verbonden door elastiek, respectievelijk bijgesteld met luciferstokjes. Aldus transformeerde Cage de piano in een percussie-instrument – zijn oude liefde. Zijn Sonatas and interludes (1946-48) is een klassieker in het genre.
Meer intonatie, minder melodie
Sinds kort beleeft zijn Number Pieces, ongeveer 40 stukken geschreven tussen 1987 en 1992, een revival. De nummering van deze meditatieve verkenningen refereert aan de hoeveelheid musici die elk stuk nodig heeft. Nieuw is dat de musici zelf kunnen bepalen hoe lang ze willen spelen, zij het binnen bepaalde grenzen. De melodielijnen in deze serie zijn bewust terughoudend, ze neigen meer naar intonatie. Cage wilde zich niet opdringen. Er is ruimte, die musici en toeschouwers mogen invullen.
Cage ging niets uit de weg om de grenzen van geluidskunst te verleggen. Cactussen, radio’s, roestige pannendeksels – alles heeft hij ingezet om de muziek als kunstuiting uit zijn technische, ambachtelijke en afstandelijke biotoop te trekken. Cage heeft de weg gebaand voor een meer inclusieve uitvoeringspraktijk die de luisterervaring heeft opgerekt en verrijkt. Of we het willen of niet, van Cage zijn we voorlopig niet af.
Luistertips:
- Music of Changes – David Tudor, piano. Label: hat[now]ART 133
- Etudes Australes – Sabine Liebner, piano. Label: WERGO (4 CD box)
- Sonatas and interludes – Kate Boyd, piano. Label: Navona records
- Number Pieces – Apartment House. Label: Another Timbre (4 CD box)
- In a landscape – Kate Boyd, piano. Label: Navona records
Onze partner JPC heeft een groot aanbod Cd’s en DVD’s van en met werken van john Cage, via deze link vindt u ze allemaal.
Kijktips:
Doe-het-zelf:
De app John Cage Prepared Piano for iPhone, iPad and Android. Zelf stukken op prepared piano componeren en delen op sociale media.
https://www.johncage.org/cagePiano.htmlEr is ook een app 4’33” (alleen iPhone), waarop de gebruiker zelf het stuk kan spelen, omgevingsgeluiden kan opnemen en delen.
https://www.johncage.org/4_33.html