• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
zaterdag, december 2, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Jerusalem Quartet

door: Redactie
28 juni 2012
in Concerten, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Jerusalem Quartet
Share on FacebookShare on Twitter

Gouden Label Alexander Pavlovski, Sergej Bresler, Ori Kam en Kyril Zlotnikov vormen het Jerusalem Quartet. Een beetje overal ter wereld maar vooral in de Verenigde Staten hebben ze tussen 1996 – het tijdstip dat ze de eerste prijs wegkaapten op de Jerusalem Academy Chamber Music Competition – en nu een stevige reputatie bij elkaar gespeeld… 

ookinteressant

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

Een Beethovenles met pianist Alexander Melnikov

Jubileumconcert met Minuut Stilte voor Vrede

Gouden Label Alexander Pavlovski, Sergej Bresler, Ori Kam en Kyril Zlotnikov vormen het Jerusalem Quartet. Een beetje overal ter wereld maar vooral in de Verenigde Staten hebben ze tussen 1996 – het tijdstip dat ze de eerste prijs wegkaapten op de Jerusalem Academy Chamber Music Competition – en nu een stevige reputatie bij elkaar gespeeld…

Tijd voor een live kennismaking met drie ‘memorabele’ strijkkwartetten: de nummers 3 in F en 6 in G van Dmitri Sjostakovitsj (in omgekeerde volgorde) en daar tussenin het nr. 2 in G van Ludwig van Beethoven.

Het leven van Dmitri Sjostakovitsj (1906-1975) uit de doeken doen, zou ons hier te ver leiden, net zoals de omstandigheden waarin de componist moest werken onder Stalin en andere dictators… Hoewel een en ander er wel toe doet of iemand in vrede en peis kan werken of onder druk. De wetenschap dat op om het even welk moment iemand op je deur kan kloppen en je wegbrengen naar Siberië, zal niet bevorderlijk geweest zijn voor de creativiteit van een toondichter, voor geen enkele kunstenaar overigens…

We nemen dus afstand van de omstandigheden voor, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog waarin een aantal van Sjostakovitsj’ strijkkwartetten ontstaan zijn. Het zesde schreef hij tijdens zijn huwelijksreis met zijn tweede vrouw Margarita Kainova. Het is dus verleidelijk het prille geluk te herkennen in de muziek, maar het huwelijk zou slechts drie jaar standhouden.

De inzet van het allegro, op altviool, is inderdaad vreugdevol. We horen meteen de zeer herkenbare eigen taal van Sjostakovitsj. Lichtvoetig? Niet helemaal want meteen dringt een dramatische achtergrond door. Het Jerusalem Quartet speelt opvallend goed samen – een must voor een strijkkwartet hoor ik u opmerken. De dialogen in de muziek klinken zeer coherent en we zijn meteen in de wolken over de superieure klank van (vooral) de eerst viool. Over de hoeveelheid ‘moto’ in het Moderato con moto kan men discussiëren maar alles blijft goed leesbaar. Bij het begin van het lento is de cello aan de beurt in een duistere melodie. Opnieuw de sublieme, hemelse klanken van de eerste viool – alsof die ontstaan uit het niets (zonder instrument en zonder muzikant) – iets wat je soms hoort op klarinet, maar zeer zeldzaam is op viool. Het is alsof de muziek vragen stelt die, ook naar het einde toe, onbeantwoord blijven.

Met een sprong in de tijd, maar in dezelfde toonsoort G, komen we terecht bij Ludwig van Beethoven (1770-1827) en zijn Strijkkwartet nr. 2, opus 18  nr. 2. Beethoven heeft enige tijd geaarzeld om zich aan dit ‘intellectuele’ genre te wagen. De vergelijking met Haydn zou hij niet kunnen vermijden… Maar Beethoven zou Beethoven niet zijn, als hij niet zoals een bezetene zou werken en aan elke partituur zou blijven vijlen en aandacht besteden aan de kleinste details. Om een lang verhaal kort te maken: dit Strijkkwartet in G kreeg de bijnaam Komplimentier… een verwijzing naar het bijna gelijktijdig geschreven kwartet opus 77 van Haydn, eveneens boordevol Weense charme en dat dezelfde bijnaam meekreeg.

Zeer intelligent gebracht en ook hier in een uitstekend samenspel. Misschien een beetje te cerebraal voor zeer gevoelige personen, maar in het Adagio cantabile, met zijn wondermooie passages, weerklinken bijna tastbare melodieën. Het zingt echt. Het Scherzo is schertsend (logisch) maar moeilijker te verwezenlijken. Het Jerusalem Quartet slaagt ook hier cum laude.

Een paar chronische hoestbuien (dit zijn we niet gewoon in deSingel) storen de sfeer, gelukkig hoofdzakelijk tussen delen in.

De apotheose – allegro molto, quasi presto – lijkt wel een uitnodiging tot de dans (à la Weber). Wie dit nog beter kan brengen, zal van ver moeten komen of, zoals dat heet, van goeden huize moeten zijn.

Opnieuw Sjostakovitsj. Opnieuw ietwat vreugdevoller dan wat we van hem doorgaans te horen krijgen. Het is wel een beetje stereotiep Sjostakovitsj die, nota bene, veel eisen stelt aan het samenspel maar net hierin wordt vanavond op topniveau gepresteerd. En bovendien – geen sinecure – is (eveneens typisch) de onderliggende melancholie bijna permanent  goed hoorbaar. In solopassages geraken we bijna in trance – mijn buurman muzikant was het ook opgevallen – door de sublieme klanken die de eerste viool uit zijn instrument tovert.

In het Allegro ma non troppo is ook het  ‘troppo’ voor variatie vatbaar. Het was ruim voldoende alvast, misschien op het randje van troppo tout court… In het geladen adagio kan elk lid van het kwartet afwisselend soleren, lees: aantonen dat hier echte ‘masters’ aan het werk zijn. 

Tags: Jerusalem QuartetKamermuziekStrijkkwartet
Vorig artikel

Gustav Mahler Symfonie nr 7

Volgend artikel

Alexander Melnikov – Dmitri Sjostakovitsj : dubbel Gouden Label!

Redactie

Redactie

Ook interessant:

Leuvense Twintigers programmeren een eigen concertreeks
Interviews

Leuvense Twintigers programmeren een eigen concertreeks

31 oktober 2023
Een indrukwekkend ‘In Memoriam’ voor Weinberg en Sjostakovitsj
Concerten

Een indrukwekkend ‘In Memoriam’ voor Weinberg en Sjostakovitsj

29 oktober 2023
Forgotten Voices Rediscovered ⏐ Brundibár Ensemble
New Releases

Forgotten Voices Rediscovered ⏐ Brundibár Ensemble

20 oktober 2023
Bach: SONATAE a Viola da Gamba & Cembalo Obligato
New Releases

Bach: SONATAE a Viola da Gamba & Cembalo Obligato

18 oktober 2023
Het Festival 20·21 brengt een hommage aan een allegaartje van componisten
Concerten

Het Festival 20·21 brengt een hommage aan een allegaartje van componisten

17 oktober 2023
Brahms en Ligeti met Verre echo’s uit de 19e en de 20e eeuw
Concerten

Brahms en Ligeti met Verre echo’s uit de 19e en de 20e eeuw

4 oktober 2023
Volgend artikel
Sjostakovitsj, Alexander Melnikov, Harmonia Mundi

Alexander Melnikov - Dmitri Sjostakovitsj : dubbel Gouden Label!

Hannes Minnaar, Edo De Waart en deFilharmonie

Beminde Beethoven

Trio Avanesyan

Avanesyan Trio

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (914)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (677)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.084)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.