• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zondag, september 24, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Jephta van Händel geleid door William Christie

door: Redactie
28 juni 2012
in Concerten, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Dirigent William Christie
Share on FacebookShare on Twitter

Händel componeerde vooral oratoria in de laatste jaren van zijn leven in Londen. Hij had er toen genoeg van opera te componeren, al bleef hij ook in zijn oratoria echt een man van het theater. 

ookinteressant

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit

Händel componeerde vooral oratoria in de laatste jaren van zijn leven in Londen. Hij had er toen genoeg van opera te componeren, al bleef hij ook in zijn oratoria echt een man van het theater. Daar is Jephta, zijn allerlaatste oratorium (1752) een onomstotelijk bewijs van. Jephta is een ijzingwekkend bijbels verhaal, dat herinnert aan Mozarts Idomeneo. Ook hier moet een vader omwille van de vrede die god hem geschonken heeft de eerste persoon die hij in zijn thuisland ontmoet offeren. Het is uitgerekend zijn dochter, Iphis. Zij is verloofd met Hamor maar is bereid haar land en god ter wille te zijn. Op het ogenblik dat het offer zou uitgevoerd worden redt een engel de jonge vrouw: ze kan blijven leven, maar moet haar leven in kuisheid aan god wijden.

Voor barokwerken zowel in het Franse (Rameau, Lully) als het Engelse repertoire (opera en oratorium van Händel) is William Christie een van de meest gerenommeerde en knapste dirigenten van deze tijd. Dat is nogmaals ten overvloede bewezen op deze concertuitvoering van Jephta. Les Arts Florissants is uitstekend op hem ingespeeld, vertrouwd met zijn stijl en aanpak. Christie hoeft deze dramatische Händelmuziek dan ook niet met veel omhaal of wilde gestiek te dirigeren. Met deemoedig en zacht gebaar geeft hij de toon aan voor zijn orkest dat knap en heel aandachtig speelt. Zelfs bij deze instrumentisten is de tekstexpressie in hun spel te horen en de klaveciniste leeft zichtbaar mee met het libretto. Ook het koor is schitterend.

Kurt Streit die Jeptha vertolkt, is ongelooflijk ècht in de uiting van zijn gevoelens als vader: rillingen lopen je over de rug als hij komt meedelen dat het uitgerekend zijn geliefde dochter en enige kind is dat hij moet opofferen. Hij houdt zijn stem onder controle en doet tegelijk moeite om de emotie niet totaal de vrije loop te laten. Een groot vertolker. Katherine Watson is een jonge sopraan die als dochter en geliefde van Hamor ontwapenend spontaan is en geloofwaardig zowel in verliefdheid als in vaderliefde. Onzelfzuchtig zingt ze met frisse en jeugdige stem de prachtige partij die Händel de jonge vrouw toekent. Haar geliefde Hamor is David DQ Lee, die als contratenor een prachtige toon heeft en hun duetten beleeft als onvervalste verliefdheid. Ook de moeder Storgè was perfect bezet door de alt Kristina Hammarström. De hele cast was niet alleen ideaal als vocale bezetting maar ze verwende ons ook met een juist gedoseerd acteren, iets waar William Christie duidelijk ook zijn bijdrage in had en vooral deugd aan had.

Dit lange oratorium werd hier als een diep doorvoeld en ontroerend verhaal gebracht. William Christie glunderde van geluk over het welslagen van de muzikale prestatie en was er niet te beroerd voor om de vertolkster van de engel, de jonge sopraan Rachel Redmond, zelf uit het koor te gaan halen om mee vooraan op het podium te ovaties in ontvangst te nemen. Een groot kunstenaar. 

Tags: BarokGeorg Friedrich Händel (1685-1759)oratoriumVocaalWilliam Christie
Vorig artikel

Tsjarodejka ontgoochelt

Volgend artikel

La Forza del destino van Verdi in Parijs

Redactie

Redactie

Ook interessant:

Nederlands Kamerkoor presenteert videoserie The Personal Archive Sessions
Nieuws

Nederlands Kamerkoor presenteert videoserie The Personal Archive Sessions

12 september 2023
Il concerto segreto
New Releases

Il concerto segreto

12 september 2023
Equinox: Twee dagen gewijd aan spirituele muziek
Cd & DVD

Komorebi met Trio Peltomaa Fraanje Perkola

Sinfonia Heist viert 10 jaar!
Nieuws

Sinfonia Heist viert 10 jaar!

5 september 2023
Caldara: Arias for Bass
New Releases

Caldara: Arias for Bass

16 augustus 2023
Grenerin: Gitarrenwerke “L’Ame-Son”
New Releases

Grenerin: Gitarrenwerke “L’Ame-Son”

15 augustus 2023
Volgend artikel
Forza del Destino, Opéra National de Paris, Violeta Urmana, Mario Luperi

La Forza del destino van Verdi in Parijs

Jules Massenet, Cendrillon, de Munt

Cendrillon van Jules Massenet

Gioacchino Rossini, Il Viaggio a Reims, Vlaamse Opera

Maestro Zedda als Rossini

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (230)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (644)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.