De Japanse reis met Charlotte de Rothschild gaat verder…

Tijdens haar vele rondreizen in Japan ontwikkelde Charlotte de Rothschild een voorliefde voor het Japanse liedrepertoire. Aangemoedigd door muziekdrukkerij Ongaku no Tomo startte deze Engelstalige sopraan de serie A Japanese Journey. Afgelopen maand bracht Rothschild het album 100 Years of Japanese Song uit als derde deel van dit project. Vol diepgang en psyche brengt ze een nieuwe selectie uit het ongekende Japanse liedrepertoire bij westerse luisteraars.

Als eerste gai-jin (buitenlander) ging Rothschild de uitdaging aan om een volledig album in het Japans te zingen. Dit deed ze met lovend succes. Rothschild bewees dat taalbarrières geen excuus zijn om in een vreemde talal te zingen. Haar Japanse uitspraak en declamatie ontving meermaals bewondering. Het bewijs van haar prestatie vertaalt zich nu in haar vierde album met Japanse liederen gepubliceerd als derde deel in de serie A Japanese Journey.

Dit project verwezenlijkt Rothschild onder Nimbus Records. Zoals Rob Barnett opmerkte, biedt Rothschilds Nimbus-serie met Japanse liederen een mooie tegenhanger voor Naxos’ orkestrale serie Japanese Classics. Ze biedt met haar serie een mooie introductie tot de Japanse vocale muziek die in het westen zo goed als niet gekend is.

100 Years of Japanese Song kent een aantal beter gekende namen zoals Toru Takemitsu (1930-1996) en Ikuma Dan (1924-2001). Maar het merendeel van de gekozen componisten doen echter geen belletje rinkelen. Ook de gekozen genres kennen variëteit. Een combinatie van kakyoku (歌曲, kunstliederen) en dōyō (同様, populaire liedjes) getuigen van een ruimdenkende benadering zonder de vooroordelen tussen zogenaamde hoge en lage kunsten. Een gepaste aanpak om zo een breed mogelijk muzikaal landschap te schetsen.

Toch is de keuze voor deze bloemlezing niet geheel inclusief. De gekozen liederen kennen zo goed als allemaal een lyrisch en vaak Schubertiaans karakter. Het dromerige Maple Trees [track 01] van Teiichi Okano (1878-1941) is daarmee slechts het startpunt van zovele op dit album. De beperkte selectie aan speelse liederen zoals Found a Little Autumn [track 13] van Yoshinao Nakada (1923-2000) komen aan als een verademing. Modernistische, post-Debussiaans of andere out of the box-stijlen komen niet aan bod. Ook de populaire film-, game- en animestijl komt niet aan bod. Diversiteit in muzikale stijlen voor een totaalplaatje te schetsen, is op dit album een gemiste kans.

Het programmaboekje biedt de kans op de gezongen teksten in kanji of in Engelse vertaling mee te volgen. Extra uitleg over de teksten of over de muziek komt niet aan bod. Opnieuw een gemiste kans om meer over dit repertoire bij te brengen aan een doelpubliek dat zo goed als niets van deze muziek kent.

Het doel van deze cd is dan misschien wat vertroebeld, de uitvoering door Rothschild en begeleider Adrian Farmer is dat zeker niet. De twee uitvoerders zijn aan elkaar gewaagd. De balans tussen vocale lijn en pianobegeleiding is mooi in verhouding. Het is een heldere, aangename en elegante luisterervaring.

3/5
  • WIE: Charlotte de Rothschild [sopraan], Adrian Farmer [piano]
  • WAT: 100 Years of Japanese Song Vol.3
  • UITGAVEN: Nimbus NI6430
  • BESTELLEN: Fnack | bol.com

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in:

Meer lezen ?

Sterrenparade

Voor wat staan de sterren die toegekend worden? Het is belangrijk om daarin openheid te brengen, dit m.a.w. op de (ver)nieuw(d)e website te expliciteren. KC is voorstander van een positieve benadering, genre de restaurantrubriek in dSMagazine: uitstekend– goed – redelijk – nipt.

5 ⭐️ = uitstekend

4 ⭐️ = zeer goed

3 ⭐️ = goed

2 ⭐️ = redelijk

1 ⭐️ = nipt

Introductiegidsen

Steun Klassiek Centraal via JPC