• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
zaterdag, december 2, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Evenementen

Isabelle Beernaert ‘Le temps perdu’

door: Viviane Redant
17 december 2018
in Evenementen, Recensies
Leestijd:2 minuten
A A
Isabelle Beernaert ‘Le temps perdu’
Share on FacebookShare on Twitter

Ook deze voorstelling heeft als thema ‘les choses de la vie’. De choreografe brengt een ode aan het alledaagse leven en laat door de ogen van vier koppels de rijkdom van het kleine, het vanzelfsprekende zien. Diversiteit als werkpunt met dansers uit Polen, Italië, Aruba, Sicilië, Australië, Portugal, Japan en Nederland.

ookinteressant

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

Een Beethovenles met pianist Alexander Melnikov

Jubileumconcert met Minuut Stilte voor Vrede

In deze avondvullende voorstelling laat Isabelle Beernaert haar oudste dochter  op het voorplan treden. Manon is geen fijn poppetje, maar een jonge vrouw met een stevige botstructuur, maar dat deert niet. Integendeel zelfs. De wereld is een verzameling van groot en klein, dik en dun. Het ideaalbeeld dat in zovele magazines naar voor wordt geschoven, heeft al voor veel ellende gezorgd. Manon is één brok vitaliteit en weet sensualiteit, genot en plezier in haar partij te leggen. Wel moet ze opletten dat ze in haar bewegingen geen duplicaat van haar moeder wordt.

Scenografie

Wat zeker een woord van lof verdient is het lichtplan, waarvoor Mike den Ottolander en Jasper Verhaert tekenden. Er wordt een heel kleurenpalet aangesproken van indigoblauw over rood, gele lichtcirkels, enz. Ook het kostuumdesign van atelier Noterman geeft de voorstelling iets zwierigs.

Spanningsboog

Wat ik mis in ‘Le temps perdu’ is de kracht van vernieuwing. In haar obsessieve zoektocht naar la condition humaine vervalt Isabelle Beernaert in herhaling. Wat tegenvalt in deze voorstelling is eens te meer de grote versnippering. Zoals in haar vorige voorstellingen werkt Isabelle Beernaert met nummers van zo’n viertal minuten. Prachtige Franse chansons van o.a. Leo Ferré ‘Avec le temps’, Yves Montand ‘Les feuilles mortes’, Barbara ‘Quand reviens tu’ . De tekstinhoud wordt dan nog eens extra uitgebeeld door de dansers. Trop is té veel. Interessanter is wanneer de dansers op instrumentale muziek van o.m. Olafur Arnalds, Astor Piazzolla of Bach dansen, dat vraagt een grotere emotionele betrokkenheid. Hun lichaamstaal spreekt in een affectieve expressie. Die universeel herkenbare emoties zijn veel sterker. Veel te nadrukkelijk aanwezig zijn de verstilde passages. Die mogen er ontegensprekelijk zijn, maar ook hier: trop is té veel. Het wordt te pathetisch. Ik zie een danser nog altijd liever dansen. Een van de hoogtepunten uit de voorstelling is het duet tussen Joshi Martina en Shu Hui Chan met mooie en indrukwekkende lifts. Dat levert zinderend en ontroerende dans op.

Het wordt tijd dat Isabelle Beernaert zich als choreograaf eens vastbijt in één compositie, in dialoog gaat met de muziek en er in een intelligente opbouw een coherent verhaal in één grote spanningsboog uit distilleert.

Nog in januari 2019 te zien in Vilvoorde en Genk, in februari in Gent en Zaventem en in maart in Antwerpen en Brugge


  • WAT/WIE: ‘Le temps perdu’, Isabelle Beernaert
  • WAAR/WANNEER: Stadsschouwburg Antwerpen woensdag 21 november
Tags: DansIsabelle Beernaert
Vorig artikel

Les Pêcheurs de perles, een melodieuze parel

Volgend artikel

Parelvissers als aftandse oudjes

Viviane Redant

Viviane Redant

Opleiding: Hoger Instituut voor Dramatische Kunst Studio Herman Teirlinck + cursus dramaturgie UAntwerpen | Werkkring: regisseur-omroeper Radio 1, Radio 3 (nu Klara), Werelduitzendingen, Nachtradio | Theater (KVS, NTG, KNS, TIL, Brialmonttheater, Reizend Volkstheater, Fakkel) | TV-werk in Vlaanderen en Nederland + presenteren | Film | Musical en muziektheater | Momenteel freelance cultureel journaliste

Ook interessant:

Opera Ballet Vlaanderen, dans ‘New Ballet Mécanique’ & ‘Half Life’
Evenementen

Opera Ballet Vlaanderen, dans ‘New Ballet Mécanique’ & ‘Half Life’

9 oktober 2023
Junior Ballet Antwerp viert eerste lustrum met o.m. een hommage aan James ENSOR
Interviews

Junior Ballet Antwerp viert eerste lustrum met o.m. een hommage aan James ENSOR

27 september 2023
Balletschool Mosa opent Jeanne Brabants Studio
Nieuws

Balletschool Mosa opent Jeanne Brabants Studio

12 juli 2023
Recensies

JBA première ‘Miniaturen II’ indrukwekkend

20 juni 2023
OBV: Wereldcreatie Jermaine Maurice Spivey, William Forsythe en Crystal Pite sluiten seizoen af
Nieuws

OBV: Wereldcreatie Jermaine Maurice Spivey, William Forsythe en Crystal Pite sluiten seizoen af

19 mei 2023
Junior Ballet Antwerp: ‘SIGNATURES’
Evenementen

Junior Ballet Antwerp: ‘SIGNATURES’

1 mei 2023
Volgend artikel
Parelvissers als aftandse oudjes

Parelvissers als aftandse oudjes

“We willen het strijkkwartet als een flexibel ensemble presenteren”

"We willen het strijkkwartet als een flexibel ensemble presenteren"

Victoriaanse Scrooge naar ‘A Christmas Carol’

Victoriaanse Scrooge naar 'A Christmas Carol'

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (914)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (677)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.084)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.