• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zondag, oktober 1, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Is this the end?

De Munt brengt schitterende enscenering van wat einde opera kan worden

door: Roger Creyf
17 september 2020
in Concerten, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Is this the end?
Share on FacebookShare on Twitter

Totaal onuitgegeven. Zo scherp stellen ze het wel bij De Munt. Sinds 13 maart is de Muntschouwburg potdicht. En hun nieuwe seizoen openen ze zónder publiek. Het operahuis, in volle besef van wat maanden lockdown ons digitaal heeft bijgebracht, streamt een videoproductie waar we nauwelijks nog een klassieke opera-uitvoering in kunnen herkennen. Maar het doet dat wel schitterend. In een wervelende mengvorm van wat wel eens een nieuwe norm in operaland kan worden. Toch blijven stem en orkest prominent. De titel van de opera krijgt daardoor wel een heel aparte connotatie. Is this the end? van hoe we opera gekend hebben?

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Natuurlijk zijn video en film met livemuziek al langer bekend in de sector. De Munt is op dat vlak niet aan zijn proefstuk toe. En ook het thema dat hier aan bod komt, doet denken aan een eerdere indrukwekkende enscenering van een paar jaar geleden: de Castellucci-versie van Orphée et Euridyce. Met de livebeelden van de patiënte met het locked-in-syndroom. Ook nu gaat het in het libretto over die smalle bewustzijnsstrook die het leven van de dood scheidt. Het gaat in de (video)productie van regisseur Ingrid von Wantoch Rekowski om drie personages die, elk op hun eigen tempo, vorderen op het traject van dat doodgaan. Oorspronkelijk moest het een opera-triptiek worden, gespreid over drie seizoenen. Met telkens de nadruk op het verhaal van één van de personages: een tienermeisje, een volwassen vrouw en een man. Maar toen kwam de lockdown. Het eerste deel, Dead little girl moest corona-proof opgevoerd kunnen worden. Dus kwam er een vernieuwd project met aangepaste inhoud. Het resultaat? Een beklijvende kijk op wat de toekomst van opera zou kunnen worden.

En het eerste beeld zien we dus op ons scherm thuis. “Is er hier iemand”, roept het levend-dode tienermeisje dat dwalend danst en angstig zoekt in de lege en holle catacomben van de Muntschouwburg. De eigen middelen -letterlijk- van De Munt vormen dit keer het hele decor. Al de ingewanden van het theater krijgen we te zien: de sierlijke trappen, de ondergrondse tunnels, de kale gangen, de logistieke ruimtes, het volgepropte gebinte, de luisterrijke zaal. Geen publiek in die zaal, wel acteurs, het koor. Het zijn personages die de stoffelijke wereld verlaten hebben en ze verwelkomen het jammerende en schichtige tienermeisje.

Actualiteit en universaliteit

De muziek van Belgisch componist Jean-Luc Fafchamps lijkt in eerste instantie luguber, maar past er wonderwel bij. Met een elektrische gitaar, drumstel en nog wat exotische instrumenten erbij krijgt het ook een rockkleurtje. Een poprequiem noemt de componist zijn werk. Ook reminiscenties aan Wagner klinken even door. Veel genres door mekaar. Gebracht door een uitgedund orkest met muzikanten achter plexiglas en vóór hen afgescheiden, de zangers. Het koor zingt over “opgesloten in ons kot”. Ook de koorzangers die ons tijdens drie korte intermezzi vermaken met musical-achtige danspasjes en ons ‘video-commercials’ brengen, zitten opgesloten in glazen kooien. Actueler dan dit kan het ingekorte libretto niet zijn.

We zien dan ook de levend-dode tiener (een prima Sarah Defrise) op haar ziekenhuisbed liggen, omringd door al dat medisch personeel. Haar smeekbede is: “Doe jullie (mond)maskers af, ik heb alleen liefde nodig.” Ze antwoorden in koor: “Blijf op drie meter afstand van haar.” Volle actualiteit vermengt met eeuwige universaliteit. Misschien klinkt dat net iets te moraliserend. Maar de opera is ervan doordrongen. En eindigt negatief. Het volwassen vrouwenpersonage commentarieert “Moge het licht eeuwig op haar schijnen.” Het koor verwijst naar “De poort der poorten: de liefde is langs daar.” Het mannelijk personage probeert nog “Geef me je hand”, maar het laatste woord van het tienermeisje is “What the fuck”.

Aangekondigd als een “live-filmed opera experience” maakt deze productie die term meer dan waar. Je zou over De Munt kunnen zeggen – variërend op de baseline waarmee de stad Leuven zich in de markt zet – dat ze de eeuwenoude traditie van de opera opnieuw springlevend maakt.


  • WAT: “Is this the end?” Part one: Dead little girl van Jean-Luc Fafchamps
  • WAAR: gestreamd op de website van De Munt
  • WIE: Muntorkest o.l.v. Ouri Brontchi, assistent van de overleden Patrick Davin, aan wie de productie is opgedragen, koor o.l.v Alberto Moro
  • REGIE: Ingrid non Wantoch Rekowski
  • LIBRETTO: Eric Brucher
  • STEMMEN: The Teenager: Sarah Defrise, The Man: Amaury Massion, The Woman: Albane Carrère
  • WANNEER: 12 en 13 september 2020
  • FOTO’S: © Simon Van Rompay

     

    1 of 9
    - +

    1.

    2.

    3.

    4.

    5.

    6.

    7.

    8.

    9.

Tags: Albane CarrèreAlberto MoroAmaury MassionDe MuntEric BrucherHedendaags klassiekIngrid Von Waatoch RekowskiJean-Luc Fafchamps (°1960)OperaOuri BrontchiPatrick DavinSarah DefriseSimon Van Rompay
Vorig artikel

Roeland Hendrikx Ensemble bij de beesten af …

Volgend artikel

Guitar Trek laat zeedieren musiceren

Roger Creyf

Roger Creyf

Roger Creyf was jarenlang journalist bij het VRT TV-Journaal. Hij werkte er op de buitenlandredactie en was ook een tijd lang Chef Buitenland. Maar daarnaast maakte hij ook tal van journaalreportages over klassieke muziek, opera en jazz. Hij schreef tevens voor Cobra.be en Staalkaart. Hij is secretaris van de Belgische Vereniging van de Muziekpers.

Ook interessant:

Ter info voor operaliefhebbers!
Nieuws

Ter info voor operaliefhebbers!

29 september 2023
Elettra kaapt Idomeneo

Elettra kaapt Idomeneo

26 september 2023
De negen ‘muses’ van harpist Remy van Kesteren
Interviews

De negen ‘muses’ van harpist Remy van Kesteren

16 september 2023
Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11
Nieuws

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11

15 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Volgend artikel
Guitar Trek laat zeedieren musiceren

Guitar Trek laat zeedieren musiceren

Briljante en originele Beethoven van Kristian Bezuidenhout

Briljante en originele Beethoven van Kristian Bezuidenhout

Collegium Vocale Gent viert jubileum met Johannes-Passion

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (649)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.