• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zondag, oktober 1, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Internationaal Jong Geluid

door: Redactie
3 mei 2012
in Concerten, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
In Dulci Jubilo, inzingen Psalm 23, Franz Schubert
Share on FacebookShare on Twitter

Vorig jaar kreeg In Dulci Jubilo een Gouden Label voor een éénmalig feit, de zingende dag rond het 80-jarig bestaan van het knapen- en mannenkoor. Die dag bracht men mannenkoren en oud-zangers tezamen om te zingen, om tijdens dagrepetities werken in te studeren die ’s avonds op het jubileumconcert zouden worden uitgevoerd. 

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Vorig jaar kreeg In Dulci Jubilo een Gouden Label voor een éénmalig feit, de zingende dag rond het 80-jarig bestaan van het knapen- en mannenkoor. Die dag bracht men mannenkoren en oud-zangers tezamen om te zingen, om tijdens dagrepetities werken in te studeren die ’s avonds op het jubileumconcert zouden worden uitgevoerd. We herinneren ons levendig hoe spontaan ex-koorknaap en stadspoliticus schepen Wouter Van Bellingen het koor dirigeerde in een lied dat alleen zangers kennen die ooit knaap waren bij In Dulci Jubilo. Een bijzonder moment.

Het éénmalige gaf zoveel Vlaamse ‘goesting’ voor meer en ziedaar, een jaar later waren we te gast bij een dag samen zingen (helaas moesten we afhaken voor het slotconcert maar er was eerder een ander engagement aangegaan): zaterdag 28 april zongen de knapen en de mannen van het Sacramentskoor Breda samen met hun collega’s van In Dulci Jubilo. De knapen oefenden afzonderlijk met Orff-instrumenten, er werd aan sport gedaan, gelachen, broodjes en lekkere chocoladepudding vonden hun weg naar de magen maar er werd vooral samen gezongen. Bach stond op het programma van een repetitie en van het slotconcert. Dirigent Henri de Graauw heeft een knappe aanpak van de jongens tussen 8 en 14 jaar. Humor en discipline gaan hand in hand en al dirigerende krijgen de jongens nog een pak muziekgeschiedenis er bovenop en ze slikken het als zoete koek. Hij gebruikt zijn diepe basstem niet alleen om de jongens te imponeren als het moet maar ook om er mee te zingen op een wijze die niemand horen wil. Waarom? Dan zingen zijn jongens zoals het hoort want ze horen meteen wat er allemaal niet kan. Zelden heb ik zo’n humorvolle en snelvorderende repetitie mogen meemaken. Wat een verschil met de dirigent van het te loor gegane Sint-Romboutsknapenkoor (nostalgie maakt zich van mijn meester telkens wanneer ik een knapenkoor zie en hoor, het is niet anders). De priester van dienst – een invaller in feite want de dirigent was net bij een vreselijk ongeval om het leven gekomen, we schrijven 1968 of ’69 – had het niet. We zongen het liedje ‘leimportââns sella roeze, kwaamwaa’. Jáááren later hoorde ik het op de radio, dat Franse liedje dat ik nooit mooi gevonden heb en toen begreep ik die rare tekst. ’ L’important, c’est la rose, crois-moi ’ van Gilbert Bécaud… Dat was dus de muzikale smaak van die priester? Ik weet dat het mij op de zenuwen werkte en ik verliet het koor. Rare liedjes en rare teksten, zeg nu zelf. Terug naar de repetitiedag.

Voor ik de knapen uitbundig Bach hoorde zingen, begeleid op de piano door een knaap van hooguit 12 die dan nog een laatste koraal (“Wat is dat jongens? Juist, een liedje!”) dirigeerde als de beste, was het luisteren naar de mannen onder wie een meerderheid echt jonge kerels. Zij kregen de wondermooie Psalm 23, getoondicht door Franz Schubert in te oefenen. Geen van hen kende dit nobele koorwerk. Het is een keer een andere ervaring om een werk te zien groeien, tijdens een repetitie van ruim een uur. Niets werd duidelijk iets. Dieter Van Handenhoven werkte gedetailleerd en je hoorde het werk Psalm 23 vorm krijgen. Lees je tussen de regels dat ik meer dan kriebels had om bij de koorzangers te gaan staan en mee te zingen in plaats van notities te maken voor dit verslag? Dan lees je juist.

Tags: BarokDuitse barokmuziekJohann Sebastian Bach (1685-1750)KoormuziekVocaal
Vorig artikel

Lemmens aan financiële afgrond

Volgend artikel

Waar je naar moet luisteren in muziek

Redactie

Redactie

Ook interessant:

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas
Concerten

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

27 september 2023
Nederlands Kamerkoor presenteert videoserie The Personal Archive Sessions
Nieuws

Nederlands Kamerkoor presenteert videoserie The Personal Archive Sessions

12 september 2023
Il concerto segreto
New Releases

Il concerto segreto

12 september 2023
Equinox: Twee dagen gewijd aan spirituele muziek
Cd & DVD

Komorebi met Trio Peltomaa Fraanje Perkola

Sinfonia Heist viert 10 jaar!
Nieuws

Sinfonia Heist viert 10 jaar!

5 september 2023
New Releases

SamBach | Linus Roth

1 september 2023
Volgend artikel
Aaron  Copland, Waar je naar moet luisteren in muziek, Uitgeverij Nieuwezijds

Waar je naar moet luisteren in muziek

Igor Stravinsky, Muzikale Poetica, Uitgeverij Nieuwezijds

Igor Stravinsky - Muzikale poëtica in de vorm van zes lessen

Wouter Steffelaar, Muzikale stijlgeschiedenis, Uitgeverij Nieuwezijds

Wouter Steffelaar - Muzikale stijlgeschiedenis

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (649)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.