• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
zondag, december 10, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Integrale Ravel (1)

door: Redactie
24 februari 2012
in Concerten, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Steven Osborne, piano
Share on FacebookShare on Twitter

Met sommige componisten heb ik een ambiguë relatie. Dat zijn er niet zo veel, maar Ravel is er één van. Vooral bij wat hij – als niet onverdienstelijke pianist – gecomponeerd heeft voor piano stellen ook doorgewinterde pianisten zich vragen. 

ookinteressant

Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt

Opera Ballet Vlaanderen – VONK ‘Schemer’

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

Met sommige componisten heb ik een ambiguë relatie. Dat zijn er niet zo veel, maar Ravel is er één van. Vooral bij wat hij – als niet onverdienstelijke pianist – gecomponeerd heeft voor piano stellen ook doorgewinterde pianisten zich vragen. “Het is ‘onpianistiek’ geschreven, verschrikkelijk moeilijk correct uit te voeren en ook al doe je ongelofelijk hard je best, het resultaat laat vaak te wensen over.” Tja.

Dit seizoen hebben we in deSingel al een rist uitzonderlijke toetsentovenaars gehoord en je moet al van goeden huize zijn om, gespreid over twee avonden, een integrale van het oeuvre voor piano van Maurice Ravel (1875-1937) te vertolken. Er was nogal wat spanning in de zaal: een zeldzame hoestbui werd door iemand uit het publiek op luid gemopper onthaald en bij het begin van Gaspard de la Nuit weerklonk een gsm. Osborne kon er gelukkig (!) mee lachen en zei zoiets als “Ja zo ongeveer begint dat”, en herbegon na luttele seconden concentratie gewoon opnieuw.

Ik hou wel van een aantal werken uit het repertoire van Ravel. Eén daarvan is bijvoorbeeld Gaspard de la Nuit (Ondine, Le Gibet, Scarbo) met een onvergetelijke uitvoering door Arthur Rubinstein en ondanks het kleine incidentje (zie hierboven) slaagt Osborne erin het publiek te boeien. De twee balletsuites Daphnis et Chloé (1912), het ballet La Valse (voor orkest) en het Pianoconcerto voor de linkerhand (geschreven voor Paul Wittgenstein, broer van de filosoof Ludwig) behoren tot het allerbeste wat deze leerling van Gabriel Fauré uit zijn pen schudde. Over de ad nauseam gehoorde Bolero zullen we het hier niet hebben. Ik denk dat als Ravel het zelf had geweten, hij zoiets wel achterwege gelaten zou hebben. Wel was hij een meester in de orkestratie. Daarvan getuigt in de eerste plaats de Schilderijententoonstelling van Moessorgski. Maar de Valse (voor piano solo), hetzelfde jaar geschreven als de versie voor orkest, valt dan weer tegen.

De Sonatine voor piano (1905) valt vaak tussen de plooien. Toch is ze zeer bekoorlijk en best geschikt om een recital van die moeilijkheidsgraad mee te beginnen.

Na de pauze vraagt Osborne beleefd om niet te applaudisseren tussen de korte stukjes door… en als het u belieft, dames en heren, mag dat wel nét voor de afsluiter La Valse. Zoals vermeld dwingt die Valse voor piano solo allicht bewondering af, maar ze bekoort niet. Voor mij klinkt het veeleer alsof Ravel dacht dat hij Liszt was (grapje!). De virtuositeit druipt van het podium tot halfweg de zaal, maar zoals u weet is vingervaardigheid sowieso een must maar geen doel op zich!

Tussendoor volgen ‘kleine’ brokjes – tussen één en zes minuten – elkaar op in een gematigd tempo: Pavane pour une infante défunte, Menuet sur le nom de Haydn, Á la manière de Chabrier, Á la manière de Borodin, Sérénade grotesque, Menuet in cis, Jeux d’eau en Prélude.

Na de beruchte Valse is Osborne vriendelijk bereid tot een toegift uit Ma mère l’Oye, een niet meteen hoogstaand stuk maar niettemin typisch Ravel.  Benieuwd wat de tweede avond Ravel ons brengt op vrijdag 25 mei aanstaande.

Tags: DE SINGELMaurice Ravel (1875-1937)Piano
Vorig artikel

Grootste viooltje…

Volgend artikel

Fête Baroque

Redactie

Redactie

Ook interessant:

Klassieke piano muziek wordt interactief: Innovatie Online Muziekervaring: “Manifold”.
Nieuws

Klassieke piano muziek wordt interactief: Innovatie Online Muziekervaring: “Manifold”.

9 december 2023
Sokolov speelt voor Amnesty International
Nieuws

Sokolov speelt voor Amnesty International

28 november 2023
Büşra Kayıkçı: Places
New Releases

Büşra Kayıkçı: Places

29 oktober 2023
Concerten

Solorecital pianist Lester Van Loock: ‘VUURWERK’

23 oktober 2023
Martijn Dendievel dirigeert Symfonieorkest Vlaanderen in Kosmopolitische Flair
Concerten

Martijn Dendievel dirigeert Symfonieorkest Vlaanderen in Kosmopolitische Flair

11 oktober 2023
Kunst, klank en caractère : Salon Satie
Concerten

Kunst, klank en caractère : Salon Satie

10 oktober 2023
Volgend artikel
Une fete Baroque

Fête Baroque

Bach Cantates Andreas Scholl Kammerorchester Basel

Andreas Scholl - Bach Cantates

Ilse Polleunis, Timothy McAllister, Adil Benshain, Marc Claes

Kristal Klaar ijvert voor toekomst

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (917)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (682)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.087)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.