Ingegneri uit de schaduw van Monteverdi

Marc’Antonio Ingegneri wordt herinnerd als leermeester van de invloedrijke Claudio Monteverdi. Ingegneri’s eigen oeuvre en prestaties blijven daarbij in de schaduw van zijn leerling staan. Toccata Classics brengt hier samen met Choir Of Girton College verandering in. Ze wijden een serie aan deze renaissance componist. Een eerste volume met motetten kwam in 2020 uit. Nu volgt een tweede cd met motetten voor een dubbelkoor.

De renaissance componist Marc’Antonio Ingegneri (ca. 1535/36 – 1592) studeerde polyfonie en contrapunt bij de Franco-Vlaamse polyfonist Cypriano de Rore (1515/16 – 1565) en de Italiaanse componist Vincenzo Ruffo (ca. 1508 – 1587). Ingegneri ontwikkelde een heldere stijl die nauw verwant is aan de contrareformatorische stijl van Palestrina (ca. 1525 – 1594). Aanvankelijk werkte Ingegneri als kapelmeester in zijn vermoedelijke geboortestad Verona. In 1576 werd Ingegneri benoemt tot kapelmeester in Cremona waar hij tot het einde van zijn leven actief bleef. Het is ook in deze stad dat Claudio Monteverdi (1567-1643) bij de Cremonese componist in de leer ging.

De première-opnames met Missa voce mea a5 laten de adembenemende rijkdom en schoonheid van Ingegneri weer klinken. Het complexe netwerk aan vocale stemmen vormt een opmerkelijk helder en simpel resultaat. Het Choir Of Girton College onder leiding van Gareth Wilson weet deze mis met gepaste intensiteit te brengen.

De mis is gebaseerd op het motet Voce mea [track 02] van de Florentijnse componist Paolo Animuccia (ca. 1500 – 1569), broer van de gekendere Giovanni Animuccia. Richard Turbet beschrijft dit motet als mindere kwaliteit dan Palestrina’s motet dat in volume 1 (TOCC0556) aan de basis lag van Ingegneri’s mis. Animuccia’s motet klinkt als intro voor de Missa voce mea a5 en na een psalmzetting Exultate Deo [track 01] van Ingegneri. Als je de twee na elkaar hoort, valt inderdaad een verschil in subtiliteit op. Ingegneri weet met verfijning en nuancering de tekst in een ingewikkeld contrapuntisch netwerk toch helder verstaanbaar te laten klinken. Met welgekozen en gedoseerde chromatiek polijst hij de tekstzetting verder af. Toch is de toevoeging van Animuccia’s motet zeker een meerwaarde voor de cd. Zo klinkt het oorspronkelijke basismateriaal van deze parodiemis om daarna te kunnen horen wat Ingegneri ervan weet te maken.

De vijf ordinariumzettingen van Missa voce mea a5 [track 03, 05, 07, 10 & 12] worden afgewisseld door andere composities van Ingegneri wat de mis verbrokkelt. De afwisseling met de motetten kan dankzij digitale afspeellijsten wel omzeild worden. Natuurlijk kan hiervoor volgend tegenargument gebruikt worden voor de artistieke keuze te rechtvaardigen; de propriumdelen van de mis zouden Ingegneri’s zettingen oorspronkelijk ook van elkaar gescheiden houden.

Historic Brass Of The Royal Welsh College Of Music & Drama
Choir Of Girton College, Cambridge

Ook de afwisseling tussen een vocale uitvoering van Choir Of Girton College en een instrumentale uitvoering van Historic Brass Of The Royal Welsh College Of Music & Drama (RWCMD) creëren breuklijnen. Op sommige momenten zorgt de wisseling in timbre voor een aangenaam contrast maar op andere momenten zorgt het voor verdere segmentatie. Persoonlijk vind ik dit een interessant concept maar voor een première-opname is het een spijtige keuze. De mis verliest haar samenhang door de vele verbrokkeling. Soms is één plus één drie maar in dit geval blijft één plus één slechts twee. Een volledig vocale, instrumentale of gemengde versie was toepasselijker geweest dan een afwisselende. Uiteindelijk is het een kwestie van smaak en de gustibus non est disputandum (over smaak valt niet te twisten).

De individuele delen weten wel hun doel te vervullen. Deze première-opnames brengen opnieuw Ingegneri’s geniale muziek tot leven. Het Choir Of Girton College en de RWCMD weten beide de muziek van deze renaissance componist eer aan te doen. Vooral in het “Gloria” [track 05] komt het elegante enthousiasme van deze jonge muzikanten uitermate tot zijn recht. Dit is een cd om zelf te ontdekken en een oordeel over te vellen.

3.5/5
  • WIE: Choir Of Girton College, Cambridge; Historic Brass Of The Royal Welsh College Of Music & Drama; Jeremy West, Gareth Wilson
  • WAT: Ingegneri: Vol 2. Missa Voce Mea A5, Motets; Animuccia: Voce Mea
  • UITGAVEN: Toccata Classics TOCC0630
  • BESTELLEN: JPC

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in:

Meer lezen ?

Sterrenparade

Voor wat staan de sterren die toegekend worden? Het is belangrijk om daarin openheid te brengen, dit m.a.w. op de (ver)nieuw(d)e website te expliciteren. KC is voorstander van een positieve benadering, genre de restaurantrubriek in dSMagazine: uitstekend– goed – redelijk – nipt.

5 ⭐️ = uitstekend

4 ⭐️ = zeer goed

3 ⭐️ = goed

2 ⭐️ = redelijk

1 ⭐️ = nipt

Introductiegidsen

Steun Klassiek Centraal via JPC